Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Hallå igen! Fälgfrågorna är många i dessa tider!

Jag har ev en kille som vill sälja 16″ rallyfälgar som kommer från en grpN bil. Frågan är då, är det samma bromsar på en original sti och passar fälgarna då eller kör grpN med mindre bromsar?

Sen funderar jag även vart det tar i mot oken? Är det fälgdiametern eller är det navet som tar emot på mindre fälgar?

Min bil är en sti -07, har för mig fälgarna var för sti -05. De var iaf rätt bultdelning

Igge
      Deltagare

Tror det är lite av varje.

Ofta tar du i ekrarna på oken om du har “fel” fälgar. Men original 17″ har bara någon millimeter frigång mot fälgbanan på min bil åtminstone

Så här är det på min med original

Edit:
        Iofs kanske de andra fälgarna har “tunnare” fälgbana
        Så detta är ju tyvärr bara spekulationer

clasen
        Deltagare

Åfan. De är så pass tajt…

Hmm får väl försöka lura med mig en fälg hem å prova verkar de som. De är banne mig inte lätt dehär alltså 😉

Igge
          Deltagare

Gör det! Väntar spänt på resultatet

Kan ju vara så originalet är lite onödigt fetare

Lättmetallfälgar brukar ju bli tyngre just för att de kräver mer gods

Christian S
            Deltagare

vet inte hur det är på en grp N rally bil men den Subaru rally bilen jag såg hos Per förra året tror jag det va hade vanliga WRX bromsok fram, antagligen just för att kunna få på mindre fälgar.

Fladric
              Deltagare

En Grupp-n bil kan väl ha lite olika bromsar? Typ AP eller liknande? 🙂 är väl upp till bryggaren tänker jag!

clasen
                Deltagare

Jag fick prova en fälg! De tog dock i som fan i fram, men jag tänker bita i de sura äpplet och byta bromsarna fram istället, vilket leder in på en ny fråga:

Ok från wrx, vad jag läst så ska dessa passa rakt på sti och även rakt på skivan, för wrx skivor går ju inte på… Någon som vet om det stämmer? Eller måste man ha några andra specialskivor också?

Christian S
                  Deltagare

ja oken passar rakt på men inte med sti skivorna då dom ju är mycket större så oket når inte fram till hubben.

clasen
                    Deltagare

Skit, ja de var de jag misstänkte.. Då är ju frågan vilka skivor man ska köra på då? För wrx skivor går ju inte på. Jag kan ev fräsa/ borra upp hålen eller borra nya hål men de känns lite riskabelt, halvkul om bromsskivan pajar

Får svarva ner ett par sti skivor annars ^^ Men dom kanske är för tjocka också?

Christian S
                      Deltagare

finns det ingen nyare modell som har rätt bultdelning och storlek på skivorna? tex wrx ifrån 11-15?

clasen
                        Deltagare

Hmm bra fråga. Värt att kolla

Igge
                          Deltagare

Brembo brukar lägga upp ritningar på sina skivor, om du vill jämföra diameter, bultcirkel, tjocklek och “offset”

clasen
                            Deltagare

Härligt, tack för tipset. Då ska jag kika hos dem ifall de finns några passande skivor

clasen
                              Deltagare

Hallå igen!

Har kollat på ok på ebay… Nu är frågan, vilka wrx ok passar? Som jag förstått det är det exakt samma skiva på alla newage, samma ok också eller är det bara hawkeye som har fyrkolvs?

Jag hittade nämligen ett par ok och skivor från en 1999 impreza sti som såg väldigt lika ut som de som sitter på 06-07 iaf. Kan det rent av vara samma ok där också?

Igge
                                Deltagare

Som jag förstått det har de STi modellerna samma ok som new age WRX

Men man kan ju kolla opposedforces.com om artikelnummer är identiska 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.