› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Etanolkonvertera GC8
- Detta ämne har 31 svar, 3,242 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
4 januari, 2016 kl. 16:40 #34346
Qiewins
DeltagareHejsan!
Har nu tänkt att min GC8 ska etanolkonverteras till våren samt får lite nya fräscha saker i sig. Det jag har tänkt att göra med den är att sätta i en VF28, 900 CC spridare, 255 l/h Warlbro, större IC, 3″ avgasrör och K&N Luftfilter.
Hur lätt är det att konvertera min GC8? Behöver jag en ny ECU? Har ni tips på bra map-företag? Hört att trollspeed ska vara bra, gärna något i närheten av Göteborg. Hur mycket är det troligt att jag kan sparka ur min motor med orginalmotorn?
4 januari, 2016 kl. 18:18 #280320Christian S
Deltagarevad är det för GC8 du har? en GT/WRX eller en STI? samt vad är det för årsmodell?
4 januari, 2016 kl. 22:51 #280330Norbius
DeltagareSka E85 konvertera min med till våren var tanken, bara byta spridare med och mappa.
Lutar åt jrm, då de mappade min sist. Kanske finns bättre alternativ?
Andra kan ju mappa med, bara inte justera jrm’s mapp om jag fattat det rätt?6 januari, 2016 kl. 12:41 #280348Qiewins
DeltagareDet är en GT, så jag antar att motorn är lite svagare än STivarianten. Årsmodell -99/00
6 januari, 2016 kl. 17:23 #280321Christian S
Deltagareja dom är svagare och man kan väll plocka 330-350 utan att öppna motorn medans man kan plocka ca 400 på en 2liters STI.
har du en 99 eller 00 så behöver du inte byta ecu då det går att mappa om dom.självklart ska du mappa på trollspeed om du bor i eller i närheten av göteborg.
6 januari, 2016 kl. 20:50 #280331Norbius
DeltagareUrsäktar trådkap! Men hur funkar enklast det om man ska mappa om för e85? För att dra i en tank e85 (när du har mapp för 98) för att sedan köra till typ trollspeed eller jrm lär ju inte vara speciellt nyttigt?
Ska kanske höra med Trollspeed iaf, har 37mil till JRM, och 17 till Trollspeed, aningen segt att åka, för en mappning, även om jag varit väldigt nöjd med JRM’s jobb 🙂
6 januari, 2016 kl. 21:03 #280343Igge
DeltagareAtt köra dit på 98 och komma fram på ångorna, sedan ha etanol i massa dunkar är första planen som ploppar upp i mitt huvud 😛
Dock lär du ju behöva byta spridare, och det ställer till mer bekymmer
6 januari, 2016 kl. 21:10 #280332Norbius
DeltagareJo det var det första jag funderade på med, haha 🙂 Har ju ingen aning så frågar här först hur folk gör/har gjort.
Spridare ska bytas, men tänkte att det kan de som ska mappa få göra isf.
Förmodligen karlbergs 800cc spridare, om han får dom urmonterade ur sin bil nån gång 😉6 januari, 2016 kl. 22:06 #280319Turbovin
DeltagareFörsöka köra dit den så tom som möjligt, sen får man fylla på med E85 hos mapparen och byta spridare. Det blir dock inte optimalt då du kommer ha några liter bensin i tanken ändå.
6 januari, 2016 kl. 22:08 #280329TomK
DeltagareNu vet jag inte hur det är med gc8 men GDB har avtappningsplugg på tanken.
6 januari, 2016 kl. 22:18 #280333Norbius
DeltagareAlright, får höra med de som ska mappa den helt enkelt.
Ska höra med Trollspeed med.
Tack för svar =)6 januari, 2016 kl. 22:25 #280347DavidSTi
DeltagareHej, jag håller på med att byta till E85 på min gt och lite annan update. Som alltid är det ju pengarna som styr vad man vill göra. Jag kommer köra Haltech sprut med deras flex-fuelsensor och mappa på pbz (ligger i Uppsala). Men det går ju som Christian S sa att mappa original ecu, med en bra mappare.
Har dock inte heller löst hur jag på bästa sätt tar mig till pbz, har ca 5 mil..6 januari, 2016 kl. 22:35 #280344karlberg
DeltagareJo det var det första jag funderade på med, haha 🙂 Har ju ingen aning så frågar här först hur folk gör/har gjort.
Spridare ska bytas, men tänkte att det kan de som ska mappa få göra isf.
Förmodligen karlbergs 800cc spridare, om han får dom urmonterade ur sin bil nån gång 😉Haha jag är inte alltid så snabb. Lite kallt i garaget just nu så har inte varit där än :$
Men lovar att jag ska få ut dom snart 😉6 januari, 2016 kl. 22:38 #280334Norbius
DeltagareHaha jag är inte alltid så snabb. Lite kallt i garaget just nu så har inte varit där än :$
Men lovar att jag ska få ut dom snart 😉Varmgarage ftw d—0.o—b:D
7 januari, 2016 kl. 05:25 #280318SPiKE
DeltagareNär jag konverterade min sti -06 så bytte jag spridare hemma och tankade e85 innan jag åkte till Trollspeed ca35mil och det var inga som helst problem. Det enda Per sa var att jag skulle köra lungt utan ladd
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.