SSC Allmänt snack Allmänt småprat En fråga om 3 sekunders regeln

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Rikluz
    Deltagare

Hej,

Vi kom in i en diskussion på jobbet om 3 sekunders regeln.

Om ni tänker er 2 bilar utan trafik framför eller bakom. Bilen som ligger bakom ligger alldeles för nära. Bilen framför gillar inte att bakomvarande bil ligger så nära så den pallnitar vilket resulterar i att bilen bakom kör in i den.

Vems fel är det?

Självklart ska man hålla avståndet, men för det får man inte skapa fara för andra genom sitt körande vilket bilen framför gör.

Har för mig att jag sett en nyhet där den som orsakade olyckan genom att bromsa då en bil låg för nära bakom, åkte dit för det. Hittar inte det på google dock.

Vet någon vad som gäller? Vill inte veta vad folk ”tror” gäller, vill veta hur det är.

simo
      Deltagare

Generellt gäller, den som kör på bakifrån är alltid skylldig.

I fallet som du beskriver så får man naturligtvis inte medvetet orsaka en olycka. Kommer dock bli svårt för bilen bakom att bevisa…man kan ju faktisk bromsat för en flygande älg 😉

Vidare skulle jag alltid tillkalla polisen om jag blev påkörd bakifrån.

/U

MariaimprezaGT
        Deltagare

jag var med om detta, jag körde ganska nära en bil då vi bägge skulle köra om, innan jag hade fått ut avståndet igen så tvärnitade han, men jag hann bromsa, men efter det släpper jag bara på gasen, å låter min bil rulla ifrån hans, då gör han om det, vilket jag var HELT oförberedd på. Hann väjja något, men körde rakt in i honom.
          Han gjorde detta med fru å tre barn och hund i bilen.. Både försäkringsbolag och kompisar tyckte han var idiotisk, när vi klev ur bilarna skällde han först på mig, men när jag ifrågasatte hans sätt att köra framförallt med familjen i bilen så sa han att han tyckte det sprang ut nåt på vägen..
          Men reglerna är att eftersom jag körde på honom bakifrån så var det mitt fel..

Maria

Audi is teh ####!!

alrik
          Deltagare

Du blir i princip alltid skyldig om du kör in i någon bakifrån. Är ruggigt svårt att bevisa att dåren framför bromsar enbart för att djävlas och ställa till besvär.

Sen förstår jag inte hur fan man tänker när man gör något sånt, den som blir påkörd bakifrån har störst chans att råka ut för någon otrevlig skada. Inte skulle jag gå med ett leende på läpparna med en whiplash och tycka att jag visade iaf att man itne ska ligga så nära bakom…

Jag har råkat ut för såna situationer när jag ligger efter någon som kör 65-70km/h med långtradare. Eftersom man kör samma vägar allt som oftast så vet man vart man kan köra om så då gäller det att ligga nära för att kunna komma om. Blir iaf lite lätt svettigt när någon tvärnitar 10-12m framför om man inte kan vika ut åt något håll. Känns väldigt idiotiskt att framför 50-60ton.

/Mikael – som snart ska ut och kramas i trafiken… 🙂

Rikluz
            Deltagare

Tänkte mest på situationer då bilen framför bromsar för att bilen bakom ska öka avståndet. Men det finns dom som bromsar ganska hårt då man måste verkligen vara vaken för att hinna bromsa ens.

Även om man ska kunna stanna bilen oavsett vad som kan tänkas dyka upp framför bilen måste det väl finnas undantag?

thorlake
              Deltagare

Jag personligen har löst pallnitningsproblematiken åt ena hållet iaf.

Är det en idiot som ligger och trycker en i röven utan att jag har någon möjlighet att maka på mig så blir man en smula sné. Speciellt om man har kotten med sig i bilen. Vill helst inte ha besök i röven om jag måste bromsa. (No man is ever going to take that rout with me…) 😉
                Då brukar jag ladda länge med spolarvätska och låta den flöda porlande likt champagne på nyår och dränka idioten.

Fattar idioten inte första gången så brukar han få ett par långdragna fina till. Då brukar han försöka rädda sin nytvättade bil ifrån total nedprickning och svärandes backa av.

Härligt med tyska högtrycks spolare som nära nog tömmer hela spolarvätska behållaren i ett svep. Tungt Uberstormwaffenartilleri som jag också kallar det.

Jämförelsevis ganska harmlöst men synnerligen effektivt. Prova och garva så får ni se. 😉

Happy hunting…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.