› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Eventuellt GT -00 köp!
- Detta ämne har 20 svar, 2,285 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2010 kl. 17:57 #24389
t0biaz
DeltagareHejsan, är ny här på forumet och har bläddrat i forumet för att jag är osäker om några punkter angående Impreza GT. Har inte funnit det jag letat efter så tänkte att det blir lättare att få svar på tal här istället!
Bilen i fråga är denna: http://www.blocket.se/kronoberg/Subaru_Impreza_GT_29469994.htm?ca=23_8&w=2
Och min fråga är: Har läst att lådorna i GTn inte ska vara av världsklass så är osäker om den kan gå i graven av detta trim som denna är utrustad med?
Sen har jag en fråga till: vad innebär egentligen ecutek steg 2 trimmad?
Något annat man ska tänka på? Läst att bakskärmarna och dämparna brukar ge med vid detta miltal..
tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar
Tobias19 oktober, 2010 kl. 18:32 #212281.zip
DeltagareMan kan aldrig vara 100% säker på att en original låda håller när man trimmar så det är lite svårt att säga. Mycket beror även på hur lådan har blivit behandlad tidigare. Samma sak gäller vid rost i bakskärmarna. Min -00a har rullat 13k nu och den blänker fortfarande som om den vore ny 🙂 Mycket tack vare all puts och vax under sommaren. Att dämparna bak skulle vara slut runt 11k mil har jag själv aldrig hört om men nog finns det säkert dom som fått otur med det. Priset är inte heller så mkt att bråka om.
Värt att tänka på dock är att 18″ kan skrapa i bakskärmarna om det svängs för mycket, t,ex på bana
19 oktober, 2010 kl. 18:33 #212283Mumin
DeltagareGT Lådan håller om man kan köra bil och kan avstå att ligga på 6k varv och dumpa kopplingen..
Vet flera som ligger över 300hk och inga problem. Bakskärmarna är ju en klassiker inget att göra åt än att laga dom.. Sen om man ska göra att det blir som nytt är ju att byta skärm och massa jobb på det för 20kSteg 2 trim op JRM ja du.. bara gå in och kika.. så ser du speccen där och bör svara på dina frågor ang ecutech.
Något att kolla är om du ser något olje läckage tex ventilkåpor eller i värsta fall packbox mellan motor och låda.
Dämparna har på GTn har jag inte hört mycket klagomål om dock med 18 tummare kan det skrapa i lite med folk där bak över ett fartgupp. Om skärmarna inte är valsade.
Edit: Zip sa något bra om skärmarna och låda då det gäller hållbarhet/rost 🙂
19 oktober, 2010 kl. 18:48 #212290t0biaz
DeltagareOkej det trimmet är med annat avgas downpipe och annat bl.a. Luftfilterkit och har för att jag läst här på forumet att lambdasonden(?) inte höll för det?
detta stod på JRMs hemsida:
Specifikation:
EcuTek installation och individuell programmering med bredbandslambda etc.
HKS 3″ Silent Hi-Power cat-back avgassystem (högglanspolerat rostfritt stål)
HKS 3″ Downpipe
HKS Iridium tändstift HR8
HKS RSK luftfilterkitTack för svar!
19 oktober, 2010 kl. 18:56 #212288Gilarski
DeltagareLuftfilterkitten kan knäcka luftmängdsmätaren möjligen, vilket ändå tyvärr händer alltför ofta, fick själv byta 2 eller 3 LMM 🙁
Då dörrarna lackats om skall du även vara noga med nyansen samt titta ordentligt under & vik gärna undan mattan längs trösklarna för att se så den inte är krocklagad (därad omlackeringen).
Bilen verkar shysst förövrigt, ovanligt med så få ägare så om du vill ha en Impreza tror jag du gör rätt i att åka & titta med pengar på fickan. Provkör & var observant på framförallt lådans skick vid snabba växlingar (såväl låga som höga, samt nedväxlingar) och hur motorn känns.
Lycka till ! 🙂
19 oktober, 2010 kl. 18:59 #212291t0biaz
DeltagareOkej tack för alla svar, han lackade om den för någon hade dragit nycklar i sidan på någon bilträff tror jag han sa.. Men om jag köper den, ska jag byta till orginalburk då eller måste den mappas om osv igen då? Vill ju helst ej att det ska vara något trim men för dom pengarna kanske man ej ska vara så kräsen hehe..
19 oktober, 2010 kl. 19:01 #212282.zip
DeltagareSaker som du kan fråga honom om är
*Sitter det en kat på 3″ avgassystemet eller måste du montera original innan besiktningen? Ingen som tar direkt tid eller är jobbigt men allt är upp till en själv:)
*Varför har han lackat om dörrarna och en bakskärm? Bara sliten lack eller krockad? Såg att du redan svarat på den frågan
*Hur långt har bilen gått med Steg2 trimningen?19 oktober, 2010 kl. 19:18 #212292t0biaz
DeltagareMen tror ni (om bilen varit välskött och inte 100% buskörd) att den håller med det trimmet, vet att det är svårt att säga men om ni har gamla erfarenheter eller om det ska hålla för det om dom förra ägarna inte har misshandlat den totalt..
I och med att bägge ägarna har skött servicen osv..
Det är ju rätt mycket pengar om köper den och kör några veckor sen tackar växellådan för sig.. Ligger inte riktigt i min budget hehe:).
19 oktober, 2010 kl. 20:05 #212284Mumin
DeltagareLådor är billiga här på ssi 🙂 får en ny genomgågnen för ca 9k sen lite skruv bara..
Känn efter om du tycker lådan känns bra så är det ok. dock kan olje byte vara nödvändigt motor, låda och diff samt bromsvätska. Kör dock inte med för tjock olja som jag gjorde i min.. då dör 5ans syncring 🙂19 oktober, 2010 kl. 20:11 #212293t0biaz
DeltagareHaha okej det var ju bra att veta!:) Ja jag tänkte byta oljorna fall jag köper den.
Tack för alla hjälpsamma svar!
mvh tobias
19 oktober, 2010 kl. 20:52 #212294t0biaz
DeltagareFick precis reda på att bilen varit trimmad sen 2002, det satt orginalluftburk på. Det är en liten varningsklocka eller?(att bilen har varit trimmad sen 02) Sen sa han att ”remmarna” gnisslade lite när det var fuktigt ute, han sa att han hade kollat upp det och det var vanligt, någon annan som haft det problemet?
Tacksam för svar:)
19 oktober, 2010 kl. 21:12 #212285Mumin
DeltagareRemmarna kan var torra visst och kan behöva bytas men tycker dom borde gjort det vid k-rems bytet.. Och ang mappningen så kan du ringa JRM och be dom juster din mapp, det kostar typ 1000 + 800kr timmen så inte dyrt.
19 oktober, 2010 kl. 22:48 #212279tendency
DeltagareFick precis reda på att bilen varit trimmad sen 2002, det satt orginalluftburk på. Det är en liten varningsklocka eller (att bilen har varit trimmad sen 02)?
Sen sa han att ”remmarna” gnisslade lite när det var fuktigt ute, han sa att han hade kollat upp det och det var vanligt, någon annan som haft det problemet?
Nejdå. Snarare ett bevis på att trimmet är bra utfört eftersom bilen fortfarande går bra? Själv körde jag en GT -99, EcuTek’ad hos JRM 2003 med ungefär samma mods, utan problem. Men allt hänger väl på hur tidigare ägare har kört… vilket också gäller lådan. Vill du köra med original avgassystem så måste du mappa om bilen. Men att byta till original inför besiktning går på en pisskvart (2 bultar och 4 gummibussningar). 🙂 För det räcker med att byta mellanrör/slutburk, downpipen kan sitta kvar. Att bilen är mappad med original luftburk är bara positivt ifall man blir stoppad av polis som vill titta under huven = ser original ut.
Att remmarna gnisslar lite är nog ingen fara. Testa med remspray eller byt ut dom.
Provkör, köp, bli medlem i Imprezaklubben och häng med ut på isen i vinter.
20 oktober, 2010 kl. 03:52 #212287Zetterlund
Deltagare…. text …..
Att remmarna gnisslar lite är nog ingen fara. Testa med remspray eller byt ut dom.Jo det kan vara en liten fara. Kolla spännrullen som sitter under generatorn (tror jag det är placerad) Gnisslet kan komma från lagret på den, har testat själv och mitt lager gav upp.. Och det är inte bra alls 🙁
Provkör, köp, bli medlem i Imprezaklubben och häng med ut på isen i vinter.
+1
Jag säger det samma, provkör, bli förälskad, köp, bli medlem i [COLOR=”Red”]Subaruklubben *host harkel host, poke Tendency* och häng med på alla våra underbara träffar både sommar som vinter :p20 oktober, 2010 kl. 06:12 #212295t0biaz
DeltagareOkej men nu känns det som man har blivit lite klokare iaf hehe. Ja jag har redan bestämt mig för subaru var bara lite osäker på denna.:)
Jätte tacksam för alla svar jag har fått!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.