Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32665
    clasen
    Deltagare

      Halloj! Ska byta hjullager i bakspindlarna imorgon (fredag) eftermiddag, arbetet börjar runt 15 då jag får tillgång till pressen. Därför vore det super om jag kunde bli lite upplyst innan detta då jag blev lite osäker :p Bilen är en sti -07

      När jag meckade isär spindlarna insåg jag att lagerkonstruktionen var av en typ som jag inte riktigt är bekant med.

      Fråga 1. Är det meningen att den inre lagerbanan (närmast diffen) ska sitta löst på hubb/nav, och inte med presspassning som den yttre banan?

      Fråga 2. Vid montering, ska detta limmas eller något? Jag är nämligen fundersam då hubben på ena sidan (det dåliga lagret) ramlade ur i näven på mig, medan hubben på andra sidan verkar sitta fast i innerbanan. Jag är rädd för att den ena hubben då har deformerats eller något…

      Fråga 3. Hur gör man enklast för att pressa ut ytterbanan? Det finns ju ingen kant att gå mot, så ett koniskt don som ligger mot själva rullbanan låter lämpligast (svarvar till ett sådant om det behövs), men i min hjärna finns risk för att detta don kilar fast och får lagerbanan att expandera och fastna hårdare i spindeln. Hur har ni andra gjort?

      Fråga 4. Vilket moment ska drivaxelmuttern dras med? Torrt antar jag, ev loctite? Vill gärna dra med moment. Muttern på ena sidan satt knappt fast när jag demonterade, skitbra 😮

      #271327
      TomK
      Deltagare

        Jag har alltid pressat direkt på rulldelen för att få ur den yttre lagagerbanan.
        Den sitter även med en låsring så se till att ta bort den först.
        Tänk även på att ha mothåll när du pressar i delen med pinnbultarna så inte den innre lagerbanan åker ur.

        #271328
        clasen
        Deltagare

          Arå låsringen har jag koll på 😉

          Men det är ju just det, axeln har ju mindre diameter på ena halvan så den inre lagerbanan har ju inget att greppa på. Den kan man i princip peta i för hand efteråt i så fall.

          Men ja mothåll givetvis, ajabaja att leda kraften genom lagerrullar/kulor

          #271329
          clasen
          Deltagare

            Ingen som vet åtdragningsmomentet?

            Konstaterade att ena navet är trasigt, det ska inte vara mindre diameter. Lagerbanan och axeln har skavt mot varandra på något vis.

            Edit: Kan 190Nm stämma?

            http://www.iwsti.com/forums/how-install/53796-axle-nut-replacement-got-click-knock-noise-try.html

            #271330
            clasen
            Deltagare

              Lite uppföljning. Så här såg alltså navet ut:

              Och så ska det inte vara. När jag pressade ur navet på andra sidan var det jämn diameter hela vägen. Bara beställa nytt nav mao.

              Sen när jag demonterade visade det sig ju också att gängan på drivaxeln var skit. Någon hade vart på den med vinkelslip och ett par gängvarv var bortskavda

              Så fick jaga tag på en ny drivaxel också…

              Jag misstänker att någon kört lagerras tidigare, så pass att det ena lagret nypit och snurrat på navet så det blivit såhär. Lagret jag tog bort var ju inte helt förstört så det kan knappast ha hänt nu. Sen om drivaxeln blev skadad i samma vända eller om den är tagen från en annan bil med runddragen mutter.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.