• Detta ämne har 8 svar, 1,229 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av Fladric.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35623
    Baconator
    Deltagare

      Sitter nu på tåget och är påväg och ska köpa min första forester xt.
      Nyfiken på ett 6speed swap i framtiden.

      Med tanke på alla billiga subaru diesel bilar på blocket med rasade motorer
      Istället för att ta delarna från sti modeller
      Med 6 växlade lådan.

      Skulle man kunna från någon model ta alla delar från en subaru diesel med 6vxllådan samt. Hubbar drivaxlar
      M.m
      Hur ser bultmönstret för lådan ut? Är det samma som till ej motorerna?

      //funderande snart xt ägare

      Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

      #287362
      FiddeFuling
      Keymaster

        Är det 6 petat på Diesel bilarna? trodde det bara var 3.0 som hade 6 petade..? De diesel bilar jag kikat på (inte många) har haft automat eller 5 petat.

        detta tåls dock att göra efter forskning på

        #287364
        Baconator
        Deltagare

          Forester diesel bla har 6 petat

          Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

          #287363
          zanoii
          Deltagare

            Men utväxlingen, herregud. Ni lär ju få växla ihjäl er?

            #287365
            Baconator
            Deltagare

              My09 och framåt är det 6speed. Men en är tydligen exakt lik stora som 5mt lådan dock med 0.557 på 6an.
              Ev för att få en trevlig daily driver så kanske ett swap med den 5 petade och tillhörande slutväxel är ett enklare och billigare alternativ

              Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

              #287366
              Baconator
              Deltagare

                GEARRATIO mt5 från diesel
                1. 3.454
                2. 1.750
                3. 1.096
                4. 0.785
                5. 0.634

                GEARRATIO mt6 från diesel
                1. 3.454
                2. 1.750
                3. 1.062
                4. 0.785
                5. 0.634
                6. 0.557

                Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

                #287367
                Baconator
                Deltagare

                  Ja. Kan bli lite jobbigt att köra runt i stan och mellan 50-80. Men på motor/landsväg med rätt typ av effekt kurva kan det bli rätt trevligt.

                  Kan helt klart bli katastrof också. Har som sagt dålig koll än så länge. Men det borde gå att räkna på utan större svårigheter om man vet hur ens effekt/nm kurva ser ut.

                  Som sagt. Bara något jag funderar på

                  Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

                  #287368
                  Baconator
                  Deltagare

                    My09 och framåt är det 6speed. Men den är tydligen exakt lika stora som 5mt lådan dock med 0.557 på 6an.
                    Ev för att få en trevlig daily driver så kanske ett swap med den 5 petade och tillhörande slutväxel är ett enklare och billigare alternativ

                    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

                    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

                    #287361
                    Fladric
                    Deltagare

                      En 6-växlad låda från en diesel är en 5-växlad låda med en extra växel samt vajerstyrt växellänkage 🙂

                      Alltså är den inte lika stadig som en 6-växlad från en 3.0 eller en STI då det är en annan låda i grunden 🙂

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.