- Detta ämne har 6 svar, 1,060 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år sedan av Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2002 kl. 13:28 #11118NiklasDeltagare
En summering av senaste deltävlingen…
Mycket hände “down under”
Grönholm vinner igen. Solberg förlorar silvermedaljen och blir trea. Tommi blir diskad på grund av för lätt bil. Delecour kraschar regält med ett träd. Burns bryter då kopplingen ger upp tidigt i rallyt. Colin knäcker kylaren då han landar hårt på nosen på ett hopp på slutet av andra dagen.Norge med i leken
Det var trevligt att se Petter på pallplats genom hela rallyt. Synd att han tappade på sista dagen men det verkade inte som om han eller någon annan hade något att sätta emot Harri (och Marcus) som körde 20s snabbare på de sista sträckorna. “Mr Hollywood” gjorde fel däcksval på morgonen av den sista dagen men jag tvivlar på att detta hade hjälpt mycket om han inte gjort detta misstag.Finnen var för lätt
Tommi fortsatte i samma fart som vi sett honom gör större delen av året, 5-10 plats. Men sista dagen hände det något. Helt plöstligt fick han fart i maskinen och körde på samma eller bättre tider än Petter. Tråkigt nog blev han diskad då hans bil helt plötsligt vägde 50-70kg för lite. Reservhjulet väger inte så mycket så jag förstår inte riktigt vad de lyckats med och det verkade inte som om Subaru själva visste det heller. Trist för Tommi som annars hade blivit 4a, bakom Petter. Får hoppas att han lyckas hålla samma fart i England så det blir lite blått på podiet där med. Inte för att Tommi har en direkt bra historia att titta bak på när det gäller skogarna i Wales.Andra som utmärkte sig
Starkaste minnet från tävlingen blir nog Delecour’s krasch. Han mosade fronten i sin Mitsubishi mot ett stort träd. I ungefär 160km/h träffar bilen något på vägen på en raka ungefär hundra meter från en snabb vänstersväng. Bilen ändrar riktning och drar rakt ut i skogen in i ett träd. Sekunden innan bilen tar i trädet hör man någon skrika i intercomen vilket ger en bild av att personerna i bilen visste att det skulle göra ont. Bilder på vraket visas med en brinnande EVO-motor några meter från bilen som är helt demolerad. Kartläsaren Daniel fick tas till sjukhus med benbrott på olika ställen, lyckligtvis inget allvarligt. Föraren klarade sig utan fysiska skador. Känner vi igen det från förra året?
Sainz hade även ett fint möte med lokalbefolkningen i Australien. En kängru hoppar över vägen framför hans bil. Lyckligtvis var det så långt fram att han inte körde på djuret eller ens behövde bromsa nämnvärt. Det verkar som om den spanska föraren har en benägenhet att få närkontakt med djur på de olika tävlingarna. Ni kommer väl ihåg älgen på testerna inför Svenska Rallyt?En jämn match
Förar-VM är avgjort, Marcus har vunnit, detta redan i Nya Zealand. Efter sin vinst i Australien blev hans ledning ännu större. Att varken Colin eller Burns kom i mål innebär att han nu leder med ungefär 40 poäng före tvåan och trean. Även märkes-VM är avgjort med Peugeot som segrare, Ford på andra plats och Subaru på tredje. Däremot är platserna i förar-VM efter Marcus en helt öppen strid. Richard Burns ligger på andra plats med 34 poäng. Petter är sjua i mästerskapet men har fortfarande chans att bli tvåa totalt! Sex förare ligger inom sju poäng, men chansen att alla dessa OCH Marcus hamnar efter Petter som behöver vinna är ganska liten. Själv säger Petter att tredjeplatsen i mästerskapet däremot är en möjlighet. Det blir spännande i England, det är en sak som är säker…http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
4 november, 2002 kl. 14:20 #121595FLeXibleDeltagareHärligt med action!
Hoppas nu att Peugeot får restiktioner på bilarna så det blir lite jämnare. Har nämligen hört att dom kör på dispens det här året..(?)
Go Petter!! 🙂//Chris
4 november, 2002 kl. 14:30 #121597NiklasDeltagareHörde något om det jag med, från en här på forumet. Men han ville inte utveckla det mer… 🙁
…nåja, hoppas det är sant. För nog verkar de bilarna vara lite väl superbra jämfört med alla de andra märkena. Fransmännen må va bra på att bygga bilar men inte SÅ bra! 😉
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
4 november, 2002 kl. 14:40 #121596FLeXibleDeltagareDom fuskar!
Subban är ju bäst! 😀//Chris
5 november, 2002 kl. 09:05 #121594SsoDeltagarePeugeot har kört på dispens med 206:an från det att den gjorde entre (var det 98-99 nångång?) för att 206:an i grundutförande är för kort för WRC-reglementet (396cm mot reglementets 400cm). Dispensen går ut på att dom har tillåtelese att förlänga bilen till 400cm med hjälp av spoilerpaket, så det är inget revolutionernade dom har dispens för, Skoda behöver väl samma dispens för att kunna köra med Fabian har jag för mig. Rätta mig om jag har fel nån.
/Mvh Stefan
5 november, 2002 kl. 09:12 #121598NiklasDeltagareBorde inte inte bli diskade så fort spoilern trillar av då? I så fall har väl aldrig en 206a kommit i mål lagligt någon gång! 😀 😀
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
5 november, 2002 kl. 10:30 #121599NiklasDeltagareFick reda på av några från Australien att det som Delecour körde på i vänsterkant var en stubbe som stack ut. När Solberg körde där förbi var där en klar “don’t cut” i noterna. Frågan är bara om fransmannen missade eller inte hörde noten. Vilket det nu var så blev utgången en mosad Lancer…
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.