› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Etanolkonvertering (E85)
- Detta ämne har 31 svar, 3,262 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
Grusdraparn.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2006 kl. 09:27 #3495
p_ilis
DeltagareHallåj!
Någon som mappat om sin bil för E85? Eftersom jag redan har stora spridare så funderar jag på att göra det så småningom.
Vad är era erfarenheter om effektökningar, svårtstartat på vintern, avgasvärden på besiktning etc.
Mvh
Peter14 oktober, 2006 kl. 16:57 #59192Manor
DeltagareHej !
Jag är absolut ingen expert på området…men E85 ger mer hästkrafter men den måste givetvis mappas om. Den drar då cirka 30% mer bränsle, och jag tror att det redan är svårt att starta i +10 grader.
Jag tror att Jerry funderar på att ha en mapp för E85 och växla över till bensinmappen när så krävs. Då räcker det inte med EcuTek…eller det kanske är så att man har två mappar på en modernare Impreza än den jag har…i så fall kanske det kan fungera.
mvh Mats N
PS. Roomban städar nästav varannan dag…perfekt pryl :).20 oktober, 2006 kl. 17:37 #59215foss
DeltagareKolla med Trendab, de mappar/bygger om till etanol.
12 november, 2006 kl. 10:06 #59197svenneduva
DeltagareTjena.
Jag har en EJ20 som jag ska bli med flexifuel-sensor i vinter. Jag rekommenderar verkligen det då du kan tanka även om det inte finns E85 tillgängligt. Jag ska använda ett system som heter Megasquirt, men det finns säkert flera andra sprut som klarar samma sak.
12 november, 2006 kl. 10:46 #59210p_ilis
DeltagareHäftigt! Är grymt intresserad av resultatet!
Kan man med denna ta full nytta av etanolen? Med andra ord, får man ut samma effekt när man tankar etanol med denna typ av styrning som när man mappar om styrdonet för enbart etanol?
14 november, 2006 kl. 09:46 #59202vskogh
DeltagareSkulle passa mig för etanol om du inte tänker byta HELA bränslesystemet.
E85 är ett aggresivt bränsle, det nöter hårt på packningar, slangar osv. Det är väldigt aggressivt mot gummi och plast.
Visst, det funkar säkert problemfritt i några tusen mil men när det väl börjar gå sönder så blir det inte så kul.14 november, 2006 kl. 12:19 #59203vskogh
DeltagareJag vet hur bränslesystemen ser ut efter Volvos prov med aggressiva bränslen. Det räcker för att jag inte skulle våga göra det.
31 augusti, 2007 kl. 19:48 #59198lunkan
DeltagareTar upp en gammal tråd o kollar om nån i klubben åkt på enbart etanol en längre tid, possitivt/negativt? 😛
31 augusti, 2007 kl. 20:00 #59205b20mannen
DeltagareOj, va rädd jag blir. 😉 Tyvvär luktar det alltför mycket förvirrad amerikansk okunskap om skillnaden mellan etanol och metanol för att jag ska ta detta på allvar. Amerikaner fattar inte s´killnaden mellan dessa två spritbränslen, och tyvvär sprider sig den okunskapen hit ryktesvägen.
Om du ändrar etanol till metanol, och E85 till M85 i din text så låter det däremot väldigt sant.
Dessutom kan du lägga till att metanol är agressivt mot aluminium också.
Etanol har vi redan i handelssoppan. Faktiskt upp till 10%.
Skulle passa mig för etanol om du inte tänker byta HELA bränslesystemet.E85 är ett aggresivt bränsle, det nöter hårt på packningar, slangar osv. Det är väldigt aggressivt mot gummi och plast.Visst, det funkar säkert problemfritt i några tusen mil men när det väl börjar gå sönder så blir det inte så kul.
31 augusti, 2007 kl. 21:21 #59194Kvarnis
DeltagareAndy F i UK, har slängt ner nån alu bit från motorn i ett bad med metanol. Efter 2år så var den ren inget annat 😀
1 september, 2007 kl. 02:31 #59206b20mannen
DeltagareAndy F i UK, har slängt ner nån alu bit från motorn i ett bad med metanol. Efter 2år så var den ren inget annat 😀
Helt sant.
Däremot så är det väldigt många som säger att en bränslepump som är gjord i aluminium inte tål metanol en längre tid, och att även etanol förkortar livet på en bränslepump gjord i aluminium.
Bland annat biltillverkarna anser att detta är ett problem.Det finns flertalet pumpar som är framtagna enbart för att användas med metanol. Oftast är dom då gjorda i aluminium och sen lackade internt för att undvika kontakt mellan metanolen och aluminiumet.
Och det är många dragraceåkare som säger att metanolen äter duktigt på portar och förbränningsrum i deras motorer.
Kan tänka mig att det har med reaktioner vid höga temperaturer, samt kavitationsfenomen att göra?
Förbränning av metanol såväl som etanol producerar stora mängder vattenånga. Det innebär bland annat att det stannar kvar stora mängder vatten i motorn när man stänger av den. Och att blowby-gaserna innehåller väldigt mycket vattenånga. Kanske därför man vill använda esterbaserad olja tillsammans med spritbränslen?
Nåt annat som är sant är att etanol och metanol binder vatten, och att detta gör att det rostar och ergar i pumpar, ledningar och spridare.
Ytterligare en sanning är att etanol sliter mindre på cylinderloppen än diesel. Vad nu vi har för nytta av att veta det? 🙂
Kanske är rätt konstigt ändå, med tanke på att diesel är en lågviskös olja, medan etanol är en perfekt skärvätska. Speciellt om man ska skära eller borra i aluminium. Bra att ha till hands vid borrmaskinen.Att tillsätta upp till 10% etanol eller metanol i bensin anses inte vara aggressivt, utan är tillåtet enligt de normer som reglerar vad som får kallas för ”handelsbensin”.
Ytterligare en sanning, som kanske inte är så värst miljövänlig, är att formel1-bilar drevs med toulen ett tag på den gamla goda tiden då dom fick använda turbo.
En annan sanning är att om man tänder en gnista i en stillastående perfekt blandning av luft/bensin (lambda 1) så breder flamfronten ut sig med 0.5 m/s. Det krävs turbulens för att få till en snabb och effektiv förbränning.
En sanning till är att etanol, och ännu värre metanol är väldigt svårantändligt. Medans bensin är väldigt lättandändligt.
Diesel däremot vet ju alla att det är väldigt svårt att få eld på.Alla dessa spritköksolyckor är bra exempel på det, då folk häller på ny sprit i ett kök som fortfarande är varmt, sätter en tändsticka till köket och BOOM så har dom svåra brännskador.
Häller man en liter diesel i en burk, så är det lögn i helsike att få eld på det med en tändsticka. Men om man tillsätter ett par matskedar rödsprit eller liknande och väntar några sekunder så är det jättelätt att tända diesel med en tändsticka.
Detta är kanske det största problemet med E85. Blandningen av etanol och bensin ger ett bränsle som kan antändas väldigt lätt, och då brinner explosivt.
Detta ger hårdare krav på bensinmackarna, och är också ett problem i tävlingssammanhang tillsammans med det faktum att metanolen brinner med helt osynlig låga, och etanolen med knappt synlig blåaktig låga.
Ytterligare en sanning är att bensin som värmts upp till runt 800 grader inte brinner. Däremot brinner bensin väldigt bra om den håller runt 0 grader när den antänds.
Speciellt om man sprutar in bensinen snabbt, i en fin dimma i luft som redan håller några hundra graders temperatur. Nån som hört talas om ”hot vapor”-motorn?
En sista sanning är att etanol inte gärna knackar. Däremot så brinner det häftigare och häftigare ju mer man höjer förbränningstrycket, tills det krossar kolven och/eller förbränningsrummet.
Kanske därför det är så dyrt och svårt att hitta gränsen för hur mycket man kan ladda på en turbobil som går på etanol?Nån som känner för att vederlägga dessa sanningar med en klatshig replik? 😛
1 september, 2007 kl. 06:40 #59195Kvarnis
DeltagareDet är som som du säger ang att man bör ha speciel bräsnle pump för sprit bränsle 😀
Sen så går det ått ca 30%E85 ’n vanlig bensin för samma effekt, metanol 100% mer 😀
Kör man med sprit kan det som sagt vara en ide att köra på lite vanlig bensin nu och då som sagt.
Så vill man ha lite effekt så är till att ha dubbla stora spridare och remdriven soppa pump om det ska funka ;):D
1 september, 2007 kl. 09:29 #59214STIred
DeltagareSå vill man ha lite effekt så är till att ha dubbla stora spridare och remdriven soppa pump om det ska funka ;):D
Nu har du sniffat norlländsksprit igen 😉 😀 Finns ej remdrivnapumpar som funkar bra med olika sorters racesoppa med ju :*
/r
1 september, 2007 kl. 09:32 #59220.zip
DeltagareFörbränning av metanol såväl som etanol producerar stora mängder vattenånga. Det innebär bland annat att det stannar kvar stora mängder vatten i motorn när man stänger av den. Och att blowby-gaserna innehåller väldigt mycket vattenånga. Kanske därför man vill använda esterbaserad olja tillsammans med spritbränslen?
Det finns filter som en fungerar som förångare som man sätter innan motorn. Den tar bort vatten fint och dränerar automatiskt.
Jag vill inte ens ge mig in i diskutionen, men undrar samtidigt hur det va med okunskapen som sprider sig hit ryktesvägen?
Kan du styrka all fakta eller är det bara en copy/paste (ala Wikipedia)?//.zip
1 september, 2007 kl. 12:55 #59196Kvarnis
DeltagareSå vill man ha lite effekt så är till att ha dubbla stora spridare och remdriven soppa pump om det ska funka ;):D
Nu har du sniffat norlländsksprit igen 😉 😀 Finns ej remdrivnapumpar som funkar bra med olika sorters racesoppa med ju :*/r
JO men dom flödar för lite 😉 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.