› SSC › Allmänt snack › Träffar › Eftersnack Perras rullar på VM 4/6-06
- Detta ämne har 11 svar, 919 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
p_ilis.
-
FörfattareInlägg
-
4 juni, 2006 kl. 15:13 #14222
SecretAgentMan
DeltagareJag hann ramla förbi och snegla lite idag, synd att man missade Imprezorna, men vad fan…jag har sett sådana förut. 😀
Rullarna verkar rätt precisa om man sneglar på vad folk fick för siffror.
Hur gick det, kikar vevstakarna ut, har sockeraffärn’ slut på bitsocker?
/J – nyfiken
4 juni, 2006 kl. 18:51 #142755Perra
DeltagareHehe, kul att man kunde omvända en non-believer! 😀 😉 :+
Det mest dramatiska var ett böjt styrstag på min R33a, annars hände inget speciellt. Den mest positiva överraskningen var Tommys R32 GT-R. Han trodde själv att han hade ca 450hk i motorn men det är nog runt 500hk. Jag kommer inte ihåg exakt vad han hade på hjulen men det var runt 420-430 vilket inte är illa pinkat. 🙂
Inpreziorna ( :+ ) fick väl ungefär vad som var förväntat och vad jag hörde så skulle det väl trimmas mer. 🙂 Det var kul att se vilken stor skillnad det gjorde på 2,5-liters volym jämfört med 2,0. Igen, jag kommer inte ihåg siffrorna men jag är säker på att Peter och Josef kommer posta siffrorna. 🙂
En intressant sak som vi fick svart på vitt idag var att V-Power INTE ger någon som helst effekt- eller vridökning. Richie sa imorse att han kände skillnad när han körde på V-power och att han verkligen ville testa om det stämde. Sagt och gjort, han körde på rullarna och körde sen slut på den lilla mängd 98 oktan han hade i tanken. Körde iväg och tankade V-power och kom tillbaks. Upp på rullarna igen och den första körningen slutade med MINUS 10hk på hjulen! 😮 x( Andra körningen slutade med väldigt lika siffror som han hade på morgonen. Summa summarum, ingen idé att köra på V-power med andra ord…
Om ni som läser det här är intresserade av att köra på rullarna så hade jag tänkt arrangera en till körning i augusti. Förhoppningsvis är det fler Imprezor som vill vara med då. 🙂
Mvh Perra
4 juni, 2006 kl. 19:02 #142765daniel83
DeltagareHejsan!
Väldigt nöjd över siffrorna.
186hk 247Nm.
Det enda som är gjort är avgassystem.Kan väll bara hålla med om att det var hur roligt som helst.
Roligt att träffa personer med samma intresse.Tack till Perra och VM Performance för att man fick möjligheten att vara med.
Gör gärna om det senare i år.
Hoppas man hinner mappa bilen tills dess.Tack för en väldigt rolig dag!
Perra: Jag kommer även i höst.
//Daniel
4 juni, 2006 kl. 19:27 #142756Perra
DeltagarePerra: Jag kommer även i höst.//Daniel
Daniel: Jag bokar in en plats åt dig redan nu. 🙂
Mvh Perra
4 juni, 2006 kl. 20:32 #142759Strat
DeltagareJag är intresserad om det blir i slutet av augusti, eller ännu hellre i september 🙂
/Claes
5 juni, 2006 kl. 06:38 #142761Manor
DeltagareRichie sa imorse att han kände skillnad när han körde på V-power och att han verkligen ville testa om det stämde. Sagt och gjort, han körde på rullarna och körde sen slut på den lilla mängd 98 oktan han hade i tanken. Körde iväg och tankade V-power och kom tillbaks. Upp på rullarna igen och den första körningen slutade med MINUS 10hk på hjulen! 😮 x( Andra körningen slutade med väldigt lika siffror som han hade på morgonen. Summa summarum, ingen idé att köra på V-power med andra ord…
Jag är tveksam till att detta är ”bevis” nog på att det inte är någon idé att köra på V-Power. Är det inte så att ECU:n anpassar sig till den högre oktanhalten, men att det tar lite tid. Hur som helst, kul att ni hade en trevlig dag. Vad var det som hände med ditt styrstag? Ville bilen slita sig ;).
mvh Mats N – som tror att V-Power ger minst 2 hk extra på min original Impreza ;).
5 juni, 2006 kl. 07:29 #142757Perra
DeltagareJag är tveksam till att detta är ”bevis” nog på att det inte är någon idé att köra på V-Power. Är det inte så att ECU:n anpassar sig till den högre oktanhalten, men att det tar lite tid. Hur som helst, kul att ni hade en trevlig dag. Vad var det som hände med ditt styrstag? Ville bilen slita sig ;).mvh Mats N – som tror att V-Power ger minst 2 hk extra på min original Impreza ;).
Hehe, så du menar att det skulle finnas en inbyggd fördröjning i elektronikstyrningen så att om den upptäcker att det är ett högre oktantal på bränslet så ställer den inte om sig på en gång utan väntar och ser om det dyker upp lågoktanigt igen… 😉 :+ Jag köper inte det och mer bevis än så här lär det ju bli svårt att få. Det enda som skiljde mellan körningarna var luftfuktigheten och i viss mån temperaturen men den skillnaden var inte stor.
Styrstaget vek sig när Jocke släppte gasen på rullarna. Ett nytt ska beställas snarast.
Mvh Perra-som-fått-vatten-på-sin-kvarn-om-V-power 🙂
5 juni, 2006 kl. 07:59 #142762Manor
DeltagareJag är tveksam till att detta är ”bevis” nog på att det inte är någon idé att köra på V-Power. Är det inte så att ECU:n anpassar sig till den högre oktanhalten, men att det tar lite tid. Hur som helst, kul att ni hade en trevlig dag. Vad var det som hände med ditt styrstag? Ville bilen slita sig ;).mvh Mats N – som tror att V-Power ger minst 2 hk extra på min original Impreza ;).
Hehe, så du menar att det skulle finnas en inbyggd fördröjning i elektronikstyrningen så att om den upptäcker att det är ett högre oktantal på bränslet så ställer den inte om sig på en gång utan väntar och ser om det dyker upp lågoktanigt igen… 😉 :+ Jag köper inte det och mer bevis än så här lär det ju bli svårt att få. Det enda som skiljde mellan körningarna var luftfuktigheten och i viss mån temperaturen men den skillnaden var inte stor.Styrstaget vek sig när Jocke släppte gasen på rullarna. Ett nytt ska beställas snarast.Mvh Perra-som-fått-vatten-på-sin-kvarn-om-V-power 🙂
Äsch vad vet jag om sådant egentligen :+. Mitt antagande var att om motorn knackar/spikar så ställer ECU:n ner tändningen (?) snabbt, och att den därefter ligger kvar på det nya värdet. Det var ju en massa skriverier om detta på det engelska forumet om hur man skulle tanka 97/98 oktan och nollställa ECU:n för att få reaktionen man ville snabbt, annars skulle det ta en/någon tank för ECU:n att ”upptäcka” den bättre soppan. Det här känner säkert andra till bättre än jag. Jag är ju bara en stordator-IT-mupp ;-).
Om TeknikensVärld mätte upp 13hk skillnad mellan 95 till 98 oktan på en 1.8T (150hk original) motor (Rototest användes på den tiden, vill jag minnas), så borde man väl även kunna se ”något” mellan 98 till 99 oktan.
Alla blir ju saliga på sitt…jag inbillar mig att V-Power är bra (kanske för att det är dyrt ;))…och jag fortsätter att köra med det. Varför är det många som kör med 98 oktan…95 är ju billigare…och racesoppa (och oktanboosters) lär väl också bara vara ”bluff” :P.
mvh Mats N – som tror att högra oktan ALLTID är bättre än lägre 🙂
5 juni, 2006 kl. 08:58 #142760Strat
DeltagareVad var det för bil som provade Vee-Powah? På Imprezorna är det ju ganska stor skillnad på hur snabbt ecu’n anpassar sig efter soppan på en 99’a och en 06’a. Gissar att det är samma utveckling av de flesta ecu’er oavsett märke.
/Claes
5 juni, 2006 kl. 09:01 #142763pannan
DeltagareJag är intresserad om det blir i Augusti 🙂 Då lär allt sitta på bilen iallafall.
5 juni, 2006 kl. 09:04 #142758Perra
DeltagareVad var det för bil som provade Vee-Powah? På Imprezorna är det ju ganska stor skillnad på hur snabbt ecu’n anpassar sig efter soppan på en 99’a och en 06’a. Gissar att det är samma utveckling av de flesta ecu’er oavsett märke./Claes
Det var på en Audi S4, ingen aning om årsmodell.
Mvh Perra
5 juni, 2006 kl. 17:59 #142764p_ilis
DeltagareTycker det var ett toppenroligt arrangemang! Tyvärr var jag tvungen att avvika lite tidigt men jag fick ju iaf. se de viktiga bilarna (Imprezorna :+ )
Här är mitt resultat:
http://i6.tinypic.com/11lnb0y.gif
En del lägre än jag hoppats på.. ;(
Missade dock ett par grejjer som jag inte kommer missa nästa gång:
1. Hålla koll på laddtrycksmätaren. Nu har jag ingen aning om den laddade rätt.
2. Stänga av ac’n (eller iaf testa på en repa om det gör någon skillnad)
3. Ta i lite mer luft i däcken(?). Hade nog bara runt 2.0 i runt om./Peter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.