SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ev Motorras!? Hjälp å råd!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Quackpack89
    Deltagare

Hej!

Har snart gått en vecka sen ja va ute å söndags åkte på lite småvägar med min pärla, då de plötsligt dunka till ifrån motorn, samt att oljelampan började å lysa :/ stannade på första bästa ställe, men ett otrevligt knackande ljud kom ifrån motorn redan då :/ tog in bilen i verkstaden för å dränera oljetråget, då jag fann att de kommit en hel del spånflisor med oljan ut, misstänker att de är oljepumpen som har skurit, tog därefter beslutet att riva ur motorn, för att öppna den å se hur mkt skada den hade tagit, har rivit ut motorn å börjat nedplockningen av den, tänkte att ja skulle starta en tråd om detta lite senare när ja fått laddat upp lite bilder! Nu till min fråga, är de värt att renovera upp den gamla motorn elr äre bättre å köpa en ny/beg och hur mkt kan de skilja i pengar?

Enormt tacksam för alla tips och råd ja kan få 🙂

mvh Johan

Gystompa
      Deltagare

Om du har kompetensen, tålamodet och rätt verktyg så är det värt att göra det själv.

Finns step by step manualer att ladda ner med åtdragningsmoment och allt nnöddvändigt vetande, har du lite flax så kan du komma över delar här på forumet.

Men om man känner sig osäker eller inte har tid så finns det ju färdiga shortblock att köpa från England.

Dobrow
        Deltagare

Jag har samma motor som du har och även ochså fått ras .

Det jag funnit är att jag köper ett färdigt shortblock med smitt innehåll .

Kostnaden var relativt lika mot att byka själv(med den kkompentensen jag har)

Shortblocket var :
          Nytt oem shortblock med 1:a ÖD
          Smidda kolvar samt stakar
          ACL race lager
          nitrit behandlad vev från +08sti

Detta låg runt 20-25k beroende på kolvar och stakar

Därefter tillkommer packningar och diverse detaljer men allt beror på hur mycket man vill göra .

Jag kör på lite extra detaljer då allt är redan ute .

Folk säger även att man ska byta oljepump till en större rackare .

mvh

Danne

Quackpack89
          Deltagare

Jag skulle nog säga att jag är nog mest sugen på å köpa ett färdigt block då tiden inte riktigt finns för att hinna med åå skruva med allt just nu, men där ja tänker att köper ja ett block färdigt så kan man juh ta sig den goda tiden med de andra å göra iordning 🙂
            Vart kan man hitta bra vettiga block till bra priser?
            Och var kan man få tag på step by step manualer tro?

Mvh Joham

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

kamikaze
            Deltagare

Jag och brorsan körde också ras för ett tag sen och tog då kontakt med Alan Jerrery på enginetuner.co.uk som byggde ett 2,1 stroker block baserat på ett 2,0 open deck block med smidda kolvar och stakar och större oljepump för 3250 pund.

Med facit i hand så skulle jag tagit ett longblock med anpassade toppar men det får bli en annan gång

Annars vet jag att David (goffemannen) har använt sig av WMS (williamson motorsport)
              http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=87347&page=28

Det behöver inte va så avancerat med bottendelar som tål 500hk ta kontakt med en motorbyggare och förklara vad du är ute efter så hjälper dom dig mer än gärna

Jocke.T
              Deltagare

……….Shortblocket var :
                Nytt oem shortblock med 1:a ÖD
                Smidda kolvar samt stakar
                ACL race lager
                nitrit behandlad vev från +08sti

Detta låg runt 20-25k beroende på kolvar och stakar…….

Vart ifrån var detta?

Dobrow
                Deltagare

Vart ifrån var detta?

Ska kolla igenom mina länkar men hittade denna så jag sneglat på :

Från en polsk subaru byggare .
                  Ny förstärkt vevaxel nitreras 09 + EJ257
                  Nya smidda kolvar Mahle
                  Nya MAHLE ringar
                  Nya smidda vevstakar Manley
                  Nya lager ACL Race
                  Alla delar nya (använt blocket, bearbetad nominellt värde)

( Översatt från google translate )

Denna låg på 25k

Mvh

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.