› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Egenutförd service vs märkes?
- Detta ämne har 7 svar, 1,030 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 6 månader sedan av
Practos.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2004 kl. 08:22 #7929
backfeed
DeltagareEn av de Imprezor (GT -99/00) jag funderar på att köpa har servats av ägaren själv från 4.000 mil och framåt (gått 10.000 nu), en 50-årig herre som jobbar som bilmekaniker. Han har fyllt i serviceboken själv och gjort allt som ska göras men har förstås inga stämplar.
För mig personligen spelar det ingen egentlig roll, jag litar på honom, men vad tycker ni andra? Om jag själv ska sälja den vidare senare så finns risk att köparen surar över detta och betvivlar det faktum att förra ägaren varit mekaniker…
Han vill för övrigt ha 140+ för den, en GT -99. Allt pekar på att den är snällt körd.
17 juli, 2004 kl. 09:14 #90319nisse
Deltagaremin far har servat sen 8000 (är nu på 11000). han är bilmekaniker men ej auktoriserad subaru mekaninker. jag tror min har fått mer kärlek och nogrannhet i servicarna än de bilar som lämnats in på subaru verkstad!?
17 juli, 2004 kl. 09:58 #90317Mr_Matte
DeltagareHåller fullständigt med..
En bil som servats av ägaren själv är nog i bättre skick än om den lämnats till märkesverkstad. ( om han vet vad han gör )Dessutom är ju oftast egenföretagare mer måna om sina kunder än en halvtrött mekaniker som bara gör sitt jobb för månadslön. ( typ dom vid sollentunamässan ) kommer inte ihåg vad dom heter..
/ M
17 juli, 2004 kl. 23:04 #90321Turbonauten
DeltagareNackdelen med att serva själv är att man inte har tillgång till servicemeddelanden om ändringar som görs.
18 juli, 2004 kl. 20:27 #90315ExOrdis
DeltagareHar han även läst av eventuella felkoder i ECU´n?
Annars är det för mig hellre välservat med täta oljebyten
som gäller än att enbart se till stämplar.
Garantier gäller givetvis inte och försäkringsbolag kan ha synpunkter.Många hemmapulare finns det, hur avgör man vilka som är bra?
18 juli, 2004 kl. 21:18 #90320nisse
Deltagarejag har lämnat in och läst felkoder… och det är sant som du säger vilka är duktiga och vilka är nötter, svårt att avgöra när man ska köpa?!?! men men, jag valde denna väg med min bil eftersom den gått 8k när jag köpte den. hade den varit ny hade jag nog valt märkes verkstad…men det kanske är fel sätt att tänka på?
19 juli, 2004 kl. 12:07 #90318Kvarnis
DeltagareJag har inte lämmnat in min sen det var slut på grattis service 😀
Men sen så käänns det inte som min Subaru verkstad har så väldigt mycket att tillföra just i Service väg då jag brukar byta turbo ~samtidigt som oljan ..dvs varje 500mil ;):D
Skulle ju vara om dom skulle kolla damasker, ev bussningar etc men det ser man ju ändå när man är under bilen å kryper..:+
21 juli, 2004 kl. 10:09 #90316Practos
Deltagaresame here, under gratis service brukade jag stå o kolla vad grabbarna gjorde och de jobbade inte direkt ryggen av sig (tevattnet de ville använda som olja skall vi inte prata om) 😮
För kamremsbyte kanske jag lämnar in min men kommer inte att jaga stämpel utan duktig mek istället 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.