• Detta ämne har 9 svar, 1,259 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Fladric.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32566
    kleinis
    Deltagare

      tjena

      då alla jagar effekt/vrid o tidigt ladd(även jag) så börjar jag fundera på en EG33

      finns några i utlandet men ingen i Sverige som satt de i en impreza ram ?

      tankar o funderingar uppskattas o för er som inte vet va de är riktigt så är de en 3,3 liters boxer 6a de skulle va extremt med 600 motor häst i en sån 😉

      #270359
      TomK
      Deltagare

        Jag har själv gått i tankarna om en 3l+ motor.
        Men då först och främst EZ30 motorn.
        Den kan man lätt plocka 800+ och den är bra mycket smidigare i formatet än 33:an.

        #270360
        TomK
        Deltagare

          EG33 är som en EJ22 fast med en till cyl rad.
          EZ30 är en mycket modernare motor med både VVL och AVCS.

          #270361
          TomK
          Deltagare

            Men det som det lutar åt i dagsläget är en om byggd closed deck EJ257.
            Flera i UK åker 600+ på dom blocken.
            Då kan man köra GTX35R med bra spool.

            #270363
            kleinis
            Deltagare

              Jag har själv gått i tankarna om en 3l+ motor.
              Men då först och främst EZ30 motorn.
              Den kan man lätt plocka 800+ och den är bra mycket smidigare i formatet än 33:an.

              okej har inte letat så mycket motortyper o sökt än på utländska forum tänkte ju se om de är någon som har fått iden här först.

              finns vissa som hängt på m90 kompressorn o de blir ju bra med mos då också 🙂

              de känns o syns på banan att man har mindre vrid än många andra så ska man hänga med är de nog en 3+ liters maskin som gäller.

              o hur fränt hade inte de varit ? 🙂

              #270356
              Kvarnis
              Deltagare

                3l spisar är lämpligt om du ska plocka ut över 700.
                Annars kör på 2.33l maskin med avcs toppar
                Torr sump är mer lr mindre ett måste om man åka banan med 600Bhp lr mer om man vill undvika ras dvs.

                Dom har även förstärkt en hel del block numera som verkar funka bra.
                Pinade eller mer lr mindre CDB versioner av EJ25 blocket.
                Finns även CDB modd för 3l motorerna.

                #270364
                kleinis
                Deltagare

                  3l spisar är lämpligt om du ska plocka ut över 700.
                  Annars kör på 2.33l maskin med avcs toppar
                  Torr sump är mer lr mindre ett måste om man åka banan med 600Bhp lr mer om man vill undvika ras dvs.

                  Dom har även förstärkt en hel del block numera som verkar funka bra.
                  Pinade eller mer lr mindre CDB versioner av EJ25 blocket.
                  Finns även CDB modd för 3l motorerna.

                  För time attack hade de lätt räckt med 2,33 liter men till drifting vill jag ha mer och tidigare mos :/ 3 liters maskin med 600 hk hade ju varit dyng kul !

                  Jo har sett att de finns något företag som fixar cdb på 3 liters maskinerna men skulle säkert räcka med darton foder o gjuta blocket ?

                  3 liter motorn har den 2 literns kolvar och stakar ? Och 3,3 har 2,5 kolvarna eller bara 79 vev med stroker kolvar ?

                  Är de någon i Sverige som har hängt i någon 3 liters maskin i en impreza ?

                  #270357
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Vad jag vet är det inte det.
                    Men förstår din tanke med bättre vrid tidigt…

                    Men en front mount GT30 billet twin scroll skulle nog vara tillräckligt rapp med avcs toppar.
                    Har för mig att Paul’s GT4094 spoolade runt 3k rpm

                    Med en GT30 billet är det tvecksamt om du en behöver front mount, du kan köra med förstärk/ stängt 2.5l block med.
                    Dom som har haft det i UK, har ju haft problem med 4wd ställ på torr asfalt vet jag.

                    Alla lösningar runt 3l maskinerna bör du leja nån som gjort förut.
                    Dom klarar sig hyfsat oförsärkt, men det är en del annat som kommer till.

                    Har du pengar att bränna go for it 🙂

                    Annars finns det mycket annat du borde fundera på.
                    AVCS toppar
                    Bra turbo som är beprövad typ SCGT30 billet
                    2.33 alt 2.5l(cdb/förstärkt)
                    Kanske bättre sprut typ Syvecs
                    Front mount
                    Torr sump kanske(för att undvika problem i längden)
                    Lätta bilen, som ett mått stock bör den komma ner till nära 1000kg med motor och allt 🙂

                    #270358
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Hur bra register kan man få ur en sån där CDB EJ257? Jag vill ju kunna dra motorn till åtminstone 7500 rpm, med rätt snurra förstås och eventuellt kammar. Och finns det nån i Sverige som kan modifiera mina V5-toppar för att få förbränningsrummet optimerat för 2.5l (vet att det inte är 100% nödvändigt men är nåt jag vill ha gjort isf).

                      #270362
                      Fladric
                      Deltagare

                        Mighty Car Mods har just startat en serie där de bygger en Legacy kombi som ska köra klara 1/4 mile på 11 sekunder! De ska använda en EZ36 från en Tribeca och stoppa turbo på den! Dock oöppnad motor så de kommer förmodligen inte ladda överdrivet mycket men ska bli kul att se vad de får för siffror 🙂

                        https://www.youtube.com/watch?v=2A47LYAcakg

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.