› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Extermt dunkande och slamrande vid kall start!
- Detta ämne har 8 svar, 1,179 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2012 kl. 04:06 #28030
abacus
DeltagareSom topicen lyder så slammlar/knacka min bil något gräsligt när man nu startar den efter att den har stått 2 dagar, jag menar den låter verkligen som en gammal disel eller kulmotor…
Efter 3-5 minuter så tystnar den så fort den börjar komma upp i temp men även efter full arbetstemp och 10 mil körda så kan man på tomgången höra ett dovt klonkande inte metalliskt utan knackande mera typ….
Den tar ingen olja eller ryker går hur bra som helst och vid tomgas så försvinner ljudet och när den går ner till tomgång så ör ljudet borta i ca 5-10 sekunder för
att sedan komma tillbaka.Jag ska te ett ljudklipp vid nästa start av bilen och lägga upp om det kan hjälpa
Bilen en GT -97 med 16k mil på mätaren
Ajdå felpost av mig detta ska vara i motor….
8 april, 2012 kl. 09:46 #240668LegacyLarsa
Keymasterventilslammer?
/Larsa
8 april, 2012 kl. 16:56 #240673Gilarski
DeltagareVideoklipp ? 🙂
11 april, 2012 kl. 13:07 #240669abacus
Deltagareursäkta har varit fullt upp med jobb och dyligt, ska ordna det till i morgon ”torsdag”
13 april, 2012 kl. 12:07 #240670abacus
Deltagarehär är en länk till det hela, runt 16-17 sekunder börjar man höra ett dovt klonkade…..
Kan nu tillägga att jag tog bort olje på fyllnings korken under drift efter filmen, motorn ändrar då tomgången lite typ svajar till men sedan känns det även som att det blåser ur olje påfyllnings röret…
13 april, 2012 kl. 13:22 #240675matte555
DeltagareEn klassisk boxer grej är ju annars kolvljud.
/Mattias
13 april, 2012 kl. 20:01 #240674Gilarski
DeltagareDet är svårt att höra om det verkligen är ett mekaniskt oljud från motorns inre. Kolla på olje stickan efter metallic flingor, sånna skulle indikera på mekaniska problem.
Edit: Läste din beskrivning igen och jag skulle nog sätta en slant på att du har vevlager problem 🙁 Har du oljetrycksmätare i bilen? Du torde ha ett lägre tryck än normalt om lagrena tagit stryk.
15 april, 2012 kl. 12:15 #240671abacus
DeltagareDet är svårt att höra om det verkligen är ett mekaniskt oljud från motorns inre. Kolla på olje stickan efter metallic flingor, sånna skulle indikera på mekaniska problem.
Edit: Läste din beskrivning igen och jag skulle nog sätta en slant på att du har vevlager problem 🙁 Har du oljetrycksmätare i bilen? Du torde ha ett lägre tryck än normalt om lagrena tagit stryk.
Jo men så fort motorn fått upp temp till normalt så är det inte något ljud alls
jag märker nu att ju varmare det blir ute så desto mindre oljud blir det vid kallstart… Om man har tur kanske det är piston slap och inget värre.
Ska byta olja nästa helg ska då dubbel kolla att det inte finns skräp i den.
Det jag såg på stickan ser helt normalt ut.
Tyvärr ingen Oljetrycks mätare i bilen.15 april, 2012 kl. 18:06 #240672Fricke.w
DeltagareÄr de lager relaterat, brukar de i regel bli värre ju mer man varvar motorn, ljudet försviner då inte i alla fall, så kolla oljan du när du bytter, men jag tror också att de eventuelt kan va piston slap,
Hade du åkt smid maskin skulle jag nästan kunna sakt att de ska låta lite så där, för fan vad en smid subaru boxer lever om 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.