- Detta ämne har 48 svar, 3,280 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av Allan.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2003 kl. 16:31 #130701NiklasDeltagare
Ok, kanske dax att vi förklarar hur träffen blev möjlig. Subbarist har tillsammans med TS gjort det möjligt för oss i klubben som vill testa bilarna att göra detta hos TS helt gratis. Detta endast så att TS kan visa oss deras APS produkter som de säljer.
Med andra ord la folket endast pengar på bensin för att ta sig dit och hem förutom Allan som tvunget skulle modda bilen med konfilter när han var på plats. Tycker vi skall vara mycket glada att de vill lägga en lördag på oss och dessutom inte kräva ett öre från klubben/medlemmarna. Enligt dem kostar ett 4WD-test 1200kr, vilket innebär en totalsumma på ca 10000-15000kr.Strat: …men hade man betalat hade man nog velat ha lite exaktare värden. Men nu tycker jag vi skall vara glada över en trevlig utflykt, fika, trevligt umgänge och mycket boxerljud! 😀
Regionsansvarig: Göteborg
6 april, 2003 kl. 16:34 #130661StratDeltagareÅhå, jag hade missat att det var gratis. Sorry!
/Claes
6 april, 2003 kl. 16:44 #130688TengilDeltagareJag tyckte det var en väldigt skoj liten träff
Särskilt när 293,3hästar gömde sig under huven;-)6 april, 2003 kl. 17:08 #130669AllanDeltagareKör inte med original ecu eller jo tek2.
Fick riktigt bra rabatt på luftfiltret inga fantasipriser ..så jag e riktigt nöjd. 😀 😀 😀
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!6 april, 2003 kl. 21:02 #130673dlehtihetDeltagareKanoninitiativ 🙂
Undrar om Rototest (eller mer realistiskt, R.Lundblads) i stockholm skulle vara pigga på att genomföra någonting liknande?
http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif
7 april, 2003 kl. 06:34 #130685WallinenDeltagare>Dock ska jag säga stort tack till arrangören Allan och alla andra som
>var där och sken i kapp med solen samt till TS som bjöd in till en
>trevlig dag.Måste då rätta mig själv.
Det är ju Subbarist jag ska tacka som arrangör, trodde det hade gått över på Allan.
Tror att jag tackar alla så blir ingen glömd 🙂/Wallinen
7 april, 2003 kl. 17:51 #130674SubbaristDeltagare>
>>Dock ska jag säga stort tack till arrangören Allan och alla andra som
>>var där och sken i kapp med solen samt till TS som bjöd in till en
>>trevlig dag.
>
>
>Måste då rätta mig själv.
>Det är ju Subbarist jag ska tacka som arrangör, trodde det hade gått
>över på Allan.
>Tror att jag tackar alla så blir ingen glömd 🙂
>
>/WallinenTack för det 😀 men dat var Allan och Äljen som såg till att ni kom dit och roddade på plats, jag hittade bara stället Tack vare OZO faktist och allan och äljen drog det tyngsta lasset! Tack för det grabbar!
Subbarist javisst!
Rabattansvarig SSI
Den GRÜNE FARAN9 april, 2003 kl. 11:05 #130702NiklasDeltagareAllan: Du fick en diskett av TS som var korrupt? Här har du en länk vad du kan göra med den istället: http://www.cs.man.ac.uk/~brejc8/leech/www.asciipr0n.com/archive/0013/bonnie/craft
Regionsansvarig: Göteborg
9 april, 2003 kl. 11:45 #130670AllanDeltagareNja jag är ingen trekkie..
Men däremot ska jag bygga ett maquarium
http://website.lineone.net/~damian.coombes/maquarium.htm
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!15 augusti, 2003 kl. 10:52 #130691Tony_AvestaDeltagareNu tror jag ni rör till det lite.
Vad jag vet så skall INTE bromsning på treans växel ge högre effekt än bromsning på fyran, snarare mindre effekt om man bromsar dynamiskt. Det beror på att den interna massaförlusten/tröghetsmoment i motor och växellåda är stårre ju lägre växel man kör på, och trean är lägre än fyran. Detta fenomen ger ingen påverkan om man bromsar statiskt, då ingen acceleration av alla roterande delar, från motor till drivhjul, äger rum.
Sen om vi ser till fysikens lagar så skall effekten, om vi bortser från de massaförluster som nämns ovan, inte bli annorlunda vilken växel man än kör på, vi glömmer allt vad momentbegränsningar mm på olika växlar heter. Däremot blir vridmomentet på de drivande hjulen annorlunda beroende på vilken växel vi kör på. Men det momentet måste sen räknas samman med tid och sträcka, d v säga det varvtal hjulen har med den växeln. Och då blir effekten den samma igen.
Så ev oklarheter med bromsningen hos TS, kan inte förklaras med att det bromsades på treans växel.
MVH Tony
17 augusti, 2003 kl. 07:13 #130692Tony_AvestaDeltagareIngen som har ens den minsta lilla kommentar till att jag säger att ni har fel ang att treans växel skulle ha egtt högre effekt i bromsningen?
MVH Tony
17 augusti, 2003 kl. 08:55 #130687MangeDeltagareDet är ingen som har kommit hem från banträffen ännu
/Mange
17 augusti, 2003 kl. 09:54 #130662StratDeltagare>Ingen som har ens den minsta lilla kommentar till att jag
>säger att ni har fel ang att treans växel skulle ha egtt högre
>effekt i bromsningen?
>
>MVH TonyJag håller med i det du säger. Helt logiskt 🙂
18 augusti, 2003 kl. 08:04 #130681KvarnisDeltagare>Ingen som har ens den minsta lilla kommentar till att jag
>säger att ni har fel ang att treans växel skulle ha egtt högre
>effekt i bromsningen?
>
>MVH TonyEhh jag är lite sliten i dag men…i teorin så stämmer det kanske jätte bra…. sedan är jag inte helt insatt i allt med bromsning…men
Vad jag kunnat utläsa så har bromsade bilar på TS ~rätt effekt på hjulen men… dom har nog använt sig av för stora förluster i driv linan… varV HELT TOKIGA KUSAR I MOTORN SOM FÖLJD.
Sedan så vet jag dock mängder av RR resultat runt om i värden,
fått olika siffror beronde på om 3:an eller 4:an använts.18 augusti, 2003 kl. 08:33 #130657SecretAgentManDeltagareJag är lika novis på bänkar som Kvarnis – men vet likaväl att de som bromsat sina bilar på 3:an fått skumma siffror på veven, men rätt på hjulen. 🙂 Kan vara att det inte kompenseras på rätt sätt i mätutrustningen?
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.