Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34265
    Koffe
    Keymaster

      Hej,

      Som en del av er kanske sett så har min WRX -03 rasat.
      Sitter och kollar alternativ, och en begagnad GT-motor på 20k+ mil är förmodligen den billigaste lösningen. Men inte den roligaste… (Resten av bilen har gått 13k).

      Om vi leker med tanken att jag istället för att peta i en gammal GT-motor stoppar ner en EJ207 och kompletterar med en TY754VB1EA-låda från en STi RA 99-00 (5-pet med DCCD), hur mycket jobb skulle det vara?

      1) Vad behöver bytas/moddas för att få i motorn förutsatt att jag flyttar över “allt” från mitt longblock? WRX kamdrev, borra upp fäste för kamaxelgivare? Mer? Måste man göra nåt ytterligare för att AVCS inte ska ställa till det?

      2) Kan man köra original WRX bakdiff (R160 väl?) tillsammans med TY754VB1EA? Eller måste man ha en R180? Drivaxlar? Hubbar? Koppling?

      3) Om man sen vill koppla in DCCD, vad krävs då?

      Som sagt, jag leker bara med tanken… 🙂

      //Koffe

      #280017
      Igge
      Deltagare

        Vill minnas att de gamla STi lådorna har annan slutväxel än r160

        Sedan blir dccd och vanlig ABS lite knas va?

        #280011
        Koffe
        Keymaster

          Det är det jag försöker få klarhet i… 🙂
          Gissar att det inte är en direkt swap även om man skulle hoppas. 5-pet mot 5-pet tänkte jag 🙂

          #280014
          TomK
          Deltagare

            Sedan blir dccd och vanlig ABS lite knas va?

            Varför skulle det bli knas med ABS?
            Alla som konverterar till 6pet dccd i GT tex byter aldrig ABS system.

            #280015
            TomK
            Deltagare

              Hej,

              1) Vad behöver bytas/moddas för att få i motorn förutsatt att jag flyttar över “allt” från mitt longblock? WRX kamdrev, borra upp fäste för kamaxelgivare? Mer? Måste man göra nåt ytterligare för att AVCS inte ska ställa till det?

              //Koffe

              Borra för någon kamaxelgivare ska inte vara nödvändigt.
              Vart ska du borra då?

              Sen kan du bara stoppa i motorn men du tappar några grader på kammarna.

              #280018
              Igge
              Deltagare

                Varför skulle det bli knas med ABS?
                Alla som konverterar till 6pet dccd i GT tex byter aldrig ABS system.

                Vet att de som fick dccd innan dccd-a kom saknar ABS och så vet jag att Oskars ABS fick tuppjuck när han körde med dccd vilket resulterade i en fin flatspot på däcken.
                Jag har läst ett par trådar där de plockar bort ABSen 🙂

                Angående utväxlingen så får du söka på transmissionskoden så brukar man få fram slutväxel, gör det på båda och jämför 🙂

                #280012
                Koffe
                Keymaster

                  Borra för någon kamaxelgivare ska inte vara nödvändigt.
                  Vart ska du borra då?

                  Sen kan du bara stoppa i motorn men du tappar några grader på kammarna.

                  Skummade igenom nån DIY där jag läste att man var tvungen att flytta nån sensor. Hittar dock inte igen den nu…

                  Problemet (förutom de rent ekonomiska inköpsaspekterna) är ju att jag inte kan sånt här. Känns som väldigt dyra läropengar om man ska låta nån verkstad göra jobbet… Men visst vore det fränt när det var klart 🙂

                  Hur “gatbilsvänlig” är en byggd botten med ACL-lager osv? Kan man tänkas få ut lika många mil som en originalmotor eller slits det hårdare? (Är trots allt en daily driver och inget renodlat banvapen :))

                  #280016
                  TomK
                  Deltagare

                    Skummade igenom nån DIY där jag läste att man var tvungen att flytta nån sensor. Hittar dock inte igen den nu…

                    Problemet (förutom de rent ekonomiska inköpsaspekterna) är ju att jag inte kan sånt här. Känns som väldigt dyra läropengar om man ska låta nån verkstad göra jobbet… Men visst vore det fränt när det var klart 🙂

                    Hur “gatbilsvänlig” är en byggd botten med ACL-lager osv? Kan man tänkas få ut lika många mil som en originalmotor eller slits det hårdare? (Är trots allt en daily driver och inget renodlat banvapen :))

                    Det fungerar utmärkt att ha som daily driver.
                    Fördelen är att man har en botten som är i det närmaste skottsäker för vad man behöver på gatan.

                    #280013
                    Christian S
                    Deltagare

                      2) Kan man köra original WRX bakdiff (R160 väl?) tillsammans med TY754VB1EA? Eller måste man ha en R180? Drivaxlar? Hubbar? Koppling?

                      3) Om man sen vill koppla in DCCD, vad krävs då?

                      Som sagt, jag leker bara med tanken… 🙂

                      //Koffe

                      2) nej det är olika utväxlingar, din har 3.90 medans den har 4.44
                      3) ett eftermarknads styrdom tex DDCDpro https://www.dccdpro.com/product/dccdpro-manual-controller/
                      eller så sätter du bara en brytar så att den antingen är öppen eller helt låst för det är ju väldigt sällan (skulle säga aldrig) man sitter och fipplar imellan dom andra lägena.

                      Vill minnas att de gamla STi lådorna har annan slutväxel än r160

                      en “vanlig” STI har R160 medans en STI Type R/Type RA med DCCD har R180 men en STI med R160 har inte samma utväxling som en GT/WRX

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.