› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › En perfekt dag på mappbänken / motorrecept
- Detta ämne har 24 svar, 1,812 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av
important.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2013 kl. 01:59 #31585
important
DeltagareGäller en: sti 2005 2,0
Jag vill ha en perfekt dag där inget skall gå fel eller krångla helst när jag ska mappa med ecutek. Och jag kommer att vilja ligga lite på gränsen och komma så nära 400 bhp som möjligt på 98 oktan.Motorrecept:
Rostfritt pullsplittat grenrör
3″ turboback
Extern wastegate
AEM 1000hp e85kompitabla pump
Parallelkoppla fuelrails
deatschwerks 750cc spridare (kommer dom att kunna lira med ECUTEK?)
Redigt stort termostatstyrt oljekyl
SC40 Billet – Direct Fit TurboVad är fel/kommer inte att funka eller vad saknas? Eller om jag till och med kan plocka bort något?
Har läst på vissa forum att sti ej207 motorerna har smidd botten orginal, är det en skröna eller är det hållbara grejjer orginal som tål att frestas med en ordentlig mapp?
18 december, 2013 kl. 07:28 #263427TomK
DeltagareVerkar helt ok.
Men soppa pumpen kanske är lite overkill 🙂
Extern wg? Varför? SC40 kommer redan med wg.
Satsa på en 3port laddtrycks solenoid typ perrin EBCS eller liknande också.
Spridarna kommer fungera som tänkt.Ja 2l blocken i newage är riktigt bra.
Många i uk och us åker med bra mycke effekt.
Så det ska nog inte vara några större problem.18 december, 2013 kl. 11:19 #263435adrenalin
DeltagareKanske är värt att satsa på en SC42 turbo om du inte ska köra på sprit, så den inte strejkar innan du är nöjd 🙂
18 december, 2013 kl. 16:53 #263438clasen
DeltagareKan man gå så högt utan spikrisk på 98 utan att kompsänka?
18 december, 2013 kl. 18:14 #263436adrenalin
DeltagareKan man gå så högt utan spikrisk på 98 utan att kompsänka?
Ja, men de är ju helt klart att ligga på gränsen till en smälld motor.
18 december, 2013 kl. 18:41 #263430Gystompa
DeltagareJag tror om man får vara lite pessimist att Jrm inte kommer vara spec villiga att prova att pressa en orörd motor såpass mycket som upp till 400 Hk. Iallafall inte på 98 oktan.
Möjligtvis en Uk mappare men tycker de flesta svenska firmorna jag pratat med börjar klaga och gnälla på prylarna om man inte åker med rolls royce prylar, smidd botten etc etc eller har just det sprutet som dom själv tycker är bra.
Sen förstår jag inte riktigt frågan heller. 🙂 Alla vill väl ha en bra dag, men det finns en hel del som kan jäklas
18 december, 2013 kl. 18:50 #263428TomK
DeltagareSen kan man inte ladda mer än max 1,55 bar med standard mappsensor.
Så blir nog svårt med 400hk på 1,5 bar.18 december, 2013 kl. 18:52 #263429TomK
DeltagareHar för mig att Fricke plockade 410 på v power och 1,45 bar med 2,5l motor, SC46 och Ecutek.
18 december, 2013 kl. 19:45 #263440important
DeltagareOkej. Asså jag är absolut inte främmande för etanol. Har kört det förrut. Är det många som kör etanol på ecutek och kommer igenom bilprovningen?
Sen kommer jag plugga min interna wg och köra extern. Det blir 100gånger stabilare ladd. En gång ewg alltid ewg
18 december, 2013 kl. 19:50 #263426TomK
DeltagareOkej. Asså jag är absolut inte främmande för etanol. Har kört det förrut. Är det många som kör etanol på ecutek och kommer igenom bilprovningen?
Sen kommer jag plugga min interna wg och köra extern. Det blir 100gånger stabilare ladd. En gång ewg alltid ewg
Ok, du gör som du vill men med 3-port solenoid så är laddet 100% stabilt.
18 december, 2013 kl. 22:27 #263431Patrick P931
DeltagareStörre turbo, SC42 alt. SC46 (dvs. Blouch 1.5 alt. 2.5), om du har ekonomi för det.
Annars är det faktiskt rätt många på andra sidan pölen som har plockat förvånandsvärt bra med pulver ut Kinugawa TD06, iofs inte så mycket större än en SC40 men till ett helt annat pris…
19 december, 2013 kl. 09:08 #263424Fricke.w
DeltagarePrecis som TommK säger, så plokade jag 412,7hk på en sc46 med v-power i tanken.
Men så klart hade gått att få ur mer, men var ju orginal map sensor som satte stop.
Är ju inte super lätt att plocka effekt på 98 kontra e85 på mindre aggregat, så mitt tips blir nog också att du bör ligga på en sc42 i alla fall, för att kunna komma så nära 400bhp som möjligt, investera också i perrins map sensor som jag länkade till, så du kan ladda lite mer än vad orginal kan hålla reda på.
Sen kannske även en bättre boost solinoid som Tomm sa.
Och du kommer ju kunna plocka lite mer om du även kör ewg som du sa, har sett ett par tesster på just de med mindre aggregat och de har ju alltid positiv inverkan, men kan ju bli mer strul vid besiktning om den syns väl.
Jag skulle då i alla fall strunta i e85 på orörd botten, då de oftast innebär högre cylinder tryck = högre belastning på den roterande massan 🙂Du kannske rent av ska pröva att mappa hos PBZ, då de inte verkar sitta fast där, då de gäller att pröva lite nya grejer.
21 december, 2013 kl. 09:27 #263439important
DeltagareMen det finns absolut inget sätt att få tag i kablage/licens och programvara för att mappa bilen med ecutek själv?
Alternativt någon privatperson som bor runt gbg som kan fixa allt detta och gatumappa bilen åt en?
Känns mer värt att köpa allt detta för 10.000:- om det går att få tag i istället för att mappa bilen en gång för det priset.
21 december, 2013 kl. 10:06 #263434Igge
DeltagareDuger inte en mappning med open source om du ska sköta det själv?
Patrick p931 är ju insatt på det där.
Läs mer i open source tråden21 december, 2013 kl. 10:43 #263425Fricke.w
DeltagareMen det finns absolut inget sätt att få tag i kablage/licens och programvara för att mappa bilen med ecutek själv?
Alternativt någon privatperson som bor runt gbg som kan fixa allt detta och gatumappa bilen åt en?
Känns mer värt att köpa allt detta för 10.000:- om det går att få tag i istället för att mappa bilen en gång för det priset.
varför hör du inte av dig till maxxtuning, dom ligger vell närmast dig kannske och verkar ju vara riktigt grymma på att mappa bilar 🙂
Kannske dom kan hjälpa dig med open source, eller ecutek? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.