› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Elekronisk Celfix! Den mekaniska fungerar dåligt….
- Detta ämne har 8 svar, 1,943 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
JRM – JoCCe.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2006 kl. 18:09 #3562
Chewie
DeltagareFick ett PM från en go SSIare om förfrågan om en mekanisk Celfix. Om jag hade den kvar?
Den har gått, Problemet är att det spökar, felet kommer iaf när jag kör lugnt på motorvägen i regnigt väder.
Så jag sitter och funderar på om jag skulle ge mig på att tillverka en elektronisk själv. ta fram lite gamla kunskaper sen skolan ( uttråkad eller :-))Så är det någon här på forumet som ev. har en sådan liggande eller att kopplings schema som man kunde kolla på?
Ev ta ett kort på en öppnad variant.
Tekniskt sett borde det bara vara några motstånd på en ledning.
De bilder jag hittar på nätet har ju bara lite krympslang runt de delar som behövs. Inget avanserat kablage med specialprylar!Bor nästan granne med ELFA, elektroniknördarnas paradis!
Så ni här på forumet, ge mig lite jobb så fixar jag prylar att köpa inom sveriges gränser.
/ Tuggarn som tittat påkokarfilm idag i bakfyllan!
11 december, 2006 kl. 06:30 #59721Pasi_k
DeltagareKonstigt att din mekaniska cel-fix inte funkar..
Min har funkat klockrent sen jag instalerade den.Det är väl olika på alla olika bilar?
Släks den ibland då?Mvh PAsi.
11 december, 2006 kl. 08:14 #59724Chewie
DeltagareJodå, har släckts och jag har fått den släckt två gånger. Den fungerar bra men just när jag ligger och kör lungt som sagt och i väldigt fuktigt väder händer detta. Det kan givetvis bero på hur lång hylsa man har gjort, men jag kollade måtten på en jag hittat på nätet.
Tänkte prova med en kombination av hylsa och elektronisk. har jag för lång hylsa så blir det tajt så som A-alt byggt mitt avgassystem. E med en liten lutning neråt nämligen. Vill inte att något ska kunna fastna i den! Sätter jag på en hylsa till får jag en krok under bilen som fångar upp lite av allt möjligt. 🙂 🙂
Vilka längdmått hade du Pasi? Har sett att vissa satt på två hyllsor men vill slippa detta.11 december, 2006 kl. 09:09 #59722Pasi_k
DeltagareJodå, har släckts och jag har fått den släckt två gånger. Den fungerar bra men just när jag ligger och kör lungt som sagt och i väldigt fuktigt väder händer detta. Det kan givetvis bero på hur lång hylsa man har gjort, men jag kollade måtten på en jag hittat på nätet.Tänkte prova med en kombination av hylsa och elektronisk. har jag för lång hylsa så blir det tajt så som A-alt byggt mitt avgassystem. E med en liten lutning neråt nämligen. Vill inte att något ska kunna fastna i den! Sätter jag på en hylsa till får jag en krok under bilen som fångar upp lite av allt möjligt. 🙂 🙂 Vilka längdmått hade du Pasi? Har sett att vissa satt på två hyllsor men vill slippa detta.
Har för mig total längd blev 50-60mm..
Hela Lambdan mätar sprötet ligger innan för hylsan iallafall.Hur lång är din? :+ :+ :+
Lambdan alltsåå 😀Mvh Pasi.
11 december, 2006 kl. 12:29 #59725Chewie
DeltagareMin cel ligger helt i oxå! Då borde det vara rätt. Min bil som e kinkig bara!
Någon där ute som har något foto på delarna eller ett kopplings/elschema med vilka komponenter som behövs?
13 december, 2006 kl. 07:09 #59723Pasi_k
DeltagareSaxxat från:
http://www.scoobycity.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=18962Go to rear 02 sensor – there are four wires, two black, a white and a blue. Leave black wires alone – they supply power to the heating element. Insert 1Megaohm 0.5Watt resistor in white wire. Solder 1 microfarad tantulum capacitor across the blue and white wires (-ve end to white wire). Best to do it near the multiplug for the wire to the sensor.
En variant till….
http://bbs.scoobynet.com/drivetrain-11/306619-cel-fix-instructions-after-full-decat.html?highlight=celfixScoobysport, TSL, MRT and others have some clever elextronic fix with fitting instructions that really works, otherwise go for the resistor mod BUT it may drops you a PO420 CEL instead from time to time and you need ECU reset in this case.
You need 1 MOhm resistor if you own a MY03-04 car or 1 MOhm resistor and 1 μF tantalum capacitor if you own a MY01-02 car.
With one battery terminal off cut the blue wire from your rear O2 sensor and solder the resistor, in second case (MY01-02) solder the 1M Ohm (that’s 1,000,000 Ohms) and the 1uF (micro-farad) capacitor together in parallel, cut the blue and white wires from the rear O2 sensor and solder your two components onto the blue and white wires, DONE!Hoppas detta hjälper…
Mvh Pasi.
7 januari, 2007 kl. 18:37 #59727JRM – JoCCe
DeltagareVi har både mekaniska och elektroniska cel-fix till STi och WRX hemma …
MVH JoCCe
8 januari, 2007 kl. 07:00 #59726Chewie
DeltagareTittade runt lite snabbt, hittar ingen på sajten, pris för en SSIare??? 😀 😀
18 januari, 2007 kl. 06:33 #59728JRM – JoCCe
DeltagareTittade runt lite snabbt, hittar ingen på sajten, pris för en SSIare??? 😀 😀
Har inte lagt ut det ännu, vi fixar alltid det med EcuTeK i vanliga fall … Då justerar vi gränsvärdena … En elektronisk kostar 150kr inkl. frakt …
MVH JoCCe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.