- Detta ämne har 66 svar, 5,191 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2015 kl. 13:35 #278494Patrick P931Deltagare
Om en spridare flödar x vid tryck y kommer den att flöda vid tryck z:
x*sqrt(z/y).13 oktober, 2015 kl. 13:45 #278515IggeDeltagareSom jag räknat då, kanske inte som jag formulerat mig dock 😛
Kan skillnaden i duty cycle, nära max ses som hyfsat linjär relativt mängden soppa? 🙂
Sqrt(4/3) är ca 1,155
Så om man sänker trycket räcker det med att höja duty cyclen ungefär motsvarande den flödesskillnaden?
I så fall klarar jag mig med 1000cc 3bar men duty cycle på gränsen för mitt effektmål. Tål att kluras på.
13 oktober, 2015 kl. 18:49 #278478Christian SDeltagarevad har du för effekt mål?
jag har 1000cc pridare och 3bar grundtryck och jag har 369Hk och 525Nm i motorn.13 oktober, 2015 kl. 19:19 #278516IggeDeltagarevad har du för effekt mål?
jag har 1000cc pridare och 3bar grundtryck och jag har 369Hk och 525Nm i motorn.400whp vore ett kul slutmål, inte dags än iofs men kanske är bra att ha i åtanke
Vad har du för duty cycle?
13 oktober, 2015 kl. 20:47 #278479Christian SDeltagareingen aning, det kan bara Per svara på eftersom det är han som har mappat den men han sa inget om att dom skulle vara på gränsen av att vara för små.
jag köpte 740cc spridare först men dom var för små så jag köpte 1000cc istället, hade nog räckt med 850cc men tyckte det var lika bra att köpa lite större för att slippa byta dom om man skulle vilja öka effekten lite.
14 oktober, 2015 kl. 05:08 #278472Nikke McRaeDeltagareJag har 350whp med ID1000cc, 3 bar grundtryck. Ligger på 90-95% IDC. Har byggt om till parallellmatade spridare, RCM fuelrails och ställbar BTR.
14 oktober, 2015 kl. 06:00 #278517IggeDeltagareJag har 350whp med ID1000cc, 3 bar grundtryck. Ligger på 90-95% IDC. Har byggt om till parallellmatade spridare, RCM fuelrails och ställbar BTR.
Parallelmatat är en term jag stött på då och då, antar att det innebär att soppan dras på annat sätt och till fördel för flödet. Eller?
När börjar det vara dags att sikta på sånt?
Kanske är lika bra om man ändå ska fixa en flexfuelsensor i systemet
14 oktober, 2015 kl. 17:26 #278480Christian SDeltagareParallelmatat är en term jag stött på då och då, antar att det innebär att soppan dras på annat sätt och till fördel för flödet. Eller?
ja man matar fuelrailsen parallel istället för i serie som det är orginal och cyl 3 som ligger sist riskerar att gå snålt.
orginal går det ifrån filtret in i den vänstra fuelrailer vid cyl 4 och ut vid cyl 2 för att sen via ett rör under insuget gå in i den högra fuelrailen vid cyl 1 och ut vid cyl 3 till btr och sen till returen via ett rör under insuget.
jag har också byggt om till parallelmatat och har bara dragit om det i motorrummet och har kopplat det på följande vis:
ifrån filtret till en y koppling som sen går till varsin fuelrail (vilken sidan det går in på spelar ingen roll) ifrån andra sidan av fuelrailen till en y koppling till btr och sen till returen.19 oktober, 2015 kl. 06:11 #278490t1heroDeltagareHur man mappar en flexfuelsensor i Haltech, men det lär ju funka ungefär samma i link.
https://www.youtube.com/watch?v=WwuwSVT4hXM25 oktober, 2015 kl. 12:29 #278495Patrick P931Deltagaret1hero, tack för delandet av en superb video som visar hur det både är enkelt, men otroligt tidskrävande, att få till en vettig E85/flexfuel mappning.
Det var bra poängterat att det är viktigt att se till att man har en bra mappning på känd soppa innan man drunknar i spriten.
10 november, 2015 kl. 14:01 #278518IggeDeltagareflex fuel sensor blir det på ett eller annat vis
det slutade med deatschwerksspridare (1000cc)
har en lämplig soppapumphur är det med soppaledningarna?
vissa säger att de håller men många byter, vad säger ni?något annat att tänka på innan spriten?
10 november, 2015 kl. 14:03 #278484TomKDeltagareflex fuel sensor blir det på ett eller annat vis
det slutade med deatschwerksspridare (1000cc)
hur är det med soppaledningarna?
vissa säger att de håller men många byter, vad säger ni?Inga problem med ledningarna.
10 november, 2015 kl. 14:12 #278519IggeDeltagareInga problem med ledningarna.
Var inte du en av de som fick en oväntad etanolspolning av motorn?
Eller minns jag fel? 🙂10 november, 2015 kl. 14:34 #278485TomKDeltagareVar inte du en av de som fick en oväntad etanolspolning av motorn?
Eller minns jag fel? 🙂Nej har aldrig haft något läckage.
10 november, 2015 kl. 14:41 #278520IggeDeltagareNej har aldrig haft något läckage.
Var tvungen att kolla nu :p
inte så länge sedan jag läste lite i din tråd och du skrev så här:Det som står på att göra listan i helgen är.
– Byta turbo
– På med riktiga Teflon slangar samt kopplingar i soppa systemet
– Lite ny färg på div saker (Vitt var inge smart under huven)
– Montera div mätare
– Ny inlet pipe
– Planera för att flytta luftfilter innanför stötfångaren.[…]
Sen är det som sagt en hel hög med kopplingar som ska monteras.
Aldrig mera vanliga slangar för min del då jag märkte nu när jag skulle flytta bilen att det var en läcka så det sprutade E85 över hela motorn. KUL OM MAN KÖRT DEN VARM!!!
Var det alltså inte original som läckte utan något annat eller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.