SSC Allmänt snack Träffar Eftersnack Perras rullar på VM 4/6-06

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14222
    SecretAgentMan
    Deltagare

      Jag hann ramla förbi och snegla lite idag, synd att man missade Imprezorna, men vad fan…jag har sett sådana förut. 😀

      Rullarna verkar rätt precisa om man sneglar på vad folk fick för siffror.

      Hur gick det, kikar vevstakarna ut, har sockeraffärn’ slut på bitsocker?

      /J – nyfiken

      #142755
      Perra
      Deltagare

        Hehe, kul att man kunde omvända en non-believer! 😀 😉 :+

        Det mest dramatiska var ett böjt styrstag på min R33a, annars hände inget speciellt. Den mest positiva överraskningen var Tommys R32 GT-R. Han trodde själv att han hade ca 450hk i motorn men det är nog runt 500hk. Jag kommer inte ihåg exakt vad han hade på hjulen men det var runt 420-430 vilket inte är illa pinkat. 🙂

        Inpreziorna ( :+ ) fick väl ungefär vad som var förväntat och vad jag hörde så skulle det väl trimmas mer. 🙂 Det var kul att se vilken stor skillnad det gjorde på 2,5-liters volym jämfört med 2,0. Igen, jag kommer inte ihåg siffrorna men jag är säker på att Peter och Josef kommer posta siffrorna. 🙂

        En intressant sak som vi fick svart på vitt idag var att V-Power INTE ger någon som helst effekt- eller vridökning. Richie sa imorse att han kände skillnad när han körde på V-power och att han verkligen ville testa om det stämde. Sagt och gjort, han körde på rullarna och körde sen slut på den lilla mängd 98 oktan han hade i tanken. Körde iväg och tankade V-power och kom tillbaks. Upp på rullarna igen och den första körningen slutade med MINUS 10hk på hjulen! 😮 x( Andra körningen slutade med väldigt lika siffror som han hade på morgonen. Summa summarum, ingen idé att köra på V-power med andra ord…

        Om ni som läser det här är intresserade av att köra på rullarna så hade jag tänkt arrangera en till körning i augusti. Förhoppningsvis är det fler Imprezor som vill vara med då. 🙂

        Mvh Perra

        #142765
        daniel83
        Deltagare

          Hejsan!
          Väldigt nöjd över siffrorna.
          186hk 247Nm.
          Det enda som är gjort är avgassystem.

          Kan väll bara hålla med om att det var hur roligt som helst.
          Roligt att träffa personer med samma intresse.

          Tack till Perra och VM Performance för att man fick möjligheten att vara med.
          Gör gärna om det senare i år.
          Hoppas man hinner mappa bilen tills dess.

          Tack för en väldigt rolig dag!

          Perra: Jag kommer även i höst.

          //Daniel

          #142756
          Perra
          Deltagare

            Perra: Jag kommer även i höst.//Daniel

            Daniel: Jag bokar in en plats åt dig redan nu. 🙂

            Mvh Perra

            #142759
            Strat
            Deltagare

              Jag är intresserad om det blir i slutet av augusti, eller ännu hellre i september 🙂

              /Claes

              #142761
              Manor
              Deltagare

                Richie sa imorse att han kände skillnad när han körde på V-power och att han verkligen ville testa om det stämde. Sagt och gjort, han körde på rullarna och körde sen slut på den lilla mängd 98 oktan han hade i tanken. Körde iväg och tankade V-power och kom tillbaks. Upp på rullarna igen och den första körningen slutade med MINUS 10hk på hjulen! 😮 x( Andra körningen slutade med väldigt lika siffror som han hade på morgonen. Summa summarum, ingen idé att köra på V-power med andra ord…

                Jag är tveksam till att detta är ”bevis” nog på att det inte är någon idé att köra på V-Power. Är det inte så att ECU:n anpassar sig till den högre oktanhalten, men att det tar lite tid. Hur som helst, kul att ni hade en trevlig dag. Vad var det som hände med ditt styrstag? Ville bilen slita sig ;).

                mvh Mats N – som tror att V-Power ger minst 2 hk extra på min original Impreza ;).

                #142757
                Perra
                Deltagare

                  Jag är tveksam till att detta är ”bevis” nog på att det inte är någon idé att köra på V-Power. Är det inte så att ECU:n anpassar sig till den högre oktanhalten, men att det tar lite tid. Hur som helst, kul att ni hade en trevlig dag. Vad var det som hände med ditt styrstag? Ville bilen slita sig ;).mvh Mats N – som tror att V-Power ger minst 2 hk extra på min original Impreza ;).

                  Hehe, så du menar att det skulle finnas en inbyggd fördröjning i elektronikstyrningen så att om den upptäcker att det är ett högre oktantal på bränslet så ställer den inte om sig på en gång utan väntar och ser om det dyker upp lågoktanigt igen… 😉 :+ Jag köper inte det och mer bevis än så här lär det ju bli svårt att få. Det enda som skiljde mellan körningarna var luftfuktigheten och i viss mån temperaturen men den skillnaden var inte stor.

                  Styrstaget vek sig när Jocke släppte gasen på rullarna. Ett nytt ska beställas snarast.

                  Mvh Perra-som-fått-vatten-på-sin-kvarn-om-V-power 🙂

                  #142762
                  Manor
                  Deltagare

                    Jag är tveksam till att detta är ”bevis” nog på att det inte är någon idé att köra på V-Power. Är det inte så att ECU:n anpassar sig till den högre oktanhalten, men att det tar lite tid. Hur som helst, kul att ni hade en trevlig dag. Vad var det som hände med ditt styrstag? Ville bilen slita sig ;).mvh Mats N – som tror att V-Power ger minst 2 hk extra på min original Impreza ;).

                    Hehe, så du menar att det skulle finnas en inbyggd fördröjning i elektronikstyrningen så att om den upptäcker att det är ett högre oktantal på bränslet så ställer den inte om sig på en gång utan väntar och ser om det dyker upp lågoktanigt igen… 😉 :+ Jag köper inte det och mer bevis än så här lär det ju bli svårt att få. Det enda som skiljde mellan körningarna var luftfuktigheten och i viss mån temperaturen men den skillnaden var inte stor.Styrstaget vek sig när Jocke släppte gasen på rullarna. Ett nytt ska beställas snarast.Mvh Perra-som-fått-vatten-på-sin-kvarn-om-V-power 🙂

                    Äsch vad vet jag om sådant egentligen :+. Mitt antagande var att om motorn knackar/spikar så ställer ECU:n ner tändningen (?) snabbt, och att den därefter ligger kvar på det nya värdet. Det var ju en massa skriverier om detta på det engelska forumet om hur man skulle tanka 97/98 oktan och nollställa ECU:n för att få reaktionen man ville snabbt, annars skulle det ta en/någon tank för ECU:n att ”upptäcka” den bättre soppan. Det här känner säkert andra till bättre än jag. Jag är ju bara en stordator-IT-mupp ;-).

                    Om TeknikensVärld mätte upp 13hk skillnad mellan 95 till 98 oktan på en 1.8T (150hk original) motor (Rototest användes på den tiden, vill jag minnas), så borde man väl även kunna se ”något” mellan 98 till 99 oktan.

                    Alla blir ju saliga på sitt…jag inbillar mig att V-Power är bra (kanske för att det är dyrt ;))…och jag fortsätter att köra med det. Varför är det många som kör med 98 oktan…95 är ju billigare…och racesoppa (och oktanboosters) lär väl också bara vara ”bluff” :P.

                    mvh Mats N – som tror att högra oktan ALLTID är bättre än lägre 🙂

                    #142760
                    Strat
                    Deltagare

                      Vad var det för bil som provade Vee-Powah? På Imprezorna är det ju ganska stor skillnad på hur snabbt ecu’n anpassar sig efter soppan på en 99’a och en 06’a. Gissar att det är samma utveckling av de flesta ecu’er oavsett märke.

                      /Claes

                      #142763
                      pannan
                      Deltagare

                        Jag är intresserad om det blir i Augusti 🙂 Då lär allt sitta på bilen iallafall.

                        #142758
                        Perra
                        Deltagare

                          Vad var det för bil som provade Vee-Powah? På Imprezorna är det ju ganska stor skillnad på hur snabbt ecu’n anpassar sig efter soppan på en 99’a och en 06’a. Gissar att det är samma utveckling av de flesta ecu’er oavsett märke./Claes

                          Det var på en Audi S4, ingen aning om årsmodell.

                          Mvh Perra

                          #142764
                          p_ilis
                          Deltagare

                            Tycker det var ett toppenroligt arrangemang! Tyvärr var jag tvungen att avvika lite tidigt men jag fick ju iaf. se de viktiga bilarna (Imprezorna :+ )

                            Här är mitt resultat:

                            http://i6.tinypic.com/11lnb0y.gif

                            En del lägre än jag hoppats på.. ;(

                            Missade dock ett par grejjer som jag inte kommer missa nästa gång:
                            1. Hålla koll på laddtrycksmätaren. Nu har jag ingen aning om den laddade rätt.
                            2. Stänga av ac’n (eller iaf testa på en repa om det gör någon skillnad)
                            3. Ta i lite mer luft i däcken(?). Hade nog bara runt 2.0 i runt om.

                            /Peter

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.