SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Extermt dunkande och slamrande vid kall start!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    abacus
    Deltagare

Som topicen lyder så slammlar/knacka min bil något gräsligt när man nu startar den efter att den har stått 2 dagar, jag menar den låter verkligen som en gammal disel eller kulmotor…

Efter 3-5 minuter så tystnar den så fort den börjar komma upp i temp men även efter full arbetstemp och 10 mil körda så kan man på tomgången höra ett dovt klonkande inte metalliskt utan knackande mera typ….

Den tar ingen olja eller ryker går hur bra som helst och vid tomgas så försvinner ljudet och när den går ner till tomgång så ör ljudet borta i ca 5-10 sekunder för
      att sedan komma tillbaka.

Jag ska te ett ljudklipp vid nästa start av bilen och lägga upp om det kan hjälpa

Bilen en GT -97 med 16k mil på mätaren

Ajdå felpost av mig detta ska vara i motor….

LegacyLarsa
      Keymaster

ventilslammer?

/Larsa

Gilarski
        Deltagare

Videoklipp ? 🙂

abacus
          Deltagare

ursäkta har varit fullt upp med jobb och dyligt, ska ordna det till i morgon ”torsdag”

abacus
            Deltagare

här är en länk till det hela, runt 16-17 sekunder börjar man höra ett dovt klonkade…..

http://youtu.be/PnWpwZYMJ6Y

Kan nu tillägga att jag tog bort olje på fyllnings korken under drift efter filmen, motorn ändrar då tomgången lite typ svajar till men sedan känns det även som att det blåser ur olje påfyllnings röret…

matte555
              Deltagare
                Gilarski
                Deltagare

Det är svårt att höra om det verkligen är ett mekaniskt oljud från motorns inre. Kolla på olje stickan efter metallic flingor, sånna skulle indikera på mekaniska problem.

Edit: Läste din beskrivning igen och jag skulle nog sätta en slant på att du har vevlager problem 🙁 Har du oljetrycksmätare i bilen? Du torde ha ett lägre tryck än normalt om lagrena tagit stryk.

abacus
                  Deltagare

Det är svårt att höra om det verkligen är ett mekaniskt oljud från motorns inre. Kolla på olje stickan efter metallic flingor, sånna skulle indikera på mekaniska problem.

Edit: Läste din beskrivning igen och jag skulle nog sätta en slant på att du har vevlager problem 🙁 Har du oljetrycksmätare i bilen? Du torde ha ett lägre tryck än normalt om lagrena tagit stryk.

Jo men så fort motorn fått upp temp till normalt så är det inte något ljud alls
                    jag märker nu att ju varmare det blir ute så desto mindre oljud blir det vid kallstart… Om man har tur kanske det är piston slap och inget värre.
                    Ska byta olja nästa helg ska då dubbel kolla att det inte finns skräp i den.
                    Det jag såg på stickan ser helt normalt ut.
                    Tyvärr ingen Oljetrycks mätare i bilen.

Fricke.w
                    Deltagare

Är de lager relaterat, brukar de i regel bli värre ju mer man varvar motorn, ljudet försviner då inte i alla fall, så kolla oljan du när du bytter, men jag tror också att de eventuelt kan va piston slap,
                      Hade du åkt smid maskin skulle jag nästan kunna sakt att de ska låta lite så där, för fan vad en smid subaru boxer lever om 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.