Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Mm de verkar vara så. Kollade opposedforces men sidan verkar vara “under konstruktion”.

Har kollat upp skivor hit å dit. På senare sti 08+ är det i princip samma skivor (326). Övriga wrx, brz har 5×100 och 293/295 skivor, så de finns ingen originalskiva vad jag kan hitta som passar.

Däremot verkar det finnas att köpa “grusskivor” som helt enkelt är sti skivor fast 25 tjocka och 293 diameter som passar på 114.3 hubben (5×100 skivor går inte på 114.3 hubbar p.g.a. innerdiametern).

Christian S
      Deltagare

Som jag förstått det har de STi modellerna samma ok som new age WRX

Men man kan ju kolla opposedforces.com om artikelnummer är identiska 🙂

alla old age sti har inte dom utan dom kom nog 97, satt sånna på min och det är en 98.
        99 fick även gt/wrx dom oken.

clasen
        Deltagare

Men är det “fyrkolvsoket” så är det samma? Tidigare sti körde ett annat ok som inte såg likadant ut?

Jag har kikat på rallyskivorna, 126 dollarz ztyck från staterna. Men just nu lutar det åt att köpa standard sti skivor, svarva ner dem från 326 till 295mm (snabbt och enkelt gjort), köpa 4-kolvoken och bredda dessa 6mm. Finns breddning på godspeed eller så gör jag egna distanser ;).

Sti skivorna är specade till min-tjocklek 28mm så man kan inte svarva ner dessa till typ 25mm. Jag ska dock kolla innan jag river isär oken, om de nu blir så, ifall de ändå sväljer 30mm skivor.

Christian S
          Deltagare

Men är det “fyrkolvsoket” så är det samma? Tidigare sti körde ett annat ok som inte såg likadant ut?

dom gamla har glidoken sen fick dom 4kolvsoken som det står subaru på.
            så här ser dom gamla oken ut

http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=1331&cat=96&sub=97&sec=143&var=26&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

och så här såg mina orginal ok ut

http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5901&cat=96&sub=97&sec=223&var=26&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

här har dom nya fast svart lackade, tom 00 http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6718&cat=96&sub=97&sec=223&var=26&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart= och här wrx 01-06 http://importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6718&cat=96&sub=183&sec=277&var=26&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart= och som du ser så står det exakt samma artnr.

clasen
            Deltagare

Härligt! Tackar för hjälpen! d—0.o—b

clasen
              Deltagare

Någon som har koll på vad det är för gängdimensioner på wrx oken? Håller på å söker men har banne mig inte hittat något än. Ingen säljare vill ju skriva ut dimensionerna heller förstås :rolleyes:

Skulle gissa på M12x1 eller M12x1.25, svårt att mäta invändig gänga dock :p

Vad är det för gänga på brembooken? Fattat det som att det är olika

Edit:
                Tillslut så 😀
                Infästning: M12x1.25 30 långa
                Dom som håller okhalvorna: M10x1.25 72 långa

clasen
                Deltagare

Statusuppdatering för de som är nyfikna:

Har köpt wrx ok, sti skivor, packningssatser, belägg osv nu. Så jag går på planen att svarva ner sti skivor och bredda oken. Distanserna är ganska enkla att göra. Den enda problematiska är längre skruvar. Jag lyckades få tag på 8st för 50 (!) kr styck, normalt kostar dom 75-78 ^^. Wrx oken är 28 mm breda i spåren så en 30mm skiva går garanterat inte in normalt.

Sen om jag blir klar någon gång så tänkte jag skriva en lite mer samlad guide för de som är intresserade av att göra liknande i framtiden

clasen
                  Deltagare

Uppdatering igen

Alla delar är tillverkade och hopsatta. Ok, belägg och skivor verkar lira ihop bättre än vad jag hoppats på. Ok breddade 6mm och skivorna nersvarvade till 293. Nu återstår bara att provmontera på bilen, innan dess tänkte jag ge fan i att ropa hej! 😀

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.