SSC Allmänt snack Allmänt småprat En liten (längre) däckhistoria !

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Du hade ett kvitto på softfrost 2, och de hade monterat den gamla modellen. Bedrägeri…

Torde vara hyfsat simpelt även för en solutionssniffande däckhandlare att förstå. 😉

/J

ExOrdis
      Deltagare

Det finns många sätt att tackla såna firmor…… x(

modulated
        Deltagare

Känner man för att bråka lite så finns ju alltid allmänna reklamtions-nämnden och plus i svt. Då brukar det kunna bli lite fart på företagen. Eller så visar de ännu mer badwill då.

// Patrick P.

Regionsansvarig Västerås

Manor
          Deltagare

…nu kör man runt med Nokian Hakkapeliitta Q. De fick bra i testen i ViBilägare, men i senaste numret av Teknikens Värld så sågas de rejält. Tidningarna testade olika dimensioner och troligtvis på olika bilar (om det nu ska ha något med saken att göra)…eller så var det någon muta som kom på villovägar ;). Hur som helst så gjordes bytet av hjul på bilen inklusive betalning på mindre än 10 minuter…snacka om proffs, och trevliga var de också på den nya däckfirman.

Nu kunde hela denna historia ha fått ett lyckligt slut…så var dock inte riktigt fallet. Väl hemma, nöjd och glad, så kollar jag in däcken lite närmare. De är splitter nya, det är rätt märke och modell…men de är tillverkade vecka 43 år 1999…4 år gamla däck…j-vla skithögar x(.

Jag slår en signal till tillverkaren och hör om deras syn på saken. Årsmodellen 2003 är något ombyggda, men annars är det visst ingen fara med gamla däck…inte ens 4 år gamla är något egentligt problem. Det visar sig att det en gång i tiden var påväg en lag om att vinterdäcken max fick vara 10 år gamla. Efter tester och prov av VTi i Linköping så visade sig däcken inte alls fara illa av ålder. De åldras till en viss gräns, men därefter avstannade åldrandet. Jag fick ett väldigt bra pris, så enligt Nokian-killen som jag pratade med så kunde jag lugnt köra vidare och vara nöjd med affären. Trots detta så gnager det lite att något som kallas ”nya däck” ska kunna vara 4 år gamla x(.

Ta det lugnt i trafiken, på söndag ska det börja snöa, och de första halkolyckorna har visst redan inträffat.

mvh Mats N

LegacyLarsa
            Keymaster

Tryck ner dom i skoskaften!

/Larsa

Manor
              Deltagare

Hej !

Här kommer en historia från det verkliga livet om hur vissa definerar KUNDSERVICE x(.

Jag ringer till den lokala däcksfirman:
                – Hej, jag undrar om ni har något bra dubbfritt vinterdäck som ni rekommenderar?
                – Ja, vi har ett bra däck som heter Gislaved Softfrost 2 som vi också har ett bra erbjudande på. Vi tar 995:- styck inklusive montering och balansering i din storlek.

Jag gör en snabbkoll i ”Vi Bilägares” däckstest på internet. Softfrost 2 ser ut att vara ett bra däck, så jag gör slag i saken. Jag packar in mina gamla vinterhjul i bilen, och åker ner till däcksfirman.

Vid kunddisken:
                – Hej, jag skulle vilja köpa Gislaveds Softfrost 2 som ni visst hade ett bra erbjudande på.
                – Javisst (kundmottagaren bläddrar i ett papper…), 995:- styck i din dimension.
                – Jag har hjulen med mig. Hur lång tid tar det för er att lägga på dem och balansera?
                – Det tar cirka 1,5 timme. Kom tillbaka då.

…åter efter cirka 1,5 timme. Jag lastar in mina hjul med nya däck, samt går in och betalar. Väl hemma bestämmer jag mig för att montera dem på bilen (i väldigt god tid för första snön;-) ). Jag noterade i artikeln som jag läste i ”Vi Bilägare” att det var en bestämd rotationsriktning på däcken. Jag tittar på däcken, men hittar ingen pil eller något annat som indikerar rotationsriktningen!!? Hmm, det står också endast tryckt Gislaved Softfrost…men däcken kanske inte ”fysiskt” har bytt namn till Softfrost 2. Jag kollar också när de är tillverkade…hmm…vecka 8 2002, nu börjar jag bli orolig. Inte att däcket i sig är ”gammalt”, men att det inte alls är Softfrost 2 som jag har fått. Jag ringer ner till däcksfirman:

– Hej, jag var just nere hos er och hämtade mina nya vinterdäck.
                – Ja!
                – Enligt uppgift så ska Softfrost 2 ha en bestämd rotationsriktning…men jag hittar ingen markering på däcken för detta. Vidare står det på däcken att de är tillverkade i början av 2002, och det verkar vara gammalt för att vara ett Softfrost 2!!?
                – Ja, men det är ingen fara att de är lite äldre…bara de är lagrade på ett bra sätt.
                – Jomen, Softfrost 2 är väl ett nytt däck för säsongen…och då verkar det konstigt att de är tillverkade redan vecka 8 år 2002?
                – Hmm, kom ner med ett däck så får vi kolla upp detta.

Sagt och gjort, jag lastar in däcken (alla inte bara ett!!!) i bilen och åker ner. Jag lyfter ut ett däck, och rullar in det på expeditionen. Nu kommer butikschefen ut från sitt rum:

– Jaha, hur var det här då?
                – Jo, jag köpte just dessa däck…men jag tror att jag har fått en gammal modell av Softfrost och inte de nya Softfrost 2.
                – Det stämmer, detta är den gamla modellen som säljs parallellt med Softfrost 2.
                – Jomen, det var Softfrost 2 som jag fick tips om och också beställde. Det var ju ett erbjudande på dessa däck.
                – Nej, erbjudandet gäller bara den gamla modellen av Softfrost. Du kanske inte såg det i annonsen!!!
                – Nja, jag har inte sett någon annons överhuvudtaget. Jag ringde ner till er i morse, och fick denna information från han som svarade.
                – Då gjorde han fel. Erbjudandet gäller som sagt bara den gamla modellen.
                – Jaha, det var inte den information som jag har fått, och jag beställde ju hur som helst Softfrost 2 när jag kom hit. Du kanske kan ge mig ett bra pris på Softfrost 2 då!!?
                – Nä, de kostar 1.250:-, och det är ett bra pris. Jag kan inte ge dig någon mer rabatt, då går jag back på affären.

<>
                – Ja, men något måste du väl kunna göra?
                – Nej!
                – Ja, då får ni väl montera av de här däcken som jag INTE har beställt och så får jag väl begära pengarna tillbaka.
                – Ja, det är ok…men det hinner vi inte med idag. Kom tillbaka i morgon så får du dina fälgar…kom ihåg att ta med kvittot!

Jag lastar ur hjulen och undrar om det är sant. Butikschefen verkar inte vara det minsta intresserad av att lösa problemet för mig som trots allt är den som är mest drabbad. Han gör inte ens ett enda försök till att försöka lösa detta lite smidigt.

Dagen efter är jag tillbaka och får igen mina fälgar och pengar. Butikschefen visar sig inte ens…

Ja, man vet inte ens om man ska skratta eller gråta. En bra historia och erfarenhet från det verkliga livet blev det dock…och en förlorad kund till butiken.

mvh Mats N

Manor
                Deltagare

Hej !

Det kändes inte värt att bråka ihjäl sig för detta. Att driva ärendet vidare ger inte heller så mycket…annat än huvudvärk och brist på en uppsättning vinterdäck när snön kommer ;). Det är mer själva grejen, vilken urusel affärsman. Ja, man blir inte lite förundrad ibland.

Jag har föresten ringt runt lite till och hittat en däcksfirma i närheten av jobbet. De tog 950:- styck för Nokian Hakkapeliitta Q (dubbfria) inklusive montering och balansering SAMT att de även monterade dem på bilen. Ägaren var väldigt trevlig redan i telefon, föreslog märken, gav tips samt ett pris som t.o.m blev bättre än den affär som sket sig…därtill monteras som sagt hjulen på bilen, som är värt en liten slant (eller åtminstone arbetsbesparande :)). Jag får dessa på fredag, så jag hoppas nu att denna vinterdäcksaffär är avklarad :P.

mvh Mats N

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.