SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ev lagra om motor – EJ20

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Tobbster
    Deltagare

Hej.

Jag felsöker en EJ20 från en GT 99. Håller på att riva isär motorn nu för att se vad som är fel. Bilen har varit inlämnad på en Subaru Verkstad och de har gett diagnosen trasig kolvring på en av cylindrarna då den hade dåligt komp på just den cylindern.

Packningssatsen kostar komplett runt 7000kr hos Subaru vilket fick mig att småskratta… Hittade en komplett sats på Ebay för 700 plus frakt. Helt otroligt…

Jag funderar på om jag ska lagra om motorn när jag ändå har den öppen. Vilka lager kan jag behöva? Tänkte beställa från Ebay givetvis…

Någon som har koll?

Motorn har gått 12000mil och verkar i övrigt vara i bra skick.

/Tobbe

Jimzon
      Deltagare

Hej.

Jag felsöker en EJ20 från en GT 99. Håller på att riva isär motorn nu för att se vad som är fel. Bilen har varit inlämnad på en Subaru Verkstad och de har gett diagnosen trasig kolvring på en av cylindrarna då den hade dåligt komp på just den cylindern.

Packningssatsen kostar komplett runt 7000kr hos Subaru vilket fick mig att småskratta… Hittade en komplett sats på Ebay för 700 plus frakt. Helt otroligt…

Jag funderar på om jag ska lagra om motorn när jag ändå har den öppen. Vilka lager kan jag behöva? Tänkte beställa från Ebay givetvis…

Någon som har koll?

Motorn har gått 12000mil och verkar i övrigt vara i bra skick.

/Tobbe

Har du köpt denna i kramfors föresten?

isåfall har jag vart och kikat på den i vintras.

har gjort en tråd om just detta

http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67510

Mumin
        Deltagare

såg att du fanns i sthlm ska du svarva vev eller nya lager så mitt tips enebybergs motor! fick ge 300 för vev lager och typ 600 för ram lager…

Tobbster
          Deltagare

Har du köpt denna i kramfors föresten?

isåfall har jag vart och kikat på den i vintras.

har gjort en tråd om just detta

http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67510

Just den. 🙂

Borde gå bra det här. Blir att riva ner allt ihop och kolla.

Tobbster
            Deltagare

såg att du fanns i sthlm ska du svarva vev eller nya lager så mitt tips enebybergs motor! fick ge 300 för vev lager och typ 600 för ram lager…

Låter ju som en bra deal. Ska kolla där.

Tack för tips.

Mumin
              Deltagare

Låter ju som en bra deal. Ska kolla där.

Tack för tips.

Dom är kanon.. jag pröjsade 2500 något för nya lager + svarvning av veven + vevstakarna 😀 ifs mitt pris men iaf runt 3 lär du hamna på.
                Och tidsmessigt tog det en dag!

Tobbster
                Deltagare

Är det sträckbult på topplocksbultarna original? Misstänker det med tanke på hur de ska dras.

Vet att på andra märken typ Toyota så kan man använda dessa bultar fler gånger, men jag antar att man bör byta på Subaru? Eller?

/T

Kvarnis
                  Deltagare

Jeep sträckbult, vad ska du ha kokarn till?
                    Bara vardags lr vill dyu ha lite mer rytt i n?
                    Finns en del prylar som du kan slänga in när du lix är på g och få en rova som funkar med 500Bhp.
                    Summa blir väl iofs ca 10k i delar innan du är klar.

Tobbster
                    Deltagare

Jeep sträckbult, vad ska du ha kokarn till?
                      Bara vardags lr vill dyu ha lite mer rytt i n?
                      Finns en del prylar som du kan slänga in när du lix är på g och få en rova som funkar med 500Bhp.
                      Summa blir väl iofs ca 10k i delar innan du är klar.

Nja det handlar mest om en renovering. Tanken var att hålla den original.

Men visst, finns det eftermarknads som är bättre än orignial och priset är marginellt så vore väl det en bra grej då driftsäkerheten ökar och dessutom finns det potential om man vill.

Vad bör jag byta om den ska palla 500hk?

Kolvar, stakar, lager, bättre topppackning och APR bultar och hur många? Toppen, bottendel etc? Något annat?

/T

Tobbster
                      Deltagare

Någon som har koll på hur man kan få ut kolvbulten på ett enkelt sätt?

Vad jag förstår ska man på ett enkelt sätt få ur den med en kolvbultsurdragare vilket är ett specialverktyg jag saknar… Borde ju gå att göra på ett annat sätt tycker man.

Kvarnis, du är ju slängder på Subbamotorer. Vad säger du? 🙂

Kvarnis
                        Deltagare

Slag hammare funkar, dom sitter som f-n

För 500 race lager, smidd kolvar och stakar arp bultar, om du kostar på en 79mm vev får du bättre spool och mer vrid. Topparna funkar om du inte ska var så förbannat.
                          Om du ändå är på G dvs 😉 😀
                          Du kan handla delar från Mark på Ravspec hälsa fån mig.

Tobbster
                          Deltagare

Dom är kanon.. jag pröjsade 2500 något för nya lager + svarvning av veven + vevstakarna 😀 ifs mitt pris men iaf runt 3 lär du hamna på.
                            Och tidsmessigt tog det en dag!

Nu är veven hos Enebyberg. 🙂 Lite slipning och nya lager så kommer den att bli kanon.
                            De verkade trevliga kisar där. Klart bra tips.

Har även fått tag på en ny kolv hos Frontbåge/Jobparts i Rimbo. Även de bra killar.

/Tobbe

Mumin
                            Deltagare

Dom är riktigt grymma. dom plande mitt svänghjul också inte en spricka är kvar ser ut som nytt fast bättre 😀 Hoppas du blir nöjd med det lär du bli:D

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.