Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #278494
    Patrick P931
    Deltagare

      Om en spridare flödar x vid tryck y kommer den att flöda vid tryck z:
      x*sqrt(z/y).

      #278515
      Igge
      Deltagare

        Som jag räknat då, kanske inte som jag formulerat mig dock 😛

        Kan skillnaden i duty cycle, nära max ses som hyfsat linjär relativt mängden soppa? 🙂

        Sqrt(4/3) är ca 1,155

        Så om man sänker trycket räcker det med att höja duty cyclen ungefär motsvarande den flödesskillnaden?

        I så fall klarar jag mig med 1000cc 3bar men duty cycle på gränsen för mitt effektmål. Tål att kluras på.

        #278478
        Christian S
        Deltagare

          vad har du för effekt mål?
          jag har 1000cc pridare och 3bar grundtryck och jag har 369Hk och 525Nm i motorn.

          #278516
          Igge
          Deltagare

            vad har du för effekt mål?
            jag har 1000cc pridare och 3bar grundtryck och jag har 369Hk och 525Nm i motorn.

            400whp vore ett kul slutmål, inte dags än iofs men kanske är bra att ha i åtanke

            Vad har du för duty cycle?

            #278479
            Christian S
            Deltagare

              ingen aning, det kan bara Per svara på eftersom det är han som har mappat den men han sa inget om att dom skulle vara på gränsen av att vara för små.

              jag köpte 740cc spridare först men dom var för små så jag köpte 1000cc istället, hade nog räckt med 850cc men tyckte det var lika bra att köpa lite större för att slippa byta dom om man skulle vilja öka effekten lite.

              #278472
              Nikke McRae
              Deltagare

                Jag har 350whp med ID1000cc, 3 bar grundtryck. Ligger på 90-95% IDC. Har byggt om till parallellmatade spridare, RCM fuelrails och ställbar BTR.

                #278517
                Igge
                Deltagare

                  Jag har 350whp med ID1000cc, 3 bar grundtryck. Ligger på 90-95% IDC. Har byggt om till parallellmatade spridare, RCM fuelrails och ställbar BTR.

                  Parallelmatat är en term jag stött på då och då, antar att det innebär att soppan dras på annat sätt och till fördel för flödet. Eller?

                  När börjar det vara dags att sikta på sånt?

                  Kanske är lika bra om man ändå ska fixa en flexfuelsensor i systemet

                  #278480
                  Christian S
                  Deltagare

                    Parallelmatat är en term jag stött på då och då, antar att det innebär att soppan dras på annat sätt och till fördel för flödet. Eller?

                    ja man matar fuelrailsen parallel istället för i serie som det är orginal och cyl 3 som ligger sist riskerar att gå snålt.

                    orginal går det ifrån filtret in i den vänstra fuelrailer vid cyl 4 och ut vid cyl 2 för att sen via ett rör under insuget gå in i den högra fuelrailen vid cyl 1 och ut vid cyl 3 till btr och sen till returen via ett rör under insuget.

                    jag har också byggt om till parallelmatat och har bara dragit om det i motorrummet och har kopplat det på följande vis:
                    ifrån filtret till en y koppling som sen går till varsin fuelrail (vilken sidan det går in på spelar ingen roll) ifrån andra sidan av fuelrailen till en y koppling till btr och sen till returen.

                    #278490
                    t1hero
                    Deltagare

                      Hur man mappar en flexfuelsensor i Haltech, men det lär ju funka ungefär samma i link.
                      https://www.youtube.com/watch?v=WwuwSVT4hXM

                      #278495
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        t1hero, tack för delandet av en superb video som visar hur det både är enkelt, men otroligt tidskrävande, att få till en vettig E85/flexfuel mappning.

                        Det var bra poängterat att det är viktigt att se till att man har en bra mappning på känd soppa innan man drunknar i spriten.

                        #278518
                        Igge
                        Deltagare

                          flex fuel sensor blir det på ett eller annat vis
                          det slutade med deatschwerksspridare (1000cc)
                          har en lämplig soppapump

                          hur är det med soppaledningarna?
                          vissa säger att de håller men många byter, vad säger ni?

                          något annat att tänka på innan spriten?

                          #278484
                          TomK
                          Deltagare

                            flex fuel sensor blir det på ett eller annat vis

                            det slutade med deatschwerksspridare (1000cc)

                            hur är det med soppaledningarna?
                            vissa säger att de håller men många byter, vad säger ni?

                            Inga problem med ledningarna.

                            #278519
                            Igge
                            Deltagare

                              Inga problem med ledningarna.

                              Var inte du en av de som fick en oväntad etanolspolning av motorn?
                              Eller minns jag fel? 🙂

                              #278485
                              TomK
                              Deltagare

                                Var inte du en av de som fick en oväntad etanolspolning av motorn?
                                Eller minns jag fel? 🙂

                                Nej har aldrig haft något läckage.

                                #278520
                                Igge
                                Deltagare

                                  Nej har aldrig haft något läckage.

                                  Var tvungen att kolla nu :p
                                  inte så länge sedan jag läste lite i din tråd och du skrev så här:

                                  Det som står på att göra listan i helgen är.

                                  – Byta turbo
                                  – På med riktiga Teflon slangar samt kopplingar i soppa systemet
                                  – Lite ny färg på div saker (Vitt var inge smart under huven)
                                  – Montera div mätare
                                  – Ny inlet pipe
                                  – Planera för att flytta luftfilter innanför stötfångaren.

                                  […]

                                  Sen är det som sagt en hel hög med kopplingar som ska monteras.
                                  Aldrig mera vanliga slangar för min del då jag märkte nu när jag skulle flytta bilen att det var en läcka så det sprutade E85 över hela motorn. KUL OM MAN KÖRT DEN VARM!!!

                                  Var det alltså inte original som läckte utan något annat eller?

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.