› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Etanolkonvertering (E85)
- Detta ämne har 31 svar, 3,262 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
Grusdraparn.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2007 kl. 14:14 #59199
lunkan
DeltagareJag menade E85 :+ Tänkte mest på bränsle slangar och ventitätninga som är gjorda av gummi om det tål spriten 😉
1 september, 2007 kl. 14:42 #59216specialized
DeltagareNån som känner för att vederlägga dessa sanningar med en klatshig replik? 😛
Japp. Läste inte texten ovan men. 😉 Du behöver endast byta _EN _ slang bortsett från spridare för att köra E85 i en GT.
Detta sagt av våran mastermappare Per som jag litar mer på 😉Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉1 september, 2007 kl. 14:45 #59217specialized
DeltagareJag menade E85 :+ Tänkte mest på bränsle slangar och ventitätninga som är gjorda av gummi om det tål spriten 😉
EN styck slang måste du byta enligt Per på Autotech som sagt. Under förutsätting du har spridare och pump som flödar som de ska 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉1 september, 2007 kl. 19:40 #59207b20mannen
DeltagareNån som känner för att vederlägga dessa sanningar med en klatshig replik? 😛
Japp. Läste inte texten ovan men. 😉 Du behöver endast byta _EN _ slang bortsett från spridare för att köra E85 i en GT.Detta sagt av våran mastermappare Per som jag litar mer på ;)Mvh.Mattias
Du måste ha läst en helt annan text än det jag skrev. För jag känner inte att jag sagt emot det? 🙁
Jag ska nog börja skriva mina inlägg på serbokroatiska. Då kanske man blir mer förstådd? :+
1 september, 2007 kl. 19:42 #59208b20mannen
Jag kanske har fel, men rent statisktiskt så tror jag att det som tål sprit sämst i bilen är medelbilisten. 😀
1 september, 2007 kl. 19:47 #59209b20mannen
DeltagareJag vill inte ens ge mig in i diskutionen, men undrar samtidigt hur det va med okunskapen som sprider sig hit ryktesvägen?Kan du styrka all fakta eller är det bara en copy/paste (ala Wikipedia)?//.zip
Läs lite på aamerikanska forum om spritbränslen så ser du att de flesta amerikaner verkar ha nollkoll på vad som är etanol och vad som är metanol.
Va? Har jänkarna ingen hembrännarkultur?!? 😉
2 september, 2007 kl. 03:08 #59218specialized
DeltagareDu måste ha läst en helt annan text än det jag skrev. För jag känner inte att jag sagt emot det? :-(Jag ska nog börja skriva mina inlägg på serbokroatiska. Då kanske man blir mer förstådd? :+
Som jag skrev, jag läste inte texten du skrivit 🙂
Dessutom, skriv gärna på Serbiska och/ eller Albanska , efter något år på balkan för 7-8 år sen så skulle jag behöva lite repetion 😉
Mvh. Mattias-som rekade över mellan KS01 och KS02 🙂
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉2 september, 2007 kl. 04:57 #59200lunkan
DeltagareVad är det för slang? Kanske den lilla stumpen som sitter på pumpen i tanken?
2 september, 2007 kl. 15:27 #59219specialized
DeltagareVad är det för slang? Kanske den lilla stumpen som sitter på pumpen i tanken?
Japp, det är den 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉2 september, 2007 kl. 16:05 #59211p_ilis
DeltagareEftersom det var jag som startade tråden så kan jag lägga till att jag numera kör på E85 mappat av Per i Trollhättan.
Resultatet än så länge är:
10% högre effekt än på V-power (enligt Rototest-bänk)
20-40% högre bränsleförbrukning (har inte mätit så exakt)
Effektkurva vänsterskjuten ca. 500 varv (tidigare ladd)
Något svårstartad nu när det börjar bli kallt.Långsiktigt slitage etc. rapporteras om det händer. 🙂
/Peter
8 september, 2007 kl. 21:55 #59221sti_erik
Deltagarehar ochså kört på e85 ungefär lika länge. Och är tok nöjd. kör autronic sprut och har mappen för v-pover/e85 på en svitch i bilen. enkelt och bra.
Sen kan jag rekomendera att använda redlines etanol tillsats i soppan för att fetta upp lite extra då etanol som jag förstått det är lite torrare än soppa.
nackdelen med e85 är att när man tankar får man stå och hålla i det förbannade handtaget hela tiden 🙂
9 september, 2007 kl. 09:08 #59193Manor
DeltagareEftersom det var jag som startade tråden så kan jag lägga till att jag numera kör på E85 mappat av Per i Trollhättan. Resultatet än så länge är:10% högre effekt än på V-power (enligt Rototest-bänk)20-40% högre bränsleförbrukning (har inte mätit så exakt)Effektkurva vänsterskjuten ca. 500 varv (tidigare ladd)Något svårstartad nu när det börjar bli kallt.Långsiktigt slitage etc. rapporteras om det händer. :-)/Peter
Hur gör du vid vinterkörning Peter? Kan du också växla mellan två mappar som STI-Erik…det finns väl stöd för två olika mappar via EcuTek i moderna Imprezor!!?
9 september, 2007 kl. 10:27 #59212p_ilis
DeltagareEftersom det var jag som startade tråden så kan jag lägga till att jag numera kör på E85 mappat av Per i Trollhättan. Resultatet än så länge är:10% högre effekt än på V-power (enligt Rototest-bänk)20-40% högre bränsleförbrukning (har inte mätit så exakt)Effektkurva vänsterskjuten ca. 500 varv (tidigare ladd)Något svårstartad nu när det börjar bli kallt.Långsiktigt slitage etc. rapporteras om det händer. :-)/Peter
Hur gör du vid vinerkörning Peter? Kan du också växla mellan två mappar som STI-Erik…det finns väl stöd för två olika mappar via EcuTek i moderna Imprezor!!?
Det är inte inlagt någon sådan möjlighet och jag tror inte det är något att rekommendera heller (?). Det finns inget sätt att se i bilen vilken mapp man ligger på och kör man fel mapp så kan det ju sluta illa. Jag satsar stenhårt på startgas och varmgarage istället.. 😉
9 september, 2007 kl. 11:03 #59201lunkan
DeltagareSå det börjar bli svårstartat redan nu! Hur kallt är det då på morgonen hos dig? Har inga planer på att köra bilen under vintern men man vet aldrig, kanske ska vänta med E85 o låta Per finjustera mappen och det med Dawes så länge så ha man ju nåt mer att göra till nästa sommar 😉
10 september, 2007 kl. 04:48 #59213p_ilis
DeltagareSå det börjar bli svårstartat redan nu! Hur kallt är det då på morgonen hos dig? Har inga planer på att köra bilen under vintern men man vet aldrig, kanske ska vänta med E85 o låta Per finjustera mappen och det med Dawes så länge så ha man ju nåt mer att göra till nästa sommar 😉
Det har väl varit som kallast runt en 15 grader när jag startat och har den stått några dagar så kan den vara lite seg att få igång. Men den har startat utan hjälp alla gånger hittills.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.