• Detta ämne har 9 svar, 1,350 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av Berglund.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35589
    Berglund
    Deltagare

      Som rubriken lyder….*

      Har en subaru impreza WRX -01 Steg 1 JRM 299xxx mil**som misständer & baksmäller.*

      Har fått följande felkoder: misständningar cyl 1,2,3 & 4.*

      Började med att byta tändstiften, märkte sedan att bilen gick bra ett tag sen började den misstända igen. ( Märkte att den fick alldeles för mycket soppa så stiften blev dränkta efter ett par dagar ). Har även testat så att alla tändspolar har bra gnista med hjälp av:*http://www.stevensinstrument.com/spark_checkers.htm.*

      Testade därefter så att spridarna fungerade som dom skulle ( plockade ur dom och testade så dom stängde riktigt samt kollade sprutbilden, tyckte allt såg OK ut. )*

      Tog sedan ett kompressionstest på samtliga cylindrar: låg runt 7,2 bar på alla cyl, vilket är lite lågt men motorn har gått långt**( motorn var då kall ). Vet att man ska testa på varm motor men ville bara kolla så att ingen avvikte.*

      Har även nyss satt dit en orginalkamrem samt kollat så att denna var nollad typ 3ggr**vilket den var.*

      Neutrallägesgivaren på växellådan är ny ( som kan orsaka misständningar ).*

      Nu till frågan jag har: Plockade ur MAP-sensorn ur gasspjället samt lossade kontakten till denna. Mätte signal med tändning på och hade 0,49 Volt. Sedan gjorde jag samma procedur igen fast jag klickade i map-sensorn och volten sjönk till 0,3 Volt??? . Borde inte volten vara oförändrad så länge MAP-sensorn inte suger vacum?*

      Kan detta ev vara felet till att den får så mycket bränsle att den bakskjuter & misständer??*

      Ni som orkat läst ända hit kanske har nått bra tips?:)

      #287208
      Thornblom
      Deltagare

        Som rubriken lyder….*

        Har en subaru impreza WRX -01 Steg 1 JRM 299xxx mil**som misständer & baksmäller.*

        Har fått följande felkoder: misständningar cyl 1,2,3 & 4.*

        Började med att byta tändstiften, märkte sedan att bilen gick bra ett tag sen började den misstända igen. ( Märkte att den fick alldeles för mycket soppa så stiften blev dränkta efter ett par dagar ). Har även testat så att alla tändspolar har bra gnista med hjälp av:*http://www.stevensinstrument.com/spark_checkers.htm.*

        Testade därefter så att spridarna fungerade som dom skulle ( plockade ur dom och testade så dom stängde riktigt samt kollade sprutbilden, tyckte allt såg OK ut. )*

        Tog sedan ett kompressionstest på samtliga cylindrar: låg runt 7,2 bar på alla cyl, vilket är lite lågt men motorn har gått långt**( motorn var då kall ). Vet att man ska testa på varm motor men ville bara kolla så att ingen avvikte.*

        Har även nyss satt dit en orginalkamrem samt kollat så att denna var nollad typ 3ggr**vilket den var.*

        Neutrallägesgivaren på växellådan är ny ( som kan orsaka misständningar ).*

        Nu till frågan jag har: Plockade ur MAP-sensorn ur gasspjället samt lossade kontakten till denna. Mätte signal med tändning på och hade 0,49 Volt. Sedan gjorde jag samma procedur igen fast jag klickade i map-sensorn och volten sjönk till 0,3 Volt??? . Borde inte volten vara oförändrad så länge MAP-sensorn inte suger vacum?*

        Kan detta ev vara felet till att den får så mycket bränsle att den bakskjuter & misständer??*

        Ni som orkat läst ända hit kanske har nått bra tips?:)

        Om MAP är trasig och inte mäter luftflödet så kommer ECU:n att överkompensera och ösa på med bränsle för att inte motorn ska spika. Då går bilen skit. Så funkar det i alla fall med LMM, men om du har MAP sensor istället så baseras beräkningen av luft i motorn på uppmätt vakuum. Så det borde bli samma bi-effekt.

        #287204
        Igge
        Deltagare

          Om MAP är trasig och inte mäter luftflödet så kommer ECU:n att överkompensera och ösa på med bränsle för att inte motorn ska spika. Då går bilen skit. Så funkar det i alla fall med LMM, men om du har MAP sensor istället så baseras beräkningen av luft i motorn på uppmätt vakuum. Så det borde bli samma bi-effekt.

          Njae, tror inte det är MAP-styrt han kör bara för att han har en MAP-sensor.

          Finns säkert korrektionstabeller för MAP-värdet men huvudsakligen används den för laddtrycksstyrning som jag förstått och ej bränsle-/tändningsstyrning.

          Skulle mer kolla på LMM eller det som InzoLino pratat om i opensource-tråden 🙂

          #287205
          Berglund
          Deltagare

            Tack för svar! 🙂 Har läst en del i Open source tråden. Ska även kolla lite mer på LMM. Var även lite inne på om bilens mapp kan blivit skadad/borta, har detta hänt någon?

            Har märkt om jag håller ca 4000rpm i 1minut med nya tändstift i så får den en bra tomgång samt bränsle/luft blandningen ligger 14,7/1. Men åker jag en tur så börjar den plötsligt baktända & går dåligt. Men på höga varv går den som ett skott. ( troligtvis för att den orkar förbränna soppan då ? ). Är som att den blir helt vilsen i ECU,n ???

            #287202
            Koffe
            Keymaster

              Jag satsar mina pengar på LMM 🙂

              #287206
              Berglund
              Deltagare

                Kollade luftmassan via datorn förut, låg runt 3-4 g/s på tomgång. Känns inte som att värdet är helt åt pipan ändå? Steg till ca 100 g/s när jag varvade upp den.

                Vill försöka utesluta saker, blir dyrt om man ska testa med en ny

                #287210
                leolulz
                Deltagare
                  #287209
                  Thornblom
                  Deltagare

                    Kollade luftmassan via datorn förut, låg runt 3-4 g/s på tomgång. Känns inte som att värdet är helt åt pipan ändå? Steg till ca 100 g/s när jag varvade upp den.

                    Vill försöka utesluta saker, blir dyrt om man ska testa med en ny

                    #287203
                    Christian S
                    Deltagare

                      LMM till EJ205 har jag ett gäng. Du kan låna om du bor i Stockholm 🙂

                      står ju att TS bor i Värmland 😉
                      hade du fyllt i här http://www.subaruclub.se/forum/profile.php?do=editprofile var du bor så hade det stått var du bor i varje inlägg du gör d—0.o—b

                      #287207
                      Berglund
                      Deltagare

                        Bra tråd leolulzd—0.o—b. Tack för erbjudandet Thornblom:) . Men bor som sagt i Värmland så vill inte krångla för mycket med er hehe:D.

                        BTW är bilen till salu om någon är intresseradd—0.o—b ( Kanske ska nämna det i annan tråd ) men har inte lagt ut den på någon sida än:) . Har precis köpt hus + fått barn så tid skulle man haft mer av 😉

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.