SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Eviga frågan om hjulstorlek

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    type_ra
    Deltagare

SUCK, har sökt och sökt men hittar bara blandade svar. Ingen som svarar likadant 😀 Fanns också en länk för att räkna ut hjulstorleken men den verkar död.

17″ 8,5 breda fälgar. Passar det på en Impreza STI MY99 ?
      Så fall vad för däck ska man ha, 225/45R17 ?

😀

Larsk
      Deltagare

SUCK, har sökt och sökt men hittar bara blandade svar. Ingen som svarar likadant 😀 Fanns också en länk för att räkna ut hjulstorleken men den verkar död.

17″ 7,5 breda fälgar. Passar det på en Impreza STI MY99 ?
        😀

Däckstorlrek til en given fälg er simpelt. Bridgestone havet lavet en bok
        http://www.bridgestone.dk/English/Global/FILES/BridgestoneDatabook.pdf

Från side 15 kan du med Däckshöjd som nyckel se hvilken däcksbredd som svarer til hvilken fälgbredd. F,eks om du undrer om 225/40R17 passer 7,5×17 fälgar, då ser du på side 19 under 40-series, linie 4, at 225/40 (R17) er bäst for 8 tums fälgar, men passer även til en 7½ tumms 😎

Og storleken kan man vel se om passer från stickyen? http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html
        Og däckets rullomkrets från http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1294/a1294.php&var=

Eiiiiik
        Deltagare

Tjabba!

Har sett lite var stans att det är folk som kör med 225 på sina GT. Dock att detta kan ta i lite när de svänger fullt eller liknande.
          215 skulle nog vara mer lagom ifall du inte vill tänka på detta.

215/45-17 blir en skillnad på +2,25%
          215/40-17 blir – 1,34%

Dock är la 215/45-17 aningen vanligare dimmension.

Mvh Erik

Christian S
          Deltagare

17″ 7,5 breda fälgar. Passar det på en Impreza STI MY99 ?

😀

Hallå där Mikael.

Det ska väll inte vara några större problem med den fälgstorleken OM man har rätt ET på fälgarna.
            225/45-17 är skapligt stort på våra bilar, jag kör med 215/45-17 på min (både på bana och gata) och det är en mer lagom storlek.

type_ra
            Deltagare

Tjaaa..
              Jo att 215 passar bäst vet jag 🙂 Men jag har hittat snygga fälgar 17″ men tyvärr var dom 8,5 breda, därför jag undrar om verkligen 8,5″ breda fälgar passar på våra bilar 😀

kamikaze
              Deltagare

Provade att testa lite på denna sida http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html och det verkar som om det ska funka men det är inte mycke marginal, allt hänger ju på vad du har för ET på fälgarna
                På en 8,5″ bred fälg ser det ut som att ET 48 är det optimala då får du 0,55 mm avstånd till fjäderbenet på insidan och samma avstånd till skärmkanten på utsidan men så fort det fjädrar ihop så lär det skrapa i men med lite skrämvalsning alt vika upp plåtkanten så kanske det går men det blir tajt

Detta är ju bara vad jag tror efter att ha tittat på länken så ta det inte som defenetiva fakta

Manor
                Deltagare

ET 48 är det optimala då får du 0,55 mm avstånd till fjäderbenet på insidan och samma avstånd till skärmkanten på utsidan…

0,55 mm? Ska det inte vara 0,55 cm åtminstone?

type_ra
                  Deltagare

hej.
                    et på fälgarna är 35

ser ut som det kan gå menvågar man chansa 😀

kamikaze
                    Deltagare

0,55 mm? Ska det inte vara 0,55 cm åtminstone?

Helt rätt Mats 0,55 cm är det naturligtvis 😮

hej.
                      et på fälgarna är 35

ser ut som det kan gå menvågar man chansa

Ja du -0,75 cm i ytterkant innebär i mina ögon att fälgen kommer sticka ut så pass mycket utanför hjulhuset men om du nu måste så köp och kläm dit men du lär få åka med stenhårda dämpare som inte tillåter hjulet att tryckas ihop så mycket att skärmkanten tar i alt massera ut skärmen så det sväljer.
                      Ett annat alt är att sätta på skärmbreddare av något slag

Steewe
                      Deltagare

Ja du -0,75 cm i ytterkant innebär i mina ögon att fälgen kommer sticka ut så pass mycket utanför hjulhuset men om du nu måste så köp och kläm dit men du lär få åka med stenhårda dämpare som inte tillåter hjulet att tryckas ihop så mycket att skärmkanten tar i alt massera ut skärmen så det sväljer.
                        Ett annat alt är att sätta på skärmbreddare av något slag

-0,75 cm fram och -1,25 bak. Bak går ju att massera eller kapa, fram är det väl lite värre pga innerskärmen. Iofs är innerskärmen i plast. 😉

tendency
                        Deltagare

215 breda däck på 8,5″ breda fälgar kommer att bli aningen stretchat.. Så det är väl 225 som gäller. Själv tycker att att ET är lite väl lågt med tanke på fälgbredden. Skärmkanterna lär du åtminstone göra något åt. 😉

FeA
                          Deltagare

Inte en sportmössa att du får på 8,5″ breda fälgar med ET35 på en GC8 utan att sätta på skärmbreddare!

type_ra
                            Deltagare

Tack då vet jag det ! Då kan man glömma dom fälgarna 😀

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.