SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Etanolkonvertering (E85)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #59199
    lunkan
    Deltagare

      Jag menade E85 :+ Tänkte mest på bränsle slangar och ventitätninga som är gjorda av gummi om det tål spriten 😉

      #59216
      specialized
      Deltagare

        Nån som känner för att vederlägga dessa sanningar med en klatshig replik? 😛

        Japp. Läste inte texten ovan men. 😉 Du behöver endast byta _EN _ slang bortsett från spridare för att köra E85 i en GT.
        Detta sagt av våran mastermappare Per som jag litar mer på 😉

        Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
        ———————————-
        SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

        #59217
        specialized
        Deltagare

          Jag menade E85 :+ Tänkte mest på bränsle slangar och ventitätninga som är gjorda av gummi om det tål spriten 😉

          EN styck slang måste du byta enligt Per på Autotech som sagt. Under förutsätting du har spridare och pump som flödar som de ska 🙂

          Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
          ———————————-
          SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

          #59207
          b20mannen
          Deltagare

            Nån som känner för att vederlägga dessa sanningar med en klatshig replik? 😛

            Japp. Läste inte texten ovan men. 😉 Du behöver endast byta _EN _ slang bortsett från spridare för att köra E85 i en GT.Detta sagt av våran mastermappare Per som jag litar mer på ;)Mvh.Mattias

            Du måste ha läst en helt annan text än det jag skrev. För jag känner inte att jag sagt emot det? 🙁

            Jag ska nog börja skriva mina inlägg på serbokroatiska. Då kanske man blir mer förstådd? :+

            #59208
            b20mannen
            Deltagare

              Jag menade E85 :+ Tänkte mest på bränsle slangar och ventitätninga som är gjorda av gummi om det tål spriten 😉

              Jag kanske har fel, men rent statisktiskt så tror jag att det som tål sprit sämst i bilen är medelbilisten. 😀

              #59209
              b20mannen
              Deltagare

                Jag vill inte ens ge mig in i diskutionen, men undrar samtidigt hur det va med okunskapen som sprider sig hit ryktesvägen?Kan du styrka all fakta eller är det bara en copy/paste (ala Wikipedia)?//.zip

                Läs lite på aamerikanska forum om spritbränslen så ser du att de flesta amerikaner verkar ha nollkoll på vad som är etanol och vad som är metanol.

                Va? Har jänkarna ingen hembrännarkultur?!? 😉

                #59218
                specialized
                Deltagare

                  Du måste ha läst en helt annan text än det jag skrev. För jag känner inte att jag sagt emot det? :-(Jag ska nog börja skriva mina inlägg på serbokroatiska. Då kanske man blir mer förstådd? :+

                  Som jag skrev, jag läste inte texten du skrivit 🙂

                  Dessutom, skriv gärna på Serbiska och/ eller Albanska , efter något år på balkan för 7-8 år sen så skulle jag behöva lite repetion 😉

                  Mvh. Mattias-som rekade över mellan KS01 och KS02 🙂
                  ———————————-
                  SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                  #59200
                  lunkan
                  Deltagare

                    Vad är det för slang? Kanske den lilla stumpen som sitter på pumpen i tanken?

                    #59219
                    specialized
                    Deltagare

                      Vad är det för slang? Kanske den lilla stumpen som sitter på pumpen i tanken?

                      Japp, det är den 🙂

                      Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                      #59211
                      p_ilis
                      Deltagare

                        Eftersom det var jag som startade tråden så kan jag lägga till att jag numera kör på E85 mappat av Per i Trollhättan.
                        Resultatet än så länge är:
                        10% högre effekt än på V-power (enligt Rototest-bänk)
                        20-40% högre bränsleförbrukning (har inte mätit så exakt)
                        Effektkurva vänsterskjuten ca. 500 varv (tidigare ladd)
                        Något svårstartad nu när det börjar bli kallt.

                        Långsiktigt slitage etc. rapporteras om det händer. 🙂

                        /Peter

                        #59221
                        sti_erik
                        Deltagare

                          har ochså kört på e85 ungefär lika länge. Och är tok nöjd. kör autronic sprut och har mappen för v-pover/e85 på en svitch i bilen. enkelt och bra.

                          Sen kan jag rekomendera att använda redlines etanol tillsats i soppan för att fetta upp lite extra då etanol som jag förstått det är lite torrare än soppa.

                          nackdelen med e85 är att när man tankar får man stå och hålla i det förbannade handtaget hela tiden 🙂

                          #59193
                          Manor
                          Deltagare

                            Eftersom det var jag som startade tråden så kan jag lägga till att jag numera kör på E85 mappat av Per i Trollhättan. Resultatet än så länge är:10% högre effekt än på V-power (enligt Rototest-bänk)20-40% högre bränsleförbrukning (har inte mätit så exakt)Effektkurva vänsterskjuten ca. 500 varv (tidigare ladd)Något svårstartad nu när det börjar bli kallt.Långsiktigt slitage etc. rapporteras om det händer. :-)/Peter

                            Hur gör du vid vinterkörning Peter? Kan du också växla mellan två mappar som STI-Erik…det finns väl stöd för två olika mappar via EcuTek i moderna Imprezor!!?

                            #59212
                            p_ilis
                            Deltagare

                              Eftersom det var jag som startade tråden så kan jag lägga till att jag numera kör på E85 mappat av Per i Trollhättan. Resultatet än så länge är:10% högre effekt än på V-power (enligt Rototest-bänk)20-40% högre bränsleförbrukning (har inte mätit så exakt)Effektkurva vänsterskjuten ca. 500 varv (tidigare ladd)Något svårstartad nu när det börjar bli kallt.Långsiktigt slitage etc. rapporteras om det händer. :-)/Peter

                              Hur gör du vid vinerkörning Peter? Kan du också växla mellan två mappar som STI-Erik…det finns väl stöd för två olika mappar via EcuTek i moderna Imprezor!!?

                              Det är inte inlagt någon sådan möjlighet och jag tror inte det är något att rekommendera heller (?). Det finns inget sätt att se i bilen vilken mapp man ligger på och kör man fel mapp så kan det ju sluta illa. Jag satsar stenhårt på startgas och varmgarage istället.. 😉

                              #59201
                              lunkan
                              Deltagare

                                Så det börjar bli svårstartat redan nu! Hur kallt är det då på morgonen hos dig? Har inga planer på att köra bilen under vintern men man vet aldrig, kanske ska vänta med E85 o låta Per finjustera mappen och det med Dawes så länge så ha man ju nåt mer att göra till nästa sommar 😉

                                #59213
                                p_ilis
                                Deltagare

                                  Så det börjar bli svårstartat redan nu! Hur kallt är det då på morgonen hos dig? Har inga planer på att köra bilen under vintern men man vet aldrig, kanske ska vänta med E85 o låta Per finjustera mappen och det med Dawes så länge så ha man ju nåt mer att göra till nästa sommar 😉

                                  Det har väl varit som kallast runt en 15 grader när jag startat och har den stått några dagar så kan den vara lite seg att få igång. Men den har startat utan hjälp alla gånger hittills.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.