Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27017
    Patrick P931
    Deltagare

      Hallå!

      Jag har oflytet att åka på att mina egr ventiler har gett upp, detta är en felkonstruktion av Subaru och man har i vissa länder tagit byte på goodwill.

      Fram tills igår hade jag tanken att försöka få Subaru Sverige med Risbergs hjälp göra någon form av goodwill, men då Risberg inte riktigt spelar rent (se annan tråd) så får jag försöka själv.

      Då sannolikheten är ganska liten, bilen är trots allt 5 år gammal, att Subaru Sverige tar på sig något är det lika bra för mig att leta efter en meck som kan hjälpa mig lösa detta problem mer permanent. 😉

      Jag har under helgens mycket intensiva läsning lärt mig att man kan:

      1. Plugga ventilerna.
      2. Ta bort säkringarna.
      3. Flasha bort loopen så inga felkoder dyker upp.

      2 och 3 klarar jag själv men #1 behöver jag hjälp med.

      Därför tar jag med största glädje emot tips på bra Subarumeckar som vet vad problemet är och kan hjälpa.

      Alla tips uppskattas.

      🙂
      Patrick

      #231139
      Mumin
      Deltagare

        Finns 2 saker som kan ge upp 1: erg ventilerna 2: Luftpumpen. Kolla först om luft pumpen fungerar den som sitter på höger sida om man står framför bilen.

        Men varför ska du plugga ventilerna för? Ventilerna sitter dåligt till som dom gör. försök få tag i 2 nya/beg och byt.

        Harför mig att det är kondens som dödar dom.. Kör man lungt och inte drar ur bilen då och då brukar dom ge in.. men tuktar man lite imellan åt så funkar dom kanon.

        #231140
        Patrick P931
        Deltagare

          Ok, tack för att denna flyttades till Forester – men är inte detta problem generellt på alla 2.5 turbo 06-08, från WRX till FXT till STI (innan nya Imprezan/Forestern som kom som 08)?

          Iaf, Mumin – tack för ditt svar!

          Mitt problem är att jag kör för kort och för lugnt! 😉

          Bor mitt i stan och jobbar nära Mörby Centrum, ca 7 km enkel resa i stadstrafik…

          Jag fick P0410 (en generell secondary air injection system failure) och P2432 (samma som tidigare) denna morgon.

          Jag ska kolla luftpumpen, det var bara löjligt långt och komplicerat att läsa hur den ska testas i Subarus egna papper. 😉

          Du känner ingen i Stockholmsområdet som kan ta itu med detta åt mig? Min plan är att lämna ventilerna där på sin plats bara se till att de är ordentligt stängda och bortkopplade i funktion.

          Tack igen och på förhand!

          🙂
          Patrick
          Ang. pris på nya ventiler (14864AA020 och 030) så ligger de på 2,079 kr + moms per styck + 2 packningar (14719AA033), jobb för byte uppskattat (av Risbergs) till 3,300 + moms. Totalt ca 10,000 kr för något som kommer att ge upp igen.

          #231141
          Patrick P931
          Deltagare

            Men som tur är så verkar det finnas smidigare lösningar. 🙂

            Om någon mer har råkat ut för detta otrevliga problem, skicka gärna då pm för mer info.

            Men jag kan ge ledtråden att lösningen till stor del finns i min signatur, så läs på först. 😉

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.