SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Få kopplinggaffel rätt vid montering av motor.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    anders__87
    Deltagare

Tja

Som topic lyder undrar jag hur jag går tillväga för att få kopplingsarmen rätt mot urtrampningslagret.

Bli lite fundersam när jag kollade på det då uttrampningslagret sitter fast på tryckplattan och att få det fel är ju inget vidare kul då man får lyfta motor eller lyfta bort växellåda för att åtgärda det.

Är det bara att trycka ner kopplingsarmen o skruvafast den?
      för att sedan lyfta ner motorn på plats och allt kommer rätt av sig själv?

Bilen det gäller är en type r 555 -98

Väldigt tacksam försvar och hoppas man blir lika bra bemöt som alla andra gånger jag blivit här på forumet. 😀
      Tack i förhand

Mvh. Anders frid

matte555
      Deltagare

Ta loss urtrampningslagret från tryckplattan och montera det med koppligsarmen i vxllådan innan du lyfter i motorn sen när allt är på plats är det bara att trycka på kopplingsarmen så ska lagret ”låsa” i tryckplattan igen.

Tips är att bara skuva fast sprängkåpan och motorfästena och sen kolla så koppligen fungar så man slipper plocka loss allt igen om det skulle bli nått 😉

/Mattias

anders__87
        Deltagare

Ta loss urtrampningslagret från tryckplattan och montera det med koppligsarmen i vxllådan innan du lyfter i motorn sen när allt är på plats är det bara att trycka på kopplingsarmen så ska lagret ”låsa” i tryckplattan igen.

Tips är att bara skuva fast sprängkåpan och motorfästena och sen kolla så koppligen fungar så man slipper plocka loss allt igen om det skulle bli nått 😉

/Mattias

tips på hur jag delar lagret från tryckplattan?

tyckte det såg fast ut så vågade inte bryta på det för mycket innan jag fått mer info.

Christian S
          Deltagare

du delar på den genom att ta bort låsringen först.

anders__87
            Deltagare

du delar på den genom att ta bort låsringen först.

okej, har sökt och läst att man kan dela det lite lätt genom att bända försiktigt med en skruvmejsel, medan på något ställe det har stått det varit helt fel att göra så men inte skrivet hur man ska göra.

ingen som har en bild som kan markera var delningen är så man blir lite smartare i det hela?

Mvh. Anders frid

Fricke.w
              Deltagare

Om du håller i urtrampning lagret med handen, och drar de lite försiktigt utåt, kommer du att se att de sitter som en tun fin bricka bakom lagret, dena tuna lilla bricka är i gentiligen den lilla korgen som de sitter en låsring på innan för sol fjädrarna eller vad man vill kalla de på själva fjäder centrum, de är mellan ur trampnings lagret och denna lilla bricka du ska sätta in en flat skruvmejsel och vrida lite försiktigt, då kommer du få lagret i handen 🙂 sen kommer du att de att korgen kommer sitta kvar i fjäder centrumet, de är alltså inte mot fjädrarna du ska försöka bryta ut lagret, utan att dela dessa 2 som man lätt missar, hoppas du fattar, annars kan jag fotta min gammla kopling i morgon.

MVH
                Fredrik

anders__87
                Deltagare

Om du håller i urtrampning lagret med handen, och drar de lite försiktigt utåt, kommer du att se att de sitter som en tun fin bricka bakom lagret, dena tuna lilla bricka är i gentiligen den lilla korgen som de sitter en låsring på innan för sol fjädrarna eller vad man vill kalla de på själva fjäder centrum, de är mellan ur trampnings lagret och denna lilla bricka du ska sätta in en flat skruvmejsel och vrida lite försiktigt, då kommer du få lagret i handen 🙂 sen kommer du att de att korgen kommer sitta kvar i fjäder centrumet, de är alltså inte mot fjädrarna du ska försöka bryta ut lagret, utan att dela dessa 2 som man lätt missar, hoppas du fattar, annars kan jag fotta min gammla kopling i morgon.

MVH
                  Fredrik

Förstod så jag ska nog kunna lösa det, men om du vill kan du ta en bild på det så finns det bild uppe fall någon letar efter samma problem i framtiden och söker.
                  så har man ju förhindrat att samma fråga kanske kommer upp igen.

men tack för bra svar 🙂
                  tusen tack

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.