› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ev. Köpa impreza. Tips vid köp? Mycket tacksam för snabba svar!
- Detta ämne har 3 svar, 999 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 11 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2010 kl. 13:05 #11057
fan_impreza
DeltagareTjena!
Har funderingar på att köpa denna impreza GT: http://www.blocket.se/lulea/Subaru_Impreza_GT_ev__byte_25131175.htm?ca=3&w=3
och undrar om det är bra grejer som sitter i den?
Är den värd 100 000kr eller är det överpris?
Har sett flera för 80-90 tusen, men denna är kanske så pass påkostad?
Är det möjligt att den ligger på ca 300 hk?Och vad bör jag kolla extra noga när jag är på plats och ska inhandla?
Mycket mycket tacksam för snabba svar!!
MVH impreza spekulant
13 februari, 2010 kl. 13:59 #121242Manor
DeltagareHej !
Det är jättesvårt att råda en spekulant om en specifik bil som man inte ens sett/hört eller kört.
Min högst personliga åsikt är att om en bil är trimmad så är det också sannorlikt att den även körts hårdare. Dessa saker hänger ju ofta ihop. Uppvägs detta mot det faktum att en som trimmar sin bil oftast är noggrannare med sina grejer…ingen aning. Det kanske mer är så att den som trimmar sin bil är mer förberedd på eventuella kostnader som dyker upp än den ägare som åker original.
En Impreza GT går riktigt bra även original. De som är intresserade av konbanekörning kan nog vittna om att det inte är den med mest effekt som vinner, utan det är många faktorer som spelar in.
Vad är du själv intresserad av? Subaru är generellt en hållbar och väldigt pålitlig bil. Den kan köras i ur och skur och användas till det mesta. Den gör väl inte bort sig på något, som jag ser det.
Något att se upp med en trimmad Impreza är att det ökade vridet kan ta död på växellådan (ofta treans växel), speciellt i kombination med kraftfullare koppling som låter lådan ta allt stryk. Det är dock absolut inget måste att växellådan går sönder, men det måste tas med i beräkningen åtminstone.
Hur som helst, tipset är väl att titta, höra, känna, lukta och köra för att utifrån det bilda sig en uppfattning om bilen. Rostmässigt är det ingen större fara med svensksålda bilar som under denna period fick en extra rostskyddsbehandling. De bakre hjulhusen är väl det ställe som dock börjat rosta på de flesta. Det är utseendemässig rost och alltså inget som bilprovningen gör nerslag på (de kollar väl enbart bärande balkar typ…).
Som vanligt är många ägare på en bil något negativt, och fullstämplad servicebok och historik positivt. Antal mil betyder mindre på en 11 år gammal bil än dess skick…men milen sliter givetvis också. Landsvägsmil är bättre för bilen än stadskörda mil. Norrlandskörda bilar har i större utsträckning sluppit salt, men slits kanske hårdare då de kallstartas oftare (om de inte har motorvärmare eller står i varmgarage).
Jag tycker mig se att regnumret börjar på ett P, vilket kan tyda på att det är en importerad bil. Det behöver givetvis inte vara negativt, men generellt så brukar de de ju vara billigare. Det extra rostskydd som gjordes på svensksålda bilar under denna period är väl då högst sannorligt inte gjort.
Jag tycker nog att 100.000:- är relativt mycket, och kräver då en välskött bil…men hellre en hyggligt bra bil för 100.000:- än en rent sunkig bil för 70.000:-. Priserna på Blocket brukar ligga mellan 70.000 — 130.000, så 100.000:- kanske inte är så mycket utan ligger i övre mellansnittet.
Jag har haft funderingar själv på att byta bil och funderat på vad min GT skulle kunna vara värd. En ägare, servad på auktoriserad verkstad var 625 mil (givetvis med fullstämplad bok), extremt välvårdad men används självklart året om, aldrig körd på bana. Extra plastprylar som spoilers fram och bak, en j-kla massa extramätare, hyggliga stereoprylar med dubbla förstärkare, larm, 18″ + 16″ fälgar med bra sommardäck och 15″ med ok vinterdäck. Den har gått 21.250 mil (nyss servad med byte av kylare och ventilkåspackningar). Jag har ingen aning om vad som anses vara ett bra och rimligt pris för den. Det är ju en Kombi, men det verkar inte vara någon direkt prisskillnad mellan Kombi och Sedan modellen.
Om en kombi kan vara en variant för dig så finns det en blå sådan till salu i Piteå på Blocket för 72.000:-. Det kan kanske vara ett alternativ, men jag vet inte något om den heller annat än att den också ser snygg ut på bilden.
13 februari, 2010 kl. 17:38 #121244fan_impreza
DeltagareTack för ett mycket bra och intressant svar! Ja, nackdelen med att köpa begagnat är ju att man inte vet hur fordonet är kört innan. Och att den är trimmad hör säkerligen ihop med som du säger, hårdare körd. Men samtidigt vill man ju ha lite extra under huven ;)… 13000 mil är väl inte särskilt mycket för en -99a?
Är det nån mening att importera? Vad kan jag annars ta till för alternativ som gatbil? Vill ha v-styrt och har kikat lite på evo men den billigaste evon ligger ju på 150 lök.
Har lite andra frågor angående imprezan också, men kan ta dom senare!
Tack så mycket igen för ditt svar! GULD!
MVH
19 februari, 2010 kl. 19:14 #121243Mumin
Deltagaredu har ett PM och den ligger inte på 300hk, bottnar inte gt turbon vid 270hk eller drömmer jag? jag piskar den där och jag kör med 3″ dawase och hks filter. ej mappad. men visst finns det mycket godis på den. sen vet jag inte vad som är gjort med den iaf inte av dom senaste ägarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.