› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › EJ20G? trim tips!
- Detta ämne har 24 svar, 6,362 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Deleterious.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2011 kl. 01:57 #27346
Arvidz
DeltagareHallå gott folk!
Har nyligen införskaffat mig förstabilen som det ska fixas på tills lappen anländer, en Impreza WRX Type RA 93a
Har luskat ihop lite information om just modellen samt motorn, det ska tydligen sitta en EJ20G i den!
Vad skiljer just denna motor ifrån en vanlig GT? Min är väldigt lågt utväxlad (känns :D) samt så har den 240hk orignal istället för GTns 210-219hk.
Har även planer på att fila lite under huven innan våren, målet är väl omkring 310-320hk och det verkar inte helt omöjligt tycker jag. Vad behöver jag göra för att nå upp dit? Just nu sitter det :
3″ ifrån turbo
Öppet filter
Dump
Exedy koppling
Lättat svänghjulHar läst lite om EcuTek och mappning. Är det något man bör köra på? Annars blir det väl en walbro 255,dawes device och en större oljepmup då många verkar ha problem med vevlagrerna. Som sagt kom med tips och förslag!
Då har jag noll koll på boxertrimning så får ni mer än gärna rätta mig! 🙂
Tack på förhand
19 december, 2011 kl. 04:33 #233728Christian S
Deltagaredet går inte att mappa dom gamla med EcuTek utan det är först from MY99 (V5) som det går så ska du mappa den så blir det till att byta till eftermarknads ECU först.
19 december, 2011 kl. 08:04 #233732Arvidz
DeltagareOkej, finns det någon du kan tipsa om och vart kan man få tag på den?
19 december, 2011 kl. 11:17 #233725Fricke.w
DeltagareBiligast för dig, är vell att köpa de du nämnt, samt att köra på en dawes för att sjustera ladd med.
Eventuelt även en Walbro pump, samt kanck sensor, eventuelt också en lambda mätare, de får dom som kan dom äldre modelerna fylla i med vad du behöver 😀
Annars kommer de nog lätt att dra i väg penga mäsigt för dom relativt små effekt ökningar vi ändå pratar om.19 december, 2011 kl. 11:32 #233718Timzzon
Deltagarevad är det för bromsar på RAn? glid-ok fram?
19 december, 2011 kl. 12:14 #233733Arvidz
DeltagareOkej fricke, ja precis. Jag är mest ute efter smågrejjer som kan hjälpa mig på traven satt säga. Angående bromsarna så har jag inte en aning, kan kika över det när jag kommer hem. Sitter just nu med mobilen i högsta hugg på skolan så har ingen möjlighet att kolla just nu. Någon som vet får gärna fylla i annars 🙂
19 december, 2011 kl. 13:41 #233719Timzzon
DeltagareOkej fricke, ja precis. Jag är mest ute efter smågrejjer som kan hjälpa mig på traven satt säga. Angående bromsarna så har jag inte en aning, kan kika över det när jag kommer hem. Sitter just nu med mobilen i högsta hugg på skolan så har ingen möjlighet att kolla just nu. Någon som vet får gärna fylla i annars 🙂
Plugga lugnt 😉
Skulle dock tro att du har samma bromsar som jag har på legacyn. Har du dom så rekommenderar jag dig starkt att byta till 4-kolvoken! Glidoken är underdimensionerade kontra effekten motorn piskar ut.Men trim då 🙂
walbro pump
bredbandslamda
FMIC
en STI RA ECU eller en programerbar eftermarknadDen ordningen skulle jag ha gjort det i 🙂
Vill du ha ut ca 280hk+ så MÅSTE du ha en ECU som går att programmera och dom kostar tyvärr en slant.19 december, 2011 kl. 14:34 #233720Timzzon
DeltagareDet jag kört med min Legacy så tycker jag bromsarna fungerar över förväntan, 2 vändor på Superstage där bromsarna användes rätt hårt och inga som helst problem. Men visst är ju 4 kolvs oken bättre, men om 2 kolvs oken och skivor/belägg är i bra skick så funkar dom ändå helt ok.
visst funkar dom bra ok man har riktiga grejer under oken och om dom är i bra skick.
jag talar bara ifrån egna erfarenheter när jag säger att dom är kassa 😮
sen är ju glid-ok extremt fula att titta på 😉19 december, 2011 kl. 16:42 #233729Christian S
DeltagareArvidz-> om du är intresserad av 4 kolvsok, DBA 4000 bromsskivor samt Carbotech XP8 belägg så har jag till salu här http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90696
19 december, 2011 kl. 18:35 #233734Arvidz
DeltagareTack för förslagen!
Angående ditt erbjudande om bromsarna så får jag ta mig en funderare och jag kontaktar dig om det blir intressant:)
19 december, 2011 kl. 22:24 #233735Arvidz
DeltagareHar kikat runt lite på type-ra.co.uk och hittat lite trådar ifrån gamla ägaren!
http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12347
Lite synd att det var så få svar där men vi är ju ute efter samma sak iaf!
Vart även lite brydd då jag hittade denna!
http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12238
Har självt märkt av symtomen ibland precis som han skriver i slutet, den börjar hacka och blöddra (misständer) när man laddar, det händer nästan aldrig om man stannar och står i 10 minuter ungefär. Då funkar det prima, men efter cirka 15 minuters körning är det tillbaka. Ingen som har någon idé vad det kan vara?
EDIT: Hittade även denna ifrån ägaren i england som hade bilen innan den togs till sverige!
20 december, 2011 kl. 08:57 #233721Timzzon
DeltagareHar självt märkt av symtomen ibland precis som han skriver i slutet, den börjar hacka och blöddra (misständer) när man laddar, det händer nästan aldrig om man stannar och står i 10 minuter ungefär. Då funkar det prima, men efter cirka 15 minuters körning är det tillbaka. Ingen som har någon idé vad det kan vara?
http://www.type-ra.co.uk/vB/showthread.php?t=12100bryder den helt som om fuel-cuten går i?
20 december, 2011 kl. 12:35 #233736Arvidz
Deltagarebryder den helt som om fuel-cuten går i?
Nejdå, det gör den däremot innan varvstopp.
Den börjar små hacka lite precis som när en motor får för lite soppa ungefär
20 december, 2011 kl. 14:00 #233722Timzzon
Deltagaredet gjorde min legacy också när jag laddade över 1 bar (nästan identiska motorer). spridarna är bara på 380cc och klarar inte att flöda så mycket.
rekommenderar att du skaffar en bredbandslamda.
kör du på 95 eller 98 soppa?20 december, 2011 kl. 14:59 #233737Arvidz
DeltagareOkej! Vart får jag tag i en sån?
Kör 98!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
