SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ej20 hostar vid laddtryck

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Rocco
    Deltagare

Har en legacy turbo 92 som varit lite speciell senaste tiden. Sitter en wahlbro 255 och något slags super chip i den. Bilen har väl gått hyfsat bra men har märkt att den är svår att starta ibland och vissa dagar går den uttav helvete och andra går den som original. Dom dagar den går riktigt bra hostar och hackar den när det börjar bli lite ladda. Eftersom laddmätaren blev stulen vet jag inte hur mycket den laddar nu. Varvräknaren går i botten om man fortsätter gasa när den hosta och man får lixom börja om på gasen så är den med igen efter några sekunder. Vad fan kam d vara?

Skickat från min telefonjävel

.zip
      Deltagare

Låter som att du får ett skenande laddtryck, så mest troligen en trasig slang. Kolla alla slangar, speciellt den som går till solenoiden.
        Kan även vara en läckande dump.

Ett hett tips är att du inte fortsätter gasa när det uppstår ryck 😛
        En ny mätare kan vara till nytta här.

Tapatalk @ GT-I9100

FeA
        Deltagare

Tändstift/tändkablar, när är det bytt?

Annars LMM.

Borde inte vara så att du är uppe på laddtrycksspärren om jag fattar dej rätt iom att den börjar jävlas när den börjar bygga laddtryck?

Men montera en laddtrycksmätare i vilket fall.

Timzzon
          Deltagare

Det är tändspolarna. När dom blir gamla orkar dom inte ge ordentligt med gnista under ladd. Standard fel på Legacy turbon.

Rocco
            Deltagare

Tändstift har bara gått några hundra mil. Tändspolar och Lmm har jag testat bytt utan resultat. Men något som fick mig att fundera var igår när d var någon plusgrad ute så gick den som den skulle. Kunde dra den långt på växlarna med gillas utan att den misstände. Plus att den är rätt svår att starta måste gnugga 5-10sek.. Har testat bytt tempgivaren som sitter på vattenröret under insuhet. Den stora 2 poliga. Finns ju även en enpolig breve den och en till framtill på motorn. Vilken till vad?

Fricke.w
              Deltagare

Dina symtom, låter som du kan ha problem med din vev givare, eller signalen från den.
                kolla över kablarna från givaren, kolla korision på stift och kablar om de går, titta om du kan få låna en givare från en bil som funkar.

För svårstartad i bland och att varv räknaren slår i bot vid missar, låter som att de an vara signal från den.

Rocco
                Deltagare

Har ju 2 block jag kan ta givare ifrån så ska testa det. Tack för tipset

Rocco
                  Deltagare

Yes blev jävla skillnad efter jag bytte vevaxelgivaren nu. Men han är fortfarande väldigt svår starta och r han blev varm hostade han till några gånger vid full gas dock inte alls på samma sätt som tidigare. Kändes mer som en snäll fuelcut nu. Kan vara för att det är lite i tanken oxå.

Fricke.w
                    Deltagare

Ett tips då, kan ju vara att kolla kablarna från givaren också då, så de inte är nå fel på dom också, kan även hjälpa att försöka störa av den mer, genom att tejpa kablarna med alu tejp 🙂
                      Sen kan du ju även dra av polerna på batteriet i minst 40min tex, pumpa gärna på bromsen ett par gånger eller liknande också, efter du dragit av polerna, för att vara säker på att all ström töms.
                      Så kanske ecu accepterar nya signalerna från den friska givaren bättre, om den får lära om sig lite på nytt 🙂

Lycka till.

MVH

Rocco
                      Deltagare

Ska testa det 🙂

Rocco
                        Deltagare

Bilen beter sig fortfarande olydigt. Vissa dagar går bilen väldigt bra. Laddar 1.2 typ. Men han klipper endå och det kan vara vid 0.5 bar. Och andra dagar går den svindåligt och laddar bara 0.7-0.8 och det är dom gångerna bilen där någon sekund för att sedan gå igen. Har nolla ecu. Kollat alla slangar osv. Tidigare saknade jag restriktiorn på slangen mellan kompressorhus och magnetventil men sitter en där nu iaf.

Rocco
                          Deltagare

Problemet löst. Märkte att bilen surade ner sig om tändningen var på och pumpen gick en längre stund vilket fick mig att ana att någon spridare tjyvläkte. Bytta alla spridare och problemet försvann, blev även mycket mer lättstartad

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.