SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning En internetdäckshistoria

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    p_ilis
    Deltagare

Idag skulle jag byta till sommardäck och råkade ut för bekymmer.

Hade sommardäcken på fälg lagrade hos en däckfirma här i Solna. Då sommardäcken nästan var slut så bestämde jag mig för att byta direkt så att det blir fräscht till den nya säsongen.

Köpte då däck på Däckonline efter jämförande av priser (3000-4000 mer om man köper av handlare i sthlm). Har gjort det flera gånger förut och det har fungerat jättebra!

Mycket riktigt så kom däcken hem på posten efter nån vecka. Åkte till däcksgubben klockan 07.00 i morse. Det visade sig då att de inte vågade montera på dessa däck då deras plastverktyg gått sönder och de är rädda att skada fälgen. Okay, tänker jag, då får jag väl åka någon annanstans.

Åker till Däckteam som ligger en bit därifrån och ställer mig i drop-in-kön. När jag stått där i ca. 45-50 minuter så kommer en av mekanikerna ut. Kollar på mina däck som ligger i baksätet och frågar vart jag köpt dem. På Däckonline säger jag. Döm av min förvåning när han säger att de fått order att inte byta såna däck. Han dubbelkollar med chefen och de säger nej. 😮

Ringer runt till 5-6 handlare till. Av 4 (tror jag) får jag svaret att de inte monterar internet-däck. De andra har ingen tid förrän mitten av maj. Till slut ringer jag till Euromaster i Sollentuna. De har tid, kan ta dem nästan på en gång och frågar inte vart däcken kommer ifrån.

Varför kan inte däckshandlarna ta rätt betalt för montering/skifte och strunta vart däcken kommer ifrån?? Det verkar som de stora kedjerna har gjort policy av att neka ”internetdäck” (Däckia och Däckteam). x(

Gick upp innan 6 på morgonen, var klar med skiftet 11.35. Effektivt..

På Euromaster fick jag dock jättetrevligt mottagande och bra service med kaffe och glada miner. Rekommenderas varmt!

Med vänliga hälsningar
      Peter Ilis – som äntligen fått på sommardäcken

pannan
      Deltagare

Köpte Good Year Eagle F1 för många år sedan ifrån gummihuset. Däckhandlaren frågade mig vart jag köpt dem när de skulle montera och de vart också skeptiska när jag sade via internet. Allvarligt talat så skall de %”#¤#”#¤” i vart man köpt sina däck. De får betalt för att byta inget annat. Anmäl de till konsumentverket.

mvh
        J

GrizzlyBear
        Deltagare

På Däckonlines hemsida har de ju en sökmotor där du kan söka däckfirmor runt om i landet som de ”sammarbetar” med. Dessa borde inte neka tycker man…
          Jag kollade där och åkte till en däckfirma i Södertälje som krängde på mina som jag köpt på Däckonline utan gnäll.

/Björn

Pasi_k
          Deltagare

Bytte min på Vianor dom har som (lokal)policy att ta 1000 för det bytet..
            Men har man ändåå sparat 3000:- efter att betalat det så känndes det som det kvittade..

Fattar inte varför dom gnäller..
            BÄtte med några kunder än inga alls.
            1000:- För 20 minuters jobb är väl inte fel?

Fast visst man kan juh använda dom som är anslutna till däckonline.
            150:-/ däck i byte då..

SecretAgentMan
            Deltagare

Det är en jäkla tur att vi Surabor har Däck-Affe, kalaspriser (i stort sett gratis :D), inga attitydsproblem och alltid klockrent resultat.

Skaffa er en bra kontakt är väl tipset om ni vill slippa strulet, jag har lite förståelse för att de är lite griniga när folk använder internethandlare…en stor del av deras verksamhets intäkter ligger i försäljningen av däcken..

Om alla handlar på nätet… 😉

Det är lite samma-lika som när folk går till den lokala tv-handlaren och kollar vad de skall handla på nätet, fast tvärtom..

/J

Manor
              Deltagare

Jag hade strul att få mina Däckonline-däck pålagda av en av de anslutna firmorna. Många av dessa firmor verkar inte ha utrustning för att klara av 18″ lågprofildäck, utan deras utrustning är klen. Det slutade med att jag hjälpte till och själv tog risken om fälgarna skulle bli repade. Omläggningen tog faktiskt en hel timme…och det var slitigt att få på däcken. Allt fungerade dock enligt belåtenhet, men det var sista gången han skulle ta 18″ sa han.

Anledningen att inte den lokala däckhandlaren tar emot ”internetdäck” är väl för att ta död på dessa köp för att själva kunna tjäna mer pengar. Om ingen kan lägga på däcken man köpt så spelar det ju ingen roll om man så har fått dem gratis. Svinigt JA, effektivt KANSKE…nästa gång ska jag först hitta ett ställe som monterar däcken innan jag beställer dem.

mvh Mats N

SecretAgentMan
                Deltagare

..nästa gång ska jag först hitta ett ställe som monterar däcken innan jag beställer dem.

Jäääädrar så proaktivt! 😮 😀

Manor
                  Deltagare

..nästa gång ska jag först hitta ett ställe som monterar däcken innan jag beställer dem.

Jäääädrar så proaktivt! 😮 😀

Proaktivt är numera mitt mellannamn :*.

mvh Mats N

pannan
                    Deltagare

Har Mats lyxat till det med 18″ 😉

Mats
                      Deltagare

MädMätz har väl ”alltid” åkt 18″ på sin housewagon räjser??

Mats GBG
                        Regionsansvarig Göteborg

Manor
                        Deltagare

MädMätz har väl ”alltid” åkt 18″ på sin housewagon räjser??Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Du har så rätt Masse-Masserati ;-). Jag kör sedan några år på Radius R3 med speciallack från Intera (silver + flake mot svart bas). Det känns tufft värre, speciellt när man satte två av hjulen i världens största potthål :-(. Det blev att rikta upp dem på Intera.

mvh Mats N – vill man vara fin så får man lida pin…

Mats
                          Deltagare

Vad hette tjommen på Euromaster i Sollentuna som bytte dina däck??

Mats GBG
                            Regionsansvarig Göteborg

p_ilis
                            Deltagare

Vad hette tjommen på Euromaster i Sollentuna som bytte dina däck??Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Hmm.. fick inga namn.. :+
                              Men JRM-Jockes flickvän jobbade i kassan där och det var två killar i 20-30-årsåldern som bytte däcken.

Mvh
                              Peter

SecretAgentMan
                              Deltagare

Tror alldeles säkert det är gamla fordraggare från Zatzy, vill minnas att jag fått kanonhjälp av samma grabbar för länge sedan. 🙂

/J

Wiklundh
                                Deltagare

Intressant historia.
                                  Hade ingen aning om att sådant kunde hænda.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.