SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Eventuellt dags för kopplingsbyte

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Cmon
    Deltagare

Tjena !

Har kört lite med min Impreza WRX STi -01:a i helgen och då märkte jag att ibland när man ska köra en helt vanlig start i normal fart så börjar bilen hacka lite, nästan som den håller på att få motorstopp. Sedan när man kör och växlar ned från 3-2 tex så möter inte kopplingen riktigt utan när man börjar släppa upp kopplingen så känner man inte att den börjar dra, utan det biter direkt.
      Sen när man accelererar på fullgas mellan tex 3-4 så hör man ett klonkande ljud när man växlar som kommer ifrån mitten fram.

Har pratat med JRM och dem säger att det kan vara tryckplattan, då vill dem byta hela kopplingen.

Dem ville ha 7500kr för koppling, sen plus jobbet.

Men sen har jag en annan kontakt som kan få fram em EXEDY koppling för ca 4000kr. Men jag vet absolut ingeting om detta märke, någon som har erfarenhet eller något att säga om den?

OBS ! Jag är absolut inte kunnig inom detta område, samt att jag är en oerfaren Subaru ägare. Så skulle vara snällt att få så mycket info från er om detta problem, allt ni kan komma på är välkommet !

Tack på förhand !

// Simon

Fricke.w
      Deltagare

Du kan med gott samvete byta till en exedy koppling, är vell det mest använda märket inom subaru och evo kretsar = bra grejer 😀 se till att ta en steg 1 på en gång då, så pallar den ju lite mer än vad orginal orkar med.

MVH
        Fredrik

Magnus666
        Deltagare

Tror faktiskt att JRM använder Exedy koppling vid byte hos dom..

Fricke.w
          Deltagare

Japp stämer nog bra de, fasst visst kan dom säkert sätta i orginal också om man vill, men skulle tro att de inte skiljer nå specielt i pris på dom, så då tjänar man ju inte på de så att säga 🙂

Cmon
            Deltagare

Tack för svaren ! Det blev en 6-puckad Exedy kopplings historia !

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.