SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ej207 ljud vid kallstart

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    important
    Deltagare

http://www.youtube.com/watch?v=oQELTwI6Qk0

Jag råka springa på denna filmen, och har noterat att min låter likadant.
      Första 30sec låter det på tomgång och sen försvin´ner, då låter det bara när man duttar på gasen, sen försvinner det helt. Så fort vattentempnålen börjat lyfta minsta millimeter så är ljudet borta. Mitt ljud låter exakt likadant som på filmen. Och det kom när jag bytte olja (kör väldigt tjock olja), Vet inte vad ägaren innan använde. Så kommer prova väldigt tunn nästa gång istället nu i vinter.

Men jag har inte brytt mig speciallt mycket om ljudet då det försvinner efter någon minut.

Vad säger ni, är det för att sti,n har typen av smidda kolvar orginal, piston slap eller lyftarna?

MicEE
      Deltagare

Minuter likadant.. Verkar inte vara någon fara då det i mitt fall slutar efter någon minut eller som du säger, när mätaren lyft sig minsta lilla. Kör dock med Castrol Edge TWS 10-60 motorsport olja i som är rätt trög vid kyla…

Skickas från min iPad via Tapatalk

important
        Deltagare

Jag la I Castrol edge 0w-40. Kallljudet halverades om inte mer, nu hörs det inte inne I bilen längre. Men man undrar ändå vad det är som later. Dock har mina 5 senaste bilar haft ett störande knackande ljud och jag har kört flera tusen mil utan bekymmer, så man gnäller kanske lite väl mycket.

Det jag tycker knacker tycker de flesta är normalt.

adrenalin
          Deltagare

Det är piston slap som förekommer ofta på boxermotorer 🙂

important
            Deltagare

Idag va det14 grader ute och jag starta bilen. Inte ett missljud vid kallstart. När det går ner mot 5 plus knackar det en del. Så kan bara vara lyftare eller kolvslak. Så lär va rätt vanligt och inget å bry sig om 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.