- Detta ämne har 31 svar, 4,434 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 8 månader sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
7 juni, 2017 kl. 09:36 #35442FladricDeltagare
Hej!
Jag och min far satt och surfade lite och hittade en riktigt cool kitcar i USA (vill minnas att jag sett denna bil på bilder innan den var i produktion)! Ett företag som producerat kitcars väldigt länge (Factory Five) har gjort en bil baserad på en Impreza WRX! Mittmotor, ca 818 kg (därav namnet) bör ge en rolig bil redan med en original WRX-motor 🙂
Återanvänder de flesta mekaniska delar från WRX:en såsom nav, bromsar, styrstång, kylare o.s.v!
Snygga tycker jag 🙂 Sugen att ta hem en så småningom och ha som långtidsprojekt tillsammans med min far 🙂
7 juni, 2017 kl. 16:08 #286777SmilesPerHourDeltagareGrym bil! Snygg, lätt, säkert driftsäker och tillräckligt många hästar original.
Tänkte du tävla med den eller sätta regplåt på den?
7 juni, 2017 kl. 16:14 #286750FladricDeltagareGrym bil! Snygg, lätt, säkert driftsäker och tillräckligt många hästar original.
Tänkte du tävla med den eller sätta regplåt på den?
Tänker i dem banorna jag med 🙂 sen är det ju enkelt att lura ut några extra hästar, gör av sig fort på sån lätt bil 😀
Gatlaglig självklart! Har varit i kontakt med SFRO och det bör gå att lösa 🙂
8 juni, 2017 kl. 13:11 #286778ThornblomDeltagareTänker i dem banorna jag med 🙂 sen är det ju enkelt att lura ut några extra hästar, gör av sig fort på sån lätt bil 😀
Gatlaglig självklart! Har varit i kontakt med SFRO och det bör gå att lösa 🙂
Fett! Vad kostar de där? 😀
Edit: Såg nu, 90k plus frakt för en cab. Coolt!
Verkar det vara enkelt att få den gatlaglig? Går det lätt för dig så är jag kanske på, som nästabil.. 😀8 juni, 2017 kl. 13:50 #286751FladricDeltagareFett! Vad kostar de där? 😀
Edit: Såg nu, 90k plus frakt för en cab. Coolt!
Verkar det vara enkelt att få den gatlaglig? Går det lätt för dig så är jag kanske på, som nästabil.. 😀Ja, priset är ju plus frakt, moms och tull tyvärr… Kollade upp med tullverket och det blir 10 % tull (och 25 % moms som på allt) så i fallet för en coupe (som jag vill ha) blir det ca 150k plus frakt 🙂
Inte överdrivet krångligt i alla fall! Bara man har en dialog med närmaste SFRO-besiktningsman så bör det gå att lös. En av problemen är vikt/effektförhållandet som hamnar på fel sida av gränsen som ligger på 15 kW / 100 kg men det kan man eventuellt få dispens på om bilen är välbyggd och har t.ex. “stora bromsar” (Brembo-ok bör vara mer än tillräckligt om den bedömer att WRX-ok är för små) 🙂
9 juni, 2017 kl. 08:24 #286766TommyToadDeltagareKan någon se någon anledning varför inte en EJ20 skulle funka som donator? Alltså, drivlina etc från en GT?
9 juni, 2017 kl. 08:32 #286752FladricDeltagareKan någon se någon anledning varför inte en EJ20 skulle funka som donator? Alltså, drivlina etc från en GT?
Nä det ska nog funka det med 🙂 Finns vissa saker jag kan tänkamig, att du får sämre bromsar bak (vilket du nog inte vill ha då den har mer än 50% vikt bak) samt att kabelhärvan inte passar lika bra 🙂 De har ju inte heller aluminuimbärarmar fram och lite annat smått och gott 🙂
Men motor och låda passar absolut! Dock är de nyare 5-växlade lådorna stadigare och det är nog inte någon nackdel om de ska hålla i längden 🙂
9 juni, 2017 kl. 09:24 #286767TommyToadDeltagareDom verkar ju erbjuda lite större och roligare bromsar som tillval så då får man nog satsa på det. Undrar hur det blir med dörrgångjärn osv. Fast det är väl inte så svårt att hitta på skroten i värsta fall. Har en nybyggd EJ20 som bara ligger och skäms.
9 juni, 2017 kl. 09:57 #286753FladricDeltagareDom verkar ju erbjuda lite större och roligare bromsar som tillval så då får man nog satsa på det. Undrar hur det blir med dörrgångjärn osv. Fast det är väl inte så svårt att hitta på skroten i värsta fall. Har en nybyggd EJ20 som bara ligger och skäms.
Jag skulle rösta för att köpa en krockad WRX (eller en med trasig motor i ditt fall), mest prisvärt! Då får man alla smådelar man behöver 🙂
Ja det gör dem men skulle tro att Brembo från en STI räcker långt både prestandamässigt och för Transportstyrelsen 🙂 Mycket billigare också!
9 juni, 2017 kl. 10:23 #286779ThornblomDeltagareJag fattade dock inte om den är gjort för att vara AWD eller RWD?
Om man vill göra det enklet för sig att registrera borde man väl kunna stoppa i en EJ20 N/A initialt.9 juni, 2017 kl. 10:54 #286754FladricDeltagareJag fattade dock inte om den är gjort för att vara AWD eller RWD?
Om man vill göra det enklet för sig att registrera borde man väl kunna stoppa i en EJ20 N/A initialt.RWD, följer med en hylsa som ersätter mittdiffen 🙂
Är bättre att försöka registrera med en turbomotor så blir det inte problem sen när man vill öka effekten om den är registrerad med en sugmotor 🙂
9 juni, 2017 kl. 11:19 #286768TommyToadDeltagareJag skulle rösta för att köpa en krockad WRX (eller en med trasig motor i ditt fall), mest prisvärt! Då får man alla smådelar man behöver 🙂
Ja det gör dem men skulle tro att Brembo från en STI räcker långt både prestandamässigt och för Transportstyrelsen 🙂 Mycket billigare också!
Annars finns det rätt mycket billiga kombis och ej-turbo-sedaner på marknaden, för det är väl samma chassi osv som wrx?
9 juni, 2017 kl. 11:25 #286755FladricDeltagareAnnars finns det rätt mycket billiga kombis och ej-turbo-sedaner på marknaden, för det är väl samma chassi osv som wrx?
Absolut 🙂 Men om jag skulle bygga en skulle jag nog vilja hitta en WRX ändå, bilen kommer ju ändå kosta kring 200000 kr (om man tänker på vad man köper och håller ner kostnaderna hyfsat) och att då bara ha 150 hk känns lite tråkigt 🙂
Med tanke på vad kittet kostar så känns det tråkigt att spara in 10-20000 kr på motor och drivlina 🙂 så ser jag på det i alla fall! Men absolut, man kan montera en NA-drivlina, finns instruktioner för det och kittet är anpassat för det 🙂
Hade jag byggt hade jag utgått från en hyfsad WRX och byggt den med originaldelar och fått den registrerad. Sen börjat byta bussningar och liknande eftersom när man vet vad man har att utgå från 🙂
9 juni, 2017 kl. 11:35 #286769TommyToadDeltagareAbsolut 🙂 Men om jag skulle bygga en skulle jag nog vilja hitta en WRX ändå, bilen kommer ju ändå kosta kring 200000 kr (om man tänker på vad man köper och håller ner kostnaderna hyfsat) och att då bara ha 150 hk känns lite tråkigt 🙂
Med tanke på vad kittet kostar så känns det tråkigt att spara in 10-20000 kr på motor och drivlina 🙂 så ser jag på det i alla fall! Men absolut, man kan montera en NA-drivlina, finns instruktioner för det och kittet är anpassat för det 🙂
Hade jag byggt hade jag utgått från en hyfsad WRX och byggt den med originaldelar och fått den registrerad. Sen börjat byta bussningar och liknande eftersom när man vet vad man har att utgå från 🙂
Tänkte om jag tar drivlinan jag har redan men köper en annan (icke-wrx) som man tar alla andra delar ifrån (länkarmar, dörrhandtag, etc). Borde vara billigaste sättet att få tag i alla smådelar men ändå ha en skoj (~300 bhp) motor. Tåls att tänka på! Kul tips detta, tackar för det!
9 juni, 2017 kl. 12:02 #286756FladricDeltagareTänkte om jag tar drivlinan jag har redan men köper en annan (icke-wrx) som man tar alla andra delar ifrån (länkarmar, dörrhandtag, etc). Borde vara billigaste sättet att få tag i alla smådelar men ändå ha en skoj (~300 bhp) motor. Tåls att tänka på! Kul tips detta, tackar för det!
Ja du menar så! Absolut, det är klokast då 🙂
Förutsatt att du har t.ex. WRX-nav till bakvagnen så du får 2-kolvsok där åtminstone 🙂 Pratade med en på SFRO och han rekommenderade att ha så stora bromsar bak som möjligt då bilen blir rätt baktung!
Men det går i värsta fall att lösa med adapter så det är nog ingen stor grej 🙂 Har du en GT-låda kommer den funka också! Dock oklart hur mycket effekt lådorna håller för när de bara driver en axel. Men originaleffekt bör de hålla för en stund i alla fall!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.