SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Efterlysning, PANIK

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Adam K
    Deltagare

För ett par veckor sen gick en ventil till bränslesystemet, ’valve, purge’ sönder.
      Imorrn hade jag tänkt åka till Chamonix, men idag fick jag reda på att ventilen inte lär dyka upp inom det närmaste.
      ÄR det nån som har en?
      Sitter vid kolkanistern på bränsleventilen, I am told…

Alla tips emottages tacksamt, and the sooner the better!

Ring gärna, 070 844 17 21

/Adam

Kvarnis
      Deltagare

finns dom kör utan….;)

är en miljögrej så att säga

Det är väl purge vale solenoiden du tänker på ..?

inget som behövs sitter för övrigt vid kol kanistern

Adam K
        Deltagare

Tja, jag får ingen turbokick när jag trycker till, utom nån enstaka gång, vet inte varför, för det mesta börjar accet öka men när jag kommer upp på 3000 varv så ’lägger den av’. Som det är nu, innebär det att det är nåt annat som är på bommen?

Annars har jag fysiskt lokaliserat ’eländet’ själv nu, det är en liten plastdosa, ser ut som kolkanistern i miniatyr… med 3 gummislangar anslutna, varav anslutningen till en är av (akterkant av ventilen), den slangen är pluggad med en mutter.

Jag hoppas att det inte är nån fara, enligt flera ’expertet’ är det inte det, så jag tänkte ta kärran ner i EU, och hoppas få tag på ventilen i Schweitz, där finns många subbor har jag sett.

Ska ut å se om inte en desperat hemmameckare kan göra nåt fult åt den där kopplingen ’sålänge’…

Kvarnis, fick du mitt PM?

/Adam

Adam K
          Deltagare

Mats,
            Det är inte OMöjligt, enligt Fürstenhoff gav LMM’en värdet 13,nånting och borde ge 15. Justdå iallafall.
            När de slog i systemet så mumlade de om att det inte gick att köpa ’den delen som går sönder’ utan att man behövde beställa hela, à flera tusen istället för ca 1500:-, vet nån hur det är med MY98’or?

Nu har jag f.ö. tittat efter ordentligt, det är ventilen utanför ’second purge’ på kolkanistern, som har 2 utgångar, en på undersidan, som går till nån slanghärva på framkanten av höger hjulhus, den är hel, och en på baksidan, som går rätt upp i tilluftsröret alldeles efter den berömda LMMen, och kopplingen till den är av och slangen pluggad med en skruv.

/still confused

Kvarnis
            Deltagare

>Tja, jag får ingen turbokick när jag trycker till, utom nån
              >enstaka gång, vet inte varför, för det mesta börjar accet öka
              >men när jag kommer upp på 3000 varv så ’lägger den av’. Som
              >det är nu, innebär det att det är nåt annat som är på bommen?
              >
              >Annars har jag fysiskt lokaliserat ’eländet’ själv nu, det är
              >en liten plastdosa, ser ut som kolkanistern i miniatyr… med
              >3 gummislangar anslutna, varav anslutningen till en är av
              >(akterkant av ventilen), den slangen är pluggad med en
              >mutter.
              >
              >Jag hoppas att det inte är nån fara, enligt flera ’expertet’
              >är det inte det, så jag tänkte ta kärran ner i EU, och hoppas
              >få tag på ventilen i Schweitz, där finns många subbor har jag
              >sett.
              >
              >Ska ut å se om inte en desperat hemmameckare kan göra nåt fult
              >åt den där kopplingen ’sålänge’…

Luktar LMM lång väg… dra lös kontakten till Lmm’n å se om den beter sig likadant

>
              >Kvarnis, fick du mitt PM?

Nä.. ???

modulated
              Deltagare

Är det en sån där mass-suggestion, så snart börjar väl alla
                tro att det är fel på LMM’er jämt? 😉

// Patrick P.

Regionsansvarig Västerås

Kvarnis
                Deltagare

Är ju svårt att veta till 100% när man inte kan se/prov köra bil’n….
                  Men jag har aldrig haft bekymmer med min….iofs så har den inte varit i bruk på väldigt länge ;):D

Adam K
                  Deltagare

OKej alla experter, dags att slå ihop era kloka huvuden, nu har jag varit ute å gasat på alla växlar, och pluggat ur LMMen och blivit alldeles förskräckt:

När jag försöker acca på 2an händer oftast nästan ingenting, den varvar upp till 5000 varv, men den accar inte, och ger inget laddtryck, långt under 0,5 bar. Precis som jag beskrivit ovan, den börjar komma och sen ändrar den sig, utom nån enstaka gång, och då är det nog oftast när jag stått still eller rullat sakta på tomgång (men inte varje gång jag gjort det -kanske?)
                    På 3an fick jag ca 0,6-0,7 bar och okej acc.
                    4an/5an ca 0,8 bar och så mycket acc som jag är van vid på de växlarna (inte så värst mycket på min otrimmade ’fesk)

Kan inte jämföra laddtrycket med tidigare då jag just fått in mätaren.

/Adam

Adam K
                    Deltagare

Glömde säga att nät jag hade ryckt LMMen och försökte acca så kom trycket till ca 0,5 bar och sen började hela bilen, och ladddtrycket, rycka. Jag testade 2/3 gånger och sen körde jag på ’tomgång’ till närmsta avfart/parkering. Dessutom lös ’check engine’ hela tiden.

/A

jraberg
                      Deltagare

Som jag sade på telefon(sorry förresten om jag lät lite konstig men efter lite champagne så blir det så:D) så låter det inte som LMM.
                        Svårt att säga utan provkörning dock.
                        Lmm såvitt jag vet borde inte ha ngt med laddtrycket att göra , på det viset du beskriver..

Bästa sätt för alla som är osäkra på LMM, 3:an Fullgas(stämpla) vid 2000 motorn ska inte varva upp mer än till 3-3500rpm gör den det och fortsätter, ja då är det ngt annat.
                        Furstenhoff vet vad de gör så de har säkert rätt även om det låter konstigt i mina öron.
                        Men jag skulle nog kolla slangarna till Solenoiden så de sitter.
                        Koppla ur kolfiltret och testa med helt öppen ventilation till tanken(känns inte säkert att låta det vara så dock, då bensin väl kan komma upp?) men för att testa och se, för de var väl det som de klagade på?

-ska gå å lägga mig nu tror jag

Manor
                        Deltagare

Äsch, jag gissa på att det är din LMM som spökar. Det gör jag å andra sidan jämt ;).

mvh Mats N

Niklas
                          Deltagare

”AdamK: Jag vann inte på triss i helgen, vad är fel?
                            MatsN: Jag tror det är LMMen som spökar.”

😀

Manor
                            Deltagare

>”AdamK: Jag vann inte på triss i helgen, vad är fel?
                              >MatsN: Jag tror det är LMMen som spökar.”
                              >
                              >:D

Japp, det är en j-kla bra grej att dra till med jämt. Jag har kommit på att man har 95% rätt om man gissar på LMM:en oavsett vad som felar (även otur i Triss)…samt att vissa då tror att man är en ”heavy-meckare” ;). Kolla Kvarnis svar, nu tror även han att det är LMM:en…och strax säger Jerry det med…därefter kommer Ozo att säga att 400000 engelsmän tror att det är LMM:en…medan ExOrdis gissar på att det är för låg oktanhalt i bensinen. Claes gissar på vevhusventilationen, och Ghoofy kommer att gissa på catch-tanken 😛 😉 :D. Du Alien kommer nog att gissa på att det är för lite dekaler på bilen, eller möjligtvis att fästet till barnstolen glappar 😀 😀 :D.

mvh Mats N

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.