Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Alla körde på 3an.

Regionsansvarig: Göteborg

Allan
      Deltagare

Okej om vi snackar laddtryck. Om man säger att en maskin har x laddtryck vid y rpm. Ska det då gälla vid samtliga växlar? Eller är det normalt att man har ett laddtryck på 0.9 på 3:ans växel och 1.0-1,1 på fyran och 1,2 på femmans växel?

Jag har rengjort selenoiden nu så jag ska koppla ut dawesen och se vilket laddtryck jag får utan manuell styrning.

/Allan

I’m a cop and you will respect my authoritah!

Kvarnis
        Deltagare

Oki men köra alla på 3:an ??

Jo jag har sett det där syndromet själv med Dawsen..det lixsom inte tillräkligt med motsånd på lägre växlar..typ…fast det brukar mer vara att man får vänta lite högre upp i registren innan rätt tyck är uppnåt…inte högre växel..

Du kan alltid tighta wategaten.

Ja körde en logg i går nu när bilen är igenom besiktningen så var man tvungen å ändra lite inställningar å så 😀
          Ska kolla hur det ser ut..har inte hunnit än… iofs så är det ju inte med en standard turbo ;):D

/Kvarnis

Wallinen
          Deltagare

>Wallinen kör du med dawes eller med 2/3-portare..
            >Vissade din mätare 1.2bar under körningen ??
            >
            >Btw vilken växel körde ni på ..3:an LR….???

>/Kvarnis

Ingen Dawes här inte. Har inte bytt solenoiden heller.
            Jag tror det var väldigt låga siffror på laddtrycket över lag.
            Jag såg inte mätaren under körningen men tror den var frånkopplad till förmån för testutrustningen.
            Att ladda 0,6 bar stämmer bara inte med verkligheten.
            Alla tester gjordes på 3:an växel.

/Wallinen

Niklas
            Deltagare

Såja, “roliga” kommentarer på alla bilder. Dax att börja fila på dagboken…

Har även lagt en länk till bilderna på ZATZY, kolla vad de skriver här:
              http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&postid=925364

omar
              Deltagare

Kan det vara det att testerna gjordes på 3 ans växel! Annars är det ju 4ans som brukar gälla iochmed att det har närmast 1:1 förhållande.
                Dyno dynamics ska vara bra grejer och precisa enligt Australiensarna.
                60 grader efter IC är alldeles för mycket!

Mvh Omar

Kvarnis
                Deltagare

Jepp Omar det är rätt.
                  Om man kör på 3:an så får man en bra bit mer bhp som slut resultat …det var det jag fiskade efter ;):D

4:an är det som gäller för att få ett rättvist resultat.

Sedan kan det vara så att TS laddtrycks mätare var FUBAR..men det får någon annan fundera över..som var där… som kan jämföra med vad dom har för siffror på vägen.

/Kvarnis

Janne248
                  Deltagare

Sammafattning:
                    Effektestet var värdelöst! (?)

Eller?

/Janne

SSI Galleri

Niklas
                    Deltagare

Jag tycket testet var mycket bra, jag ser exakt vad jag kommer få för effektskillnad om jag byter avgas och slänger i Apexi filtret. Dvs jämför min och Tengils bil, Ca 30hk. Vill jag ha ~10 hästar till skippar jag katten.

Grusdraparn
                      Deltagare

Ger det 30hk extra så är det väl inget att tveka över, då börjar du ju iaf komma i närheten av 260 kusar 🙂

Allan
                        Deltagare

Ehm lånade en laddtrycksmätare av en kompis. Och den visar samma sak som på testet.
                          3ans växel 0,9bar och 5ans växel 1,2 bar allt detta med dawesen inkopplad. Jag frågar mig fortfarande om detta är ett normalt beteende eller inte?

I’m a cop and you will respect my authoritah!

omar
                          Deltagare

Effekt tester är aldrig fel även om det kanske gav “fel” resultat, nu kan ni modda och åka tillbaks till TS och få reda på om det vart bättre eller sämmre!
                            Jag tror att jag läst att rullarna klarar inte av 200km\h och därför körs bilarna på 3ans växel, kanske gäller även det dessa rullar.
                            Men för att återanknyta så bromsar Rigolisarna sina bilar på Dyno dynamics också så det är knappast nåt fel på Maskinen i sig men 3ans växel som spökar!

Mvh Omar

Niklas
                            Deltagare

Ägaren snackade något om att man inte kör för fullt för att spara på anläggningen, det kan mycket väl stämma det du skriver omar.

Håller även med om att värdet på bilen är det som är intressant. Kunde varit 12 eller 52353222. Huvudsaken är att man har ett värde som man kan testa mot senare när man lekt mer med bilen.

Strat
                              Deltagare

Först och främst: Bra initiativ!

Men, tyvärr, uppenbarligen ganska overkliga värden… Skulle nog vilja ha pengarna tillbaka. Men det är jag det, snål och djävlig 😉

3:an är 1,366
                                4:an är 0,972

Men man har ju fortfarande slutväxeln på 3,9. Detta måste ju på nåt sätt tas med i beräkningarna, eller?

/Claes

Kvarnis
                                Deltagare

Som sagt så kör man på 4:an på dom flesta andra RR’s
                                  Men jag vet att Rigoli kör oxå på 3:an …deras resultat får oxå comments om att dom visar då för mycket..

Fast värdena ni fick på hjulen är mera riktiga om man säger så 🙂

Allan för att besvara din fråga så har jag för mig att jag hade nå liknande syndrom när jag hade orginal ecu och dawes…men med link så är det nå annat ;):D

En sak bara ..APS insuget är känt för att leana ut soppan i spool registren så jag skulle skaffa en knocklink om jag var dig…om du ni inte har det förstås… alt delta dash.

/Kvarnis

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.