› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Får inte dit kamdreven!!!
- Detta ämne har 37 svar, 2,256 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Peera.
-
FörfattareInlägg
-
14 september, 2011 kl. 10:17 #26730
Peera
DeltagareÄr det någon som har ett bra tips på hur man kan få dit kamdreven på plats? Ena får man ju dit, men sen den andra så spänner det så jävligt att ja inte får dit den! Man käre ju försöka släppa lite lite på kamremen men vart?
14 september, 2011 kl. 10:42 #229455TomK
DeltagareFörsöker du få dit drevet med remmen på plats??
14 september, 2011 kl. 14:30 #229460Peera
DeltagareJa precis, har varit av med ena toppen och bytt en ventil så nu försöker jag få tillbaka de:p
14 september, 2011 kl. 14:50 #229442GT99
DeltagareRullen längst ner mitt på motorn (eller mer åt vänster sett framifrån) ska skruvas fast på plats sist. Sen måste du antagligen trycka ihop spännaren också.
14 september, 2011 kl. 14:59 #229456TomK
DeltagareKänns lite så där att bara dra ihop det med remmen på.
Är du säker att allt är står som det ska?Som sagt så måste man dra ihop spännaren och trycka i en pinne.
14 september, 2011 kl. 15:03 #229461Peera
DeltagareSå jag måste alltså riva allt som har med remmen att göra och börja om från noll? Hur menar du med att allt är som det ska? Enda jag har gjort är att lyft av ena toppen och nu har jag satt tillbaka den, och får inte riktigt på det nedre drevet på högra sidan framifrån sett
14 september, 2011 kl. 15:04 #229444Mumin
DeltagareByt allt när du har skiten nere. Lilla löphjulet kan du monter sist det underlättar 😉
14 september, 2011 kl. 15:42 #229457TomK
DeltagareSå jag måste alltså riva allt som har med remmen att göra och börja om från noll? Hur menar du med att allt är som det ska? Enda jag har gjort är att lyft av ena toppen och nu har jag satt tillbaka den, och får inte riktigt på det nedre drevet på högra sidan framifrån sett
En kamrem måste sitta på ett speciellt sätt annars så kommer du få krokiga ventiler och kolvar med hål i. Du måste helt enkelt nolla motorn efter dom markeringarna som finns på remhjul och motor samt rem.
Det räcker med att remmen sitter några kugg fel så tar det stopp i motorn.
14 september, 2011 kl. 16:29 #229447Fricke.w
DeltagareOBS!! OBS!! OBS!! om du ska ta bort spänaren och pressa tillbaks den in, är de inte bara att pressa in den med än gång, då kan den skadas, den ska sakta pressas in under en vis tid, sammt att den inte får överstiga ett visst tryck,
men om du ska återanvända den gammla så föreslår jag att du trycker in den yterst lite i taget, och väntar en stund i mellan varven, sen trycker du dit en insex nyckel som passar i hållet, för de är de ända som är starkt nog att hålla kolven inne utan att böjas av trycket.14 september, 2011 kl. 18:28 #229462Peera
DeltagareJapp nu river jag ner skiten och följer era rekomendationer:) ska ta bort kåporna för remmen imorrn bara jag får bort remhjulet, några fiffiga tips på hur man går till väga?
Fricke har du bra koll på kamremmar till Subaru? Håller nämligen till i stugsund, om du skulle ha fruktansvärt tråkigt någon kväll får du mer än gärna komma förbi och ge mig nått tips:)14 september, 2011 kl. 18:40 #229443Nikke McRae
DeltagareFinns en bra guide på youtube hur man gör steg för steg. Jag följde den när jag bytte kamrem på min STI motor:
http://www.youtube.com/watch?v=MnPzDyOscz4&feature=related14 september, 2011 kl. 18:57 #229463Peera
DeltagareFaan vad fint! Den ska jag följa riktigt bra film, såg ju riktigt enkelt ut ju;)
15 september, 2011 kl. 18:29 #229464Peera
DeltagareNu har jag följt den videon till fullo, och om jag ställer in alla dreven exakt efter alla markeringar och skruvar bort kamremshjulen som han visar i videon kommer allting rätt då? För jag måste ju liksom ”nolla” allt eftersom inget stämde efter att jag rev ena toppen?
15 september, 2011 kl. 18:46 #229458TomK
DeltagareOm allt är rätt det märker man när man startar! 😀
15 september, 2011 kl. 19:26 #229445Mumin
DeltagareDet jag hade gjort innan riving med en beg k-rem är att nolla motorn och sedan märka upp remmen mot markeringarna.. då kan man inte misslyckas vid åter montering 🙂 men men lite sent nu. Som sagt var nog med att sätta skiten rätt nu dra runt motorn kolla alla 5 markeringar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
