Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31661
    Igge
    Deltagare

      Hej alla!
      Var på konbanekörning idag och märkte att bilen har en tendens att enhjula fram när man stämplade på i en simulerad rondell.
      Händer bara vid helt öppen DCCD och kanske vid auto (minnet…)

      Är framdiffen så klen vanligtvis eller är min mindre frisk?

      För visst sitter det en diffbroms fram på 04or?
      Suretrac om jag minns rätt

      #264016
      Adam K
      Deltagare

        Det ska vara suretrac ja. Och jag har undrat samma sak om min…

        #264017
        t1hero
        Deltagare

          Suretrac är bara en broms med någon cm slityta, i svängen lägger du kanske 700kg på yttre hjulet, förvänta dig inte att det går att lösa bättre med den typen av diff. Det är förövrigt inte helt fel att slippa den understyrning som skulle skett med de flesta diffyper som löser ditt problem.

          #264020
          Igge
          Deltagare

            Då är det alltså ett “inbyggt fel” och inte att min diff som är slut. Det är ju skönt 🙂

            När vi ändå är inne på spåret så kan jag passa på att fråga: hur fungerar suretrac-diffen?
            Visko av något slag?

            Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

            #264018
            t1hero
            Deltagare

              Det är inte ett fel, det är ett val i konstruktuionen.

              Suretrac är en öppen diff med två bromsar, i mitten sitter det en mekanisk konstruktion som trycker på den sidans broms som behöver bromsas. (kan inte förklara bättre utan bilder, googlar…..)

              Dessa kanske förklarar, övre visar hur den trycker, nedre visar bromsen (en massa skivor)
              http://img62.exs.cx/img62/996/suretrac.jpg
              http://www.htcracing.com/suretrac.jpg

              Jag tycker att det är ett bra val på diff för axeldiff, mittdiffen skulle jag vilja ha torsen på.

              #264021
              Igge
              Deltagare

                Det är inte ett fel, det är ett val i konstruktuionen.

                Suretrac är en öppen diff med två bromsar, i mitten sitter det en mekanisk konstruktion som trycker på den sidans broms som behöver bromsas. (kan inte förklara bättre utan bilder, googlar…..)

                Dessa kanske förklarar, övre visar hur den trycker, nedre visar bromsen (en massa skivor)
                http://img62.exs.cx/img62/996/suretrac.jpg
                http://www.htcracing.com/suretrac.jpg

                Jag tycker att det är ett bra val på diff för axeldiff, mittdiffen skulle jag vilja ha torsen på.

                Därför jag använde citationstecken 🙂

                Tackar för förklaringen, ska försöka kolla på det där när jag är mindre mosig i huvudet någon gång.
                DCCD-centerdiffen är ju coolare än torsen, den ger ju en knapp och ett reglage extra plus flashiga lampor på brädan 😀
                Men för att vara seriös är jag nog för kass förare för att bli lidande av vare sig det ena eller det andra 😛

                #264019
                t1hero
                Deltagare

                  Du kan säkert åtgärda[1] problemet med hårdare krängninghämmare bak, men jag tror inte att det är rätt sätt.

                  [1] byt “åtgärda” mot “flytta”.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.