› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Extraljus på en RX (konstig koppling)
- Detta ämne har 8 svar, 1,435 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2005 kl. 21:38 #15438
Janne248
DeltagarePå min förra bil, min GT, så bytte jag dimljusen till Bosch 160 extraljus. Norpade matning +12V från helljuskabel som går till lampan. Den gav då +12V när helljuset var på. Norpade signalen från dimljuskontakten också. Körde med dubbelrelä a la Jerrys beskriving på hans sida.
Skulle göra samma operation idag på en Impreza RX MY99, men den bildj*eln ger +12V när helljuset är AV och 0V (jord) när helljuset är på. 😮
Hur får jag det hela att fungera? Någon som har koll???
4 augusti, 2005 kl. 07:29 #158792Adam K
DeltagareHej Janne,
Om det är som du säger så kan du väl använda ett växlande relä? Så att relät står kopplat på ett stift när styrströmsstiften är strömlösa och till ett annat stift när de får ström, då sätter du kabeln till extraljuset på stiftet som får ström när styrströmmen är ’av’.
OM det nu är så, låter sk*tskumt!!mvh/Adam
4 augusti, 2005 kl. 15:34 #158791nisse
Deltagarejag monterade extraljus på en mazda 323 -00
den hade ”minusstyrt” helljus som det kallades, låg med en beskrivning i bosch relä-satsen om hur man kopplade, men det var ett helt vanligt relä. kommer själv inte ihåg hur jag gjorde men det borde väl finnas på nätet någonstans!?!5 augusti, 2005 kl. 10:30 #158787Janne248
DeltagareMätte den grön-gula när motorn var på och då gav den +12V med helljus på och 0V när heljuset är av. Allt funkar fint nu! 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
5 augusti, 2005 kl. 11:35 #158793Adam K
Deltagare🙂
’Din’ RX behöver inte en omgång vinterdäck/fälgar till, har en omgång sen min RX, kommer inte på GT’n…
Vill mest bli av med dem!5 augusti, 2005 kl. 12:35 #158788Janne248
Deltagare🙂 ’Din’ RX behöver inte en omgång vinterdäck/fälgar till, har en omgång sen min RX, kommer inte på GT’n…Vill mest bli av med dem!
Mja, tror morsan köpte nya förra vintern…
19 december, 2005 kl. 06:19 #158786Janne248
DeltagareTack för er svar.
Tycker det verkar väldigt skumt jag med.
Men det går tre tåtar till lampan.En grön/gul som var 0V (jord) i alla lägen.
Två andra där den ena ger +12V när halvljsen är på, när helljusen är på. Men slår jag om till bara positionsljus så är det 0V.
Den andra ger +12V när halvljsuen är på och 0V (jord) när helljsuen är på. Vilket känns tvärt om……Får kanske mäta igen! 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #158789Manor
DeltagarePå min förra bil, min GT, så bytte jag dimljusen till Bosch 160 extraljus. Norpade matning +12V från helljuskabel som går till lampan. Den gav då +12V när helljuset var på. Norpade signalen från dimljuskontakten också. Körde med dubbelrelä a la Jerrys beskriving på hans sida.Skulle göra samma operation idag på en Impreza RX MY99, men den bildj*eln ger +12V när helljuset är AV och 0V (jord) när helljuset är på. 😮 Hur får jag det hela att fungera? Någon som har koll???
Janne, är du säker på att du har kollat rätt kabel. Det låter ju väldigt tveksamt annars…
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #158790Manor
Deltagare+12V när halvljsuen är på och 0V (jord) när helljsuen är på.
Ja, något bilelektriker är jag inte…men när vi pratar likström så är det väl + eller – som gäller? Att någon kabel skulle ge +12V i ett läge och minus (jord) i ett annat läge har jag svårt att tro på. Minus (jord) brukar vara konstant och här brukar väl gul/grön, brun eller svart kabel oftast användas. Övriga kablar brukar agera på/av genom att skicka +12V eller inte.
Som sagt, jag är ingen elektriker och jag kan ha helt fel.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.