- Detta ämne har 48 svar, 3,280 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av Allan.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2003 kl. 07:45 #130697NiklasDeltagare
Alla körde på 3an.
Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 08:20 #130667AllanDeltagareOkej om vi snackar laddtryck. Om man säger att en maskin har x laddtryck vid y rpm. Ska det då gälla vid samtliga växlar? Eller är det normalt att man har ett laddtryck på 0.9 på 3:ans växel och 1.0-1,1 på fyran och 1,2 på femmans växel?
Jag har rengjort selenoiden nu så jag ska koppla ut dawesen och se vilket laddtryck jag får utan manuell styrning.
/Allan
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!6 april, 2003 kl. 08:50 #130678KvarnisDeltagareOki men köra alla på 3:an ??
Jo jag har sett det där syndromet själv med Dawsen..det lixsom inte tillräkligt med motsånd på lägre växlar..typ…fast det brukar mer vara att man får vänta lite högre upp i registren innan rätt tyck är uppnåt…inte högre växel..
Du kan alltid tighta wategaten.
Ja körde en logg i går nu när bilen är igenom besiktningen så var man tvungen å ändra lite inställningar å så 😀
Ska kolla hur det ser ut..har inte hunnit än… iofs så är det ju inte med en standard turbo ;):D/Kvarnis
6 april, 2003 kl. 10:17 #130683WallinenDeltagare>Wallinen kör du med dawes eller med 2/3-portare..
>Vissade din mätare 1.2bar under körningen ??
>
>Btw vilken växel körde ni på ..3:an LR….???>/Kvarnis
Ingen Dawes här inte. Har inte bytt solenoiden heller.
Jag tror det var väldigt låga siffror på laddtrycket över lag.
Jag såg inte mätaren under körningen men tror den var frånkopplad till förmån för testutrustningen.
Att ladda 0,6 bar stämmer bara inte med verkligheten.
Alla tester gjordes på 3:an växel./Wallinen
6 april, 2003 kl. 10:50 #130698NiklasDeltagareSåja, “roliga” kommentarer på alla bilder. Dax att börja fila på dagboken…
Har även lagt en länk till bilderna på ZATZY, kolla vad de skriver här:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&postid=925364Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 11:35 #130664omarDeltagareKan det vara det att testerna gjordes på 3 ans växel! Annars är det ju 4ans som brukar gälla iochmed att det har närmast 1:1 förhållande.
Dyno dynamics ska vara bra grejer och precisa enligt Australiensarna.
60 grader efter IC är alldeles för mycket!Mvh Omar
6 april, 2003 kl. 12:16 #130679KvarnisDeltagareJepp Omar det är rätt.
Om man kör på 3:an så får man en bra bit mer bhp som slut resultat …det var det jag fiskade efter ;):D4:an är det som gäller för att få ett rättvist resultat.
Sedan kan det vara så att TS laddtrycks mätare var FUBAR..men det får någon annan fundera över..som var där… som kan jämföra med vad dom har för siffror på vägen.
/Kvarnis
6 april, 2003 kl. 14:12 #130663Janne248Deltagare6 april, 2003 kl. 14:27 #130699NiklasDeltagareJag tycket testet var mycket bra, jag ser exakt vad jag kommer få för effektskillnad om jag byter avgas och slänger i Apexi filtret. Dvs jämför min och Tengils bil, Ca 30hk. Vill jag ha ~10 hästar till skippar jag katten.
Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 14:37 #130689GrusdraparnDeltagareGer det 30hk extra så är det väl inget att tveka över, då börjar du ju iaf komma i närheten av 260 kusar 🙂
6 april, 2003 kl. 14:51 #130668AllanDeltagareEhm lånade en laddtrycksmätare av en kompis. Och den visar samma sak som på testet.
3ans växel 0,9bar och 5ans växel 1,2 bar allt detta med dawesen inkopplad. Jag frågar mig fortfarande om detta är ett normalt beteende eller inte?—
I’m a cop and you will respect my authoritah!6 april, 2003 kl. 15:47 #130665omarDeltagareEffekt tester är aldrig fel även om det kanske gav “fel” resultat, nu kan ni modda och åka tillbaks till TS och få reda på om det vart bättre eller sämmre!
Jag tror att jag läst att rullarna klarar inte av 200km\h och därför körs bilarna på 3ans växel, kanske gäller även det dessa rullar.
Men för att återanknyta så bromsar Rigolisarna sina bilar på Dyno dynamics också så det är knappast nåt fel på Maskinen i sig men 3ans växel som spökar!Mvh Omar
6 april, 2003 kl. 16:03 #130700NiklasDeltagareÄgaren snackade något om att man inte kör för fullt för att spara på anläggningen, det kan mycket väl stämma det du skriver omar.
Håller även med om att värdet på bilen är det som är intressant. Kunde varit 12 eller 52353222. Huvudsaken är att man har ett värde som man kan testa mot senare när man lekt mer med bilen.
Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 16:10 #130660StratDeltagareFörst och främst: Bra initiativ!
Men, tyvärr, uppenbarligen ganska overkliga värden… Skulle nog vilja ha pengarna tillbaka. Men det är jag det, snål och djävlig 😉
3:an är 1,366
4:an är 0,972Men man har ju fortfarande slutväxeln på 3,9. Detta måste ju på nåt sätt tas med i beräkningarna, eller?
/Claes
6 april, 2003 kl. 16:26 #130680KvarnisDeltagareSom sagt så kör man på 4:an på dom flesta andra RR’s
Men jag vet att Rigoli kör oxå på 3:an …deras resultat får oxå comments om att dom visar då för mycket..Fast värdena ni fick på hjulen är mera riktiga om man säger så 🙂
Allan för att besvara din fråga så har jag för mig att jag hade nå liknande syndrom när jag hade orginal ecu och dawes…men med link så är det nå annat ;):D
En sak bara ..APS insuget är känt för att leana ut soppan i spool registren så jag skulle skaffa en knocklink om jag var dig…om du ni inte har det förstås… alt delta dash.
/Kvarnis
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.