- Detta ämne har 22 svar, 7,176 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 8 månader sedan av Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2017 kl. 16:09 #35329Janne248Deltagare
Europa med Nürburgring 2018 Så som informerats om tidigare, bla på Årsmötet 2016, så är vi några i SSC som planerar en roadtrip i europa med Nürburgring som slutmål i juli 2018. Efter några planeringsrundor så har vi nu ett material som kan presenteras. Dock måste det poängteras att detta fortfarande icke kan spikas nu då ringen kalendern för 2018 måste ges ut först. Detta brukar normalt ske i slutet på året, så tidigast januari 2018 kan slutligt planering göras. Men vi släpper denna information nu så ni som är sugna kan se vad vi tänkt oss, hur många mil det är att köra och se ungefärliga kostnader.
Drivmedels kostnader är beräknad på 14kr/liter, med 1 liter per mil i förbrukning.
Hotell kostnader är beräknad på två personer som delar dubbelrum. Tillgängligheten på hotell i januari 2018 kommer förstås att styra slutgiltiga kostnaden. Vi rekommenderar alla som vill följa med att boka hotel, färjor etc i januari.
Dag 1. Sverige
Datum: 2018-07-05, torsdag
Körsträcka: individuellt, beroende på vart du startar/bor.
Körtid: individuellt, beroende på vart du startar/bor.Första dag så möts vi på Stena Lines färja i Göteborg. Avgång 18:45. Här måste var och en anpassa dagen efter vart man bor och hur långt man har att köra till Göteborg. Vi åker till Kiel i Tyskland.
Prisexempel för två personer i en fyrbäddars hytt med en bil: 2848 SEK Detta utan måltider. Frukost rekommenderas starkt så vi kan åka direkt en längre sträcka dagen där på.Kostnader:
Färja: 2848 SEK utan måltider
Drivmedel: individuellt, beroende på vart du startar/bor.Dag 2. Tyskland
Datum: 2018-07-06, fredag
Körsträcka: 749 km
Körtid: 6h 55mAndra dagen vaknar vi upp på Stena Lines färja, inmundigar en trevlig frukost på båten (obs! beställs av var och en själv) innan färjan anländer till Kiel 09:15. Med mål på Stuttgart kör vi Autobahn hela vägen. Väl i Stuttgart så checkar vi in på Best Western Hotel Stuttgart 21.
Kostnader:
Drivmedel: 1050 SEK
Hotell: 1900 SEK (för två nätter)Dag 3. Tyskland
Datum: 2018-07-07, lördag
Körsträcka: 0 km
Körtid:Tredje dagen så låter vi bilarna vara parkerade på hotellet och vi tar spårvagn till Porsche museet. Eller om man så önskar kanske Mercedes museet eller bara hänga på stan.
Kostnader:
Drivmedel: 0 SEK
Hotell: Betalat dagen före
Porsche museet: 80 SEKDag 4. Tyskland, Österrike
Datum: 2018-07-08, söndag
Körsträcka: 479 km
Körtid: 5h 56mFjärde dagen så åker vi mot Österrike med stopp i södra Tyskland för att besöka Neuschwanstein slottet.
Efter att besökt slottet åker vi in i Österrike vidare mot Bruck an der Grossglockner strass och hotell Lukashansl.
OBS! Google maps aviserar om vägavgift, men vi vet inte riktigt vart och hur mycket.Kostnader:
Drivmedel: 670 SEK
Hotell: 761 SEK
Neuschwanstein slottet: 130 SEKDag 5. Österrike, Italien
Datum: 2018-07-09, måndag
Körsträcka: 259 km
Körtid: 5h 20mFemte dagen börjar det riktigt roliga, Bergspass! Vi åker från hotellet mot Grossglockner Pass. Detta pass har en avgift för att köra, den är för närvarande 35,50 EUR per bil, men det tror vi det är värt!
Vägen är totalt 48 km med 36 hårnålskurvor som leder djupt in i Österrikes största nationalpark med ett område på 1 800 km² som sträcker sig över provinserna Salzburg, Tyrol och Kärnten. Den högsta punkten på vägen är Edelweissspitze ligger strax över 2.500 m.Senare under dagen så skall vi över till Italien via Staller-Sattel passet. på italenska sidan så är vägen mycket smal och enkelriktad. Det finns trafikljus som styr åt vilken riktning trafiken skall flyta.
Väl i Italien så checkar vi in på Hotel Regina i staden Bolzano och stannar där i två nätter.
Kostnader:
Drivmedel: 363 SEK
Hotell: 2311 SEK (för två nätter)
Grossglockner 350 SEKDag 6. Italien
Datum: 2018-07-10, tisdag
Körsträcka: 0 km
Körtid:Sjätte dagen så låter vi bilarna igen stå och vi njuter av god mat och en (förhoppningsvis) mysig stad; Bolzano. För mer info kolla in Wikipedia också.
Kostnader:
Hotell: betalas dagen föreDag 7. Italien, Schweiz
Datum: 2018-07-11, onsdag
Körsträcka: 239 km
Körtid: 4h 26mSjunde dagen åker vi mot Madulain i Schweiz och kommer att passera en del roliga vägar på vägen.
Vi checkar in på hotell Chesa Stuva Colani i Madulain.OBS! Google maps aviserar om vägavgift, men vi vet inte riktigt vart och hur mycket.
Kostnader:
Drivmedel: 334 SEK
Hotell: 1581 SEKDag 8.Schweiz
Datum: 2018-07-12, torsdag
Körsträcka: 262 km
Körtid: 5h 05mÅttonde dagen kommer vi in i områden kända från spoinfilmer, närmare bestämt 007 – Goldfinger.
Vi börjar med at åka mot Andermatt via Albula pass, sedan in på väg 19.
Albula Pass (även kallad Passo dell’Albula) är ett högt bergspass på en höjd av 2.315 m över havet.Efter Albula Passet så åker vi vidare efter Andermatt väg 19 mot Furka Passet.
Här så åker vi i James Bonds fotospår, dock är vägen numera asfalterad och inte som första bilden nedan (som är från filmen). Vi stannar vid Belvedere hotellet och tar lite foto och kanske tar en fika (så som hojen på filmen i länken).
Slutmål för dagen är Lauterbrunnen där vi sover på hotell Silberhorn.
Kostnader:
Drivmedel: 366 SEK
Hotell: 1853 SEKDag 9. Schweiz
Datum: 2018-07-13, fredag
Körsträcka: 142 km
Körtid: 3h 15mNionde dagen åker vi till Ballenberg och besöker friluftsmuseet i Schweiz som visar traditionella byggnader och arkitektur från hela landet. Beläget nära Brienz i kommunen Hofstetten bei Brienz, Canton of Bern har Ballenberg över 100 ursprungliga byggnaderna som har transporterats från sina ursprungliga platser. Förutom den främsta attraktionen av byggnaderna själva några av de industriella byggnader fortfarande fungera för att ge demonstrationer av landsbygdens traditionella hantverk, tekniker och ostproduktion. Det finns också ett betydande antal av gårds djur på museet.
Efter vi besökt museet åker vi till Langenthal för at checka in på hotell Auberge Langenthal.
Kostnader:
Drivmedel: 199 SEK
Hotell: 1373 SEK
Museum: 213 SEKDag 10. Schweiz, Frankrike
Datum: 2018-07-14, lördag
Körsträcka: 195 km
Körtid: 3h 43mTionde dagen åker vi mot Franrike men på vägen så stannar vi först och besöker St Urban klostret.
Väl i Franrike åker vi småvägar och undviker motorvägar med avgift. I Strasbourg checkar vi in på Ibis Styles Strasbourg Centre Gare för att stanna två nätter.
Kostnader:
Drivmedel: 273 SEK
Hotell: 1502 SEK (för två nätter)
Parkering vid hotell: 220 SEKDag 11. Frankrike
Datum: 2018-07-15, söndag
Körsträcka: 0 km
Körtid:Elfte dagen så låter vi igen bilarna stå och vi ser oss omkring i Strasbourg.
Kostnader:
Drivmedel: 0 SEK
Hotell: betaldes dagen före
Parkering vid hotell: betalades dagen föreDag 12. Frankrike
Datum: 2018-07-16, måndag
Körsträcka: 218 km
Körtid: 3h 33mTolfte dagen åker vi till Vedun och lär oss mer om mänsklighetens sämre bidrag till världshistorien. I Verdun finns flera museum och sevärdheter med anknytning till första världskriget, två exempel nedan:
Mémorial Verdun
Fort DouaumontVi stannar på hotell Citotel Du Tigre.
Kostnader:
Drivmedel: 305 SEK
Hotell: 736 SEK
Museum: 150 SEK (exempel om man besöker två saker)Dag 13. Frankrike, Luxemburg
Datum: 2018-07-17, tisdag
Körsträcka: 95 km
Körtid: 1h 46mTrettonde dagen på denna tur så besöker vi ett av europas mindre länder, Luxemburg. Vi åker vägarna D66, CR178 och stannar på hotell ibis Styles Luxembourg Centre Gare.
Kostnader:
Drivmedel: 132 SEK
Hotell: 908 SEKDag 14. Luxemburg, Tyskland
Datum: 2018-07-18, onsdag
Körsträcka: 245 km
Körtid: 4h 21mFjortoende dagen så lämnar vi Luxembourg (staden) och åker mot Trier i Tyskland, vid Trier svänger vi in på mindre vägar och följer Mozel floden upp till Koblenz där vi sover på hotell Top Hotel Krämer för natten.
Kostnader:
Drivmedel: 344 SEK
Hotell: 965 SEKDag 15. Tyskland
Datum: 2018-07-19, torsdag
Körsträcka: 66 km
Körtid: 0h 54mFemtonde dagen så når vi andra slutmålet; Nürburgring (första målet är resan!). Vi kör till Adenau och beträder klassisk motorsport mark. Det finns flera hotell att välja på, i detta exempel har vi valt att räkna med Hotell Restaurant Landhaus Sonnenhof. Vi stannar där till Måndag, dvs fyra nätter. Detta för att när man studerar ringen kalendern så är det mesta dagar för allmänhetens körning på helger.
Kostnader:
Drivmedel: 93 SEK
Hotell: 4527 SEK (för fyra nätter)Dag 16,17,18 Tyskland
Datum: 2018-07-20,21,22, fredag, lördag, söndag
Körsträcka: beror på aktivitet, köra på ringen? annat?
Körtid:Dagarna sexton, sjuton och arton spenderas i området runt ringen. Man kan köra sin egen bil på banan, hyra bil och köra på banan, kanske man bara vill kolla på när andra kör och fota/filma?
Här slutar den “organiserade roadtrippen” och olika bilar kanske har olika mål; stanna längre vid ringen, besöka andra länder eller åka direkt hem.
Länkar med info:
http://www.nuerburgring.de/en/home.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%BCrburgring
http://www.bridgetogantry.com/
http://teknikensvarld.se/ultimata-guiden-till-nurburgring-192284/Fakta:
Längd: 20 832 meter.
Kurvor: 73 st (40 höger och 33 vänster).
Högsta punkt: 620 meter.
Lägsta punkt: 320 meter.
Varvrekord: 6.11.1 min (S. Bellof, Porsche 956 Grupp C-racer, 1983 på den gamla 22,8 km långa banan).Kostnader:
Drivmedel: beror på aktivitet
Hotell: betalat på dag 15Dag 19 Tyskland
Datum: 2018-07-23, måndag
Körsträcka: 647 km
Körtid: 5h 40mSå klart man man välja att stanna längre, kanske vi dåligt väder etc har det inte blivit den körning man tänkt sig etc, man kanske vill åka och besöka andra länder eller så när man “ändå” är nere i europa. Väljer dock att redovisa snabbast väg hem till Sverige för den som undrar.
Snabbast väg hem till Sverige är upp till gränsen mot Danmark. Åk autobahn till Handewitt utanför Flensburg, bo på IBIS Budget Flensburg Handewitt och om intresset finns shoppa lite på Scandinavia Park.
Kostnader:
Drivmedel: 905 SEK
Hotell: 700 SEKDag 20 Tyskland, Danmark, Sverige
Datum: 2018-07-24, tisdag
Körsträcka: 491 km
Körtid: 3h 20mSista dagen, om man åker hem på måndag, tar oss genom Danmark och till Sverige via Stora Bält Bron och Öresunsbron.
Kostnader:
Drivmedel: 491 SEK
Broar: 767 SEK för bådaMer information:
Sammanställning av hela trippen, inklusive resa till och från mitt hem i Ludvika i tabellen nedan:
Självklart man man möta upp efter vägen och bara vara med på del av resan. Men ju fler som är med på hela trippen ju roligare.
Denna roadtrip handlar INTE om hög hastighet på allmänna vägar, utan vi kör för nöjes skull, vi tycker att det är roligt att samköra med andra Subaru bilar. Även på Autobahn så skall man inte köra över sin förmåga samt nu för tiden är hastigheten begränsad till både 110 och 130 km/h på flera ställen.
Vi är ute i europa för att köra bil på roliga väga, uppleva en fantastisk miljö (speciellt i Alperna) och även om flera länder har högre promillegränser än Sverige så är detta ingen supar resa. En öl till maten etcetera är ok, men hela kortegen kommer inte vänta om någon fick i sig för mycket kvällen före.
Lite fakta om länder:
Tyskland
Motorvägarna Autobahn är hårt belastade. För det mesta flyter trafiken bra, men ibland uppstår långa köer, Stau. Det tar alltid lång tid att passera Ruhrområdet (Düsseldorf, Dortmund, Essen m fl städer) och storstäder som Hamburg, Frankfurt och München.
Fredag-söndag är trafikintensiva dagar, särskilt sommartid. Men på söndagar slipper man den tunga lastbilstrafiken.Promillegräns
0,0 för den som haft körkort kortare tid än två år eller är under 21 år. Annars 0,5.Belysning
Halvljus/varselljus dagtid rekommenderas. För motorcykel är det ett krav.
Vid dålig sikt måste alla fordon ha halvljus/varselljus tänt.Några andra trafikregler
Förbjudet att tala i handhållen mobiltelefon och att skicka SMS under körning. Med hands-free/head-set är samtal tillåtna, men bör undvikas.
Kliver du ur bilen på en trafikerad väg ska reflexväst sättas på. Gäller även dagtid.
Fartkameror förekommer på många vägar och i städer. Om din GPS-navigator, fickdator eller mobiltelefon har möjlighet att spåra fartkameror eller poliskontroller, får just den funktionen inte användas under färd.
Sätt på varningsblinkers om du närmar dig en kö på motorvägen. Då varnas fordon som kommer efter dig. Kör sedan åt sidan så att ett tomt körfält bildas mellan köerna. Där ska räddningsfordon och polis kunna ta sig fram.
I många tyska städer är de centrala delarna miljözoner. Så är det i exempelvis Berlin, Bremen och Hannover.
För att få köra i en Umweltzone ska en klisterdekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Dekalkravet gäller även utlandsregistrerade bilar.
Miljözonerna skyltas med ett särskilt vägmärke. Märket visar vilken dekalvariant som krävs. Den som kör i en miljözon utan rätt sorts dekal riskerar böter på 80 €. Motorcyklar och fordon med handikapptillstånd behöver ingen dekal.
I de flesta tyska städer behövs ingen miljödekal. Inte heller för att köra på vanliga landsvägar och motorvägar.
Vi kommer att behöva en miljödekal för att åka in i Stuttgart, måste köpas i förväg innan man lämnar Sverige. Detta görs via Dekra.Österrike
Vägavgifter
Personbil under 3,5 ton med/utan släp, motorcykel
Motorvägskörning kräver ett klistermärke på vindrutan. Märket kallas Autobahn-Vignette och säljs på bensinstationer i gränsområdena eller vid själva gränsen. Håll utkik efter skylten Vignetten-Verkauf eller Vignetten-Vertrieb. Vignettlösa fordon bötfälls. Likaså om märket sitter felplacerat, ligger löst, eller om gamla märken sitter kvar.
Observera att vignette krävs direkt från gränsen på motorväg A12 (München-Rosenheim-Kufstein-Innsbruck). Också den korta motorvägsresan förbi Bregenz i västligaste Österrike kräver en vignette.Promillegräns
Vanliga bilister 0,5.Belysning
Motorcyklar ska ha halvljus/varselljus tänt dagtid. För övriga fordon är halvljus/varselljus dagtid en rekommendation. I tunnlar och vid dålig sikt måste alla fordon ha halvljuset tänt.Några andra trafikregler
Förbjudet att tala eller SMS:a i en handhållen mobiltelefon under körning. Med hands-free/headset är samtal tillåtna, men bör undvikas.
Kliver du ur bilen på en trafikerad väg ska reflexväst sättas på. Gäller även dagtid.
Sätt på varningsblinkers om du närmar dig en kö på motorvägen. Då varnas de fordon som kommer efter dig. Kör sedan åt sidan så att ett tomt körfält Rettungsgasse bildas mellan köerna. Där ska räddningsfordon och polis kunna ta sig fram.
Blinka alltid vid omkörningar och körfältsbyten.
Rondeller brukar vara företrädesskyltade. Då gäller samma regler som i Sverige. Saknas företrädesskyltar gäller högerregeln.
Korsa inte en gata om risk finns att du blir stående i korsningen. Gäller även om du har grönt ljus eller företräde.
På branta och slingriga alpvägar ska den som har lättast att väja göra det. Oftast ger man företräde åt den som kör uppför. Mindre fordon ger företräde åt större och tyngre. Bussar ges företräde oavsett körriktning.
Bilkameror som spelar in händelser medan du kör, får inte användas.Italien
Några andra trafikregler
Förbjudet att tala i handhållen mobiltelefon och att skicka SMS under körning. Med hands-free är samtal tillåtna.
Kliver du ur bilen på en trafikerad väg ska reflexväst sättas på. Gäller även dagtid.
Sätt på varningsblinkers när du närmar dig en kö. Då varnas fordon som kommer efter dig
Varningsblinkers sätts på om du stannar bilen på en trafikerad väg.
Blinka alltid vid omkörningar och körfältsbyten.
Trafik på huvudled har företräde, i övrigt gäller högerregeln. I rondeller anger skyltar vem som har väjningsplikt. Är så inte fallet gäller högerregeln.
På motorväg får endast auktoriserade bärgare bogsera fordon.
På branta och slingriga alpvägar har den som kör uppför företräde. Mindre fordon lämnar företräde till större och tyngre.
Har man två eller fler sällskapsdjur i bilen måste de vara fastspända, sitta bakom nät eller i bur. Handlar det om ett djur krävs inga särskilda anordningar.Promillegräns
0,5Schweiz
Några andra trafikregler
Förbjudet att tala i handhållen mobiltelefon och att skicka SMS under körning. Med hands-free/head-set är samtal tillåtna, men bör undvikas.
Om GPS-navigatorn kan varna för fartkameror får den funktionen inte vara påslagen under körning.
I rondeller gäller samma företrädesregler som i Sverige.
Off-roadkörning i alpterräng är inte tillåten.
På branta och slingriga alpvägar har den som kör uppför företräde. Bussar ges företräde oavsett körriktning. Tunga fordon har företräde framför lätta.
Sätt på varningsblinkers om du närmar dig en kö på motorvägen. Då varnas fordon som kommer efter dig. Kör sedan åt sidan så att ett tomt körfält bildas mellan köerna. Där ska räddningsfordon och polis kunna ta sig fram.
Håll minst 50 m avstånd i alptunnlarna. Stäng av motorn om det blir stopp i en tunnel.
Blinka alltid vid omkörningar och körfältsbyten.Promillegräns
Vanliga bilister 0,5,Frankrike
Alkomätare bör finnas i fordonet, men du riskerar inga böter om den saknas. Enkla engångsmätare (éthylotest à usage unique) säljs billigt på större bensinstationer.Vägavgifter
Flertalet motorvägar är avgiftsbelagda, men inte alla. Från Luxemburg är motorvägen gratis söderut mot Nancy. Detsamma gäller den nord-sydliga motorvägen A35 genom Alsace, förbi Strasbourg.Promillegräns
0,2 för yrkesförare samt förare som har haft körkort kortare tid än tre år. Övriga förare 0,5.Belysning
Halv- eller varselljus måste vara påslaget vid regn, dimma och i tunnlar. Också vid god sikt rekommenderas man att köra med påslaget ljus dagtid. Motorcykel ska alltid använda halvljus/varselljus. Om någon lampa går sönder måste den bytas utan dröjsmål. Böter för icke-fungerande belysning är 450 euro. Ha med en uppsättning reservlampor eller uppsök omedelbart en verkstad för att få jobbet utfört.Några andra trafikregler
Förbjudet att tala i handhållen mobiltelefon och att skicka SMS under körning. Det är inte heller tillåtet att under körning använda öronsnäckor eller hörlurar kopplade till mobiltelefon, radio eller musikspelare.
Förbjudet att använda händerna till något som inte har med körningen att göra, som att äta eller sminka sig.
Stannar bilen vid vägkanten ska varningsblinkers slås på och varningstriangel placeras ut. Reflexväst ska finnas med i bilen. Innan du kliver ur tas västen på. Gäller även dagtid.
Priorité betyder företräde. Skyltarna Vous n´avez pas la priorité eller Cedez le passage betyder att det är du själv som ska ge företräde.
Är vägmärket cirkulationsplats uppsatt har den som är inne i cirkulationen företräde, precis som i Sverige. Annars gäller högerregeln (t.ex. runt Triumfbågen i Paris).
Fordon över 3,5 t är skyldiga att hålla 50 m avstånd till framförvarande fordon.
På branta och slingriga alpvägar har den som kör uppför företräde. Mindre fordon ger företräde åt större och tyngre.
Om GPS-navigatorn, fickdatorn eller mobiltelefonen har möjlighet att spåra fartkameror eller poliskontroller, får den funktionen inte användas under färd.Luxemburg
Bra att veta
Landet heter Luxemburg på svenska och tyska, Luxembourg på engelska och franska, och Lëtzebuerg på luxemburgska, som är en variant på tyska. Huvudstaden heter likadant vilket ställer till problem. Vill man tydliggöra att man menar huvudstaden, säger man Luxembourg Ville (på franska) eller Stadt Luxemburg (på tyska).Promillegräns
0,2 för yrkesförare och nyblivna körkortsinnehavare. Annars 0,5.Belysning
Halvljus/varselljus ska vara tänt dagtid när sikten är dålig.Några andra trafikregler
Förbjudet att tala och skicka SMS i handhållen mobiltelefon under körning. Med hands-free är samtal tillåtna.
Reflexväst ska finnas i bilen. Ta på västen om du kliver ur bilen på en trafikerad väg. Gäller även dagtid.
Trafik på huvudled har företräde. Följ annars högerregeln. Gäller även i rondeller, om inte skylt eller vägmarkering anger annat.
Zone de rencontre är gator med högsta hastighet 20 km/h och där fotgängare alltid har företräde. Jfr svenska gångfartsområden.Övrigt:
Klarar bilen en lång resa? Låt verkstaden göra en grundlig genomgång. Serva bilen och byt ut slitdelar i förtid.
Glöm inte att ta med:
För resor utanför Norden: pass eller polisens id-kort. För resor utanför EU: pass.
Körkort
Motormännens medlemskort
Bilens registreringsbevis, del 1 (blå). Lämna del 2 (gul) hemma
Bladet Krångel med bilen utomlands. Ladda ned här eller ring 020-21 11 11 så får du bladet med posten.
S-märke på både bil och husvagn. Har bilens registreringsskylt blå EU-flagga och ett litet S? Då behövs inget separat S-märke.
Har bilen en personlig registreringsskylt ska det framgå av registreringsbeviset. På höger sidoruta ska ett blått klistermärke vara fäst. Utanför EU-området bör du använda bilens ordinarie skyltar.Gå igenom vad som ingår i din bilförsäkring och ta med alla relevanta papper. Notera telefonnumret till försäkringsbolagets jourcentral. Be försäkringsbolaget skicka dig några färska blankettset Skadeanmälan. Det är samma blankett som används vid krockskador i Sverige.
Hemförsäkringen har ett reseskydd som normalt gäller i 45 dagar. Läs på om just din försäkring och ta med relevanta papper. Notera telefonnumret till bolagets jourcentral. Reseskyddet ersätter stölder, privat läkar/sjukvård och hemtransport om så skulle behövas. Beställ eller ladda ned försäkringsbolagets utlandsresekort. Resa utanför EU? Be att få ett intyg på engelska över vad reseskyddet täcker, om detta inte framgår av utlandsresekortet.
Europeiska sjukförsäkringskortet ger förmånlig offentlig läkar-/sjukvård i andra EU-länder. Beställ kortet från Försäkringskassan i god tid före avresan. Läs på om var kortet gäller och hur det används. Har du redan ett kort? Kontrollera då att giltigheten inte gått ut.Mobiltelefon, laddare, handsfree. Fungerar abonnemanget/kontantkortet utomlands? Kolla i förväg med operatören. Läs på i telefonmanualen om hur man ringer från utlandet.
Mobilen är dyr att använda utomlands. Tänk på att även inkommande samtal debiteras.
Stäng av mobilens mobildatafunktion. Många hotell och campingplatser erbjuder internetzoner, gratis eller mot avgift.
Kontokort. Helst två olika, varav ett kreditkort. Förvara dem på olika ställen. Glöm inte koderna!
Telefonnumret till bankens spärrservice
Kod-dosan som du använder i internetbanken
Utländsk valuta i sedlar. Kort funkar inte överallt. Svenska sedlar är svårväxlade utanför Norden
Biljetter och hotell-, hyrbil- och campingplatsbekräftelser
Överskådlig och aktuell vägkarta. Uppdaterade kartor/appar om du använder GPS, smartphone eller läsplatta.
Parkeringsskiva
Bilens och husvagnens reservnycklar
Fotokopior på pass, kontokort, biljetter och viktiga dokument. Packa ner dem på annat ställe än originalen.
Solglasögon (ibland kör du i motljus). Reservglasögon. Kontaktlinser och linsvätska.
Före avresan: töm plånbok och handväska på sådant du inte behöver ha med på resan.I många länder ska första hjälpen-utrustning finnas i bilen. Komplettera med medel mot bilsjuka, feber, diarré och förstoppning. Huvudvärkstabletter. Plåster mot skavsår och insektsbett. Våtservetter. Solskyddsmedel. Svalkande lotion om du ändå råkar bränna dig. Läs på Apotekets hemsida om hur semesteråkommor kureras.
Liten fixarlåda: startkablar, bogserlina, domkraft, fälgkors eller mutterdragare. Hammare och mejslar. Tång och polygrip. Skift-, ring- och insexnycklar. Arbetshandskar, silvertejp, kniv, ståltråd. Hushållspapper, trasor och plastpåsar. Ficklampa med färska batterier. Motorolja, kylarvätska, spolarvätska. Fylld vattenflaska. Litet paraply. Tjock genomskinlig plast för att tillfälligt täcka en trasig ruta.
Reflexväst krävs i de flesta europeiska länder. Är ni fler i bilen ska reflexväst finnas till var och en. Västen ska ligga lätt tillgänglig, inte längst in i bagageutrymmet. Sätt på västen om du går ut på en trafikerad väg. Gäller både dag- och nattetid.Däckreparationssats eller välpumpat reservdäck. Minikompressor för smygpunkor.
Extra glödlampor bör finnas med i bilen i Frankrike, Slovenien, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Ryssland. Kravet gäller inte lampor av typen xenon, led och liknande, och/eller om bilen har en sådan konstruktion att lampbyte kräver verkstadsbesök.
Alkomätare bör man ha med i Frankrike. Saknas den utdöms dock inga böter. Enkla engångsmätare (éthylotest à usage unique) säljs på större bensinstationer.
Många länder tar ut motorvägsavgifter. I bl.a. Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Slovenien måste du köpa en Autobahn-Vignette och sätta på vindrutan. Kör du husbil måste bilen kanske förregistreras innan avresan från Sverige.Hoppas så många som möjligt vill bli med!
Låt denna tråd hållas levande under året med diskussioner om roadtrippen!Som lite inspiration kan ni kika på Larsas fotofilm sedan Norge roadtrippen 2014.
Länk (WMV fil på 498 MB)Planerat av,
Janne, Jon, Laila, Larsa med tips av Ana Paula, Catrine, Sofie and Daniel.9 april, 2017 kl. 16:12 #286261Janne248DeltagarePlats för trådskapare att fylla på med mer information!
9 april, 2017 kl. 16:41 #286257LegacyLarsaKeymasterBra skrivet! Filmen kommer att läggas upp mot youtube, så småningom. Har fått klartecken från låtskrivarna, men jag har inte hunnit lägga in allt ännu, men det kommer till veckan..
9 juni, 2017 kl. 20:43 #286256OzODeltagareLäste nyss denna tråd och måste säga att det var grymt bra skrivet med tydlig info om det viktigaste, dvs allt! 😀 Man blir inte så lite sugen att skaka liv i gamla bettan (GT’99 för de oinvigda) och haka! 😎
9 juni, 2017 kl. 23:35 #286262Janne248DeltagareLäste nyss denna tråd och måste säga att det var grymt bra skrivet med tydlig info om det viktigaste, dvs allt! 😀 Man blir inte så lite sugen att skaka liv i gamla bettan (GT’99 för de oinvigda) och haka! 😎
Häng på!!! d—0.o—b
26 augusti, 2017 kl. 16:54 #286270SurbarbroDeltagareSå häftigt!
Ni får räkna med många tankningar.;)
Var det många i Norge, så blir det många fler här.
Tänk positivt: Många glassar och korv på vägen.
HAHA! Är redan laddad.26 augusti, 2017 kl. 22:09 #286264Janne248DeltagareNi får räkna med många tankningar.;).
Så du har bestämt dig? Det blir leksaken?
27 augusti, 2017 kl. 07:32 #286271SurbarbroDeltagareAntagligen! 😉 Han måste ju luftas. Det är ju roligare att åka med honom.
Får väl ta med mig ett par dunkar. Det är ju dåligt med tappar i bergen.27 augusti, 2017 kl. 07:48 #286276IggeDeltagareDet är väl dåligt med etanol överlag utanför Sverige?
Jag kommer tyvärr inte ha pengar nog för den resan pga andra utgifter. Men det blir nog ingen dålig resa det där!
27 augusti, 2017 kl. 08:25 #286258LegacyLarsaKeymasterAntagligen! 😉 Han måste ju luftas. Det är ju roligare att åka med honom.
Får väl ta med mig ett par dunkar. Det är ju dåligt med tappar i bergen.Tror jag har en jeepdunk någonstans..
27 augusti, 2017 kl. 09:51 #286265Janne248DeltagareDet är väl dåligt med etanol överlag utanför Sverige?
Ja, tyvärr. Skall nog mappa för flexi-fuel om man vill köra i Europa…är för övrigt sugen på det med min BRZ men kostar tvärry mycket mer än bara konvertera till E85.
27 augusti, 2017 kl. 09:57 #286272SurbarbroDeltagareTror jag har en jeepdunk någonstans..
Tack, snälla! 🙂 Men jag tror inte att en jeepdunk går in. Har två själv.
Får nog bli smådunkar. HAHA! Jag gillar ju att tanka.29 augusti, 2017 kl. 13:48 #286277zanoiiDeltagareNär det gäller avgifter för både Schweiz och Österrike så är det väl så att man betalar en engångsavgift när man åker in i landet (kanske kan göras i förväg?) och får ett klistermärke man sätter på rutan. Sen är det väl lag på att ha varselväst i bilen i några av alpländerna med.
Edit: För Österrike http://www.asfinag.at/toll/toll-sticker/ och för Schweiz https://www.ch.ch/en/swiss-motorway-sticker/
29 augusti, 2017 kl. 20:28 #286266Janne248DeltagareNär det gäller avgifter för både Schweiz och Österrike så är det väl så att man betalar en engångsavgift när man åker in i landet (kanske kan göras i förväg?) och får ett klistermärke man sätter på rutan. Sen är det väl lag på att ha varselväst i bilen i några av alpländerna med.
Edit: För Österrike http://www.asfinag.at/toll/toll-sticker/ och för Schweiz https://www.ch.ch/en/swiss-motorway-sticker/
Vi hade inte tänkt undvika motorvägar både i Schweiz ochr Österrike.
I Österrike kostar “der Grossglockner strass” en avgift.19 september, 2017 kl. 22:51 #286259LegacyLarsaKeymasterHar kollat upp lite ang. extraljus i europa, och vad som gäller är att ha 2 eller 4 extraljus, E märkta med rätt typ av lampa i, dvs original, parkeringsljus i lamporna är inte alls populärt, det går att ha i de yttre om de är max 400mm från sidan och med ett min avstånd på 600mm där imellan..
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Europa med Nürburgring 2018” är stängt för nya svar.