› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Får inte dit kamdreven!!!
- Detta ämne har 37 svar, 2,256 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Peera.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2011 kl. 04:40 #229465
Peera
DeltagareJapp får göra de:) är det någon som vet om det måste vara nå special m6 skruv till dem främre kamöverfallen, eller räcker det med att sätta dit lika långa? För 2 av dem gamla drog liksom ut sig och blev längre när jag drog dem med moment som Subaru verkstaden sa till mig. Fick ett gäng med papper på alla moment i motorn:)
16 september, 2011 kl. 18:30 #229448Fricke.w
DeltagareJapp nu river jag ner skiten och följer era rekomendationer:) ska ta bort kåporna för remmen imorrn bara jag får bort remhjulet, några fiffiga tips på hur man går till väga?
Fricke har du bra koll på kamremmar till Subaru? Håller nämligen till i stugsund, om du skulle ha fruktansvärt tråkigt någon kväll får du mer än gärna komma förbi och ge mig nått tips:)Ja ha, du är alltså här i stan och skruvar, roligt 🙂 jo visst kan jag kicka lite på de, beronde på om dina kam drev, matchar något av dom på min subaru, så har Olle som var med mig på mit motor bygge, gjort ett kamdrevs verktyg som är guld värt vid montering av dreven.
Men din bästa chans nu är nog att köpa en ny kam rem, annars blir de nog näst intill omöjligt att kugga den rätt, klart de går men blir nog en jäkla massa prövande 😀16 september, 2011 kl. 21:21 #229459Rednavas
DeltagareJapp får göra de:) är det någon som vet om det måste vara nå special m6 skruv till dem främre kamöverfallen, eller räcker det med att sätta dit lika långa? För 2 av dem gamla drog liksom ut sig och blev längre när jag drog dem med moment som Subaru verkstaden sa till mig. Fick ett gäng med papper på alla moment i motorn:)
Mina va också utdragna mer eller mindre alla bultarna till över fallen och några va tillochmed av i toppen… så antagligen har tidigare ägare återanvänt bultarna :p Jag beställde nya på subaru, kostade typ 20kr/st 🙂
18 september, 2011 kl. 15:42 #229466Peera
DeltagareJa jag skulle också ha beställt men jag fick vänta över en månad på en schims till ventilen, plus att dem inte hade bultarna hemma, så ja läre säkert vänta lika länge på dem:p men dem på Subaru verkstaden sa att ja lika gärna kunde använda vanliga m6or med samma längd och en bricka. Så då gör ja dä:)
18 september, 2011 kl. 15:44 #229467Peera
DeltagareFricke. Kamremmen är bytt för 2000 mil sen, behöver jag verkligen byta igen tror du?
18 september, 2011 kl. 17:46 #229446Fricke.w
DeltagareJa beror ju på om du nollade motorn efter märkningarna och samtidigt märkte upp remmen innan du tog av den 🙂 men de verkar du vell inte ha gjort?
Därför tycker jag du ska köpa en ny, just för att vara 100 på att den hamnar rätt, annars kan de vara väldigt lätt att få den att kugga fel.21 september, 2011 kl. 07:15 #229468Peera
DeltagareIkväll är det provstart, hoppas de inte blir ventil sallad nu då;)
21 september, 2011 kl. 08:35 #229449Fricke.w
DeltagareHar du dragit runt motorn så pass utan att starta den, så du kommer tillbaks till märkningarna och ser att de linjerar i gen?
Men antar att du gjort de 🙂21 september, 2011 kl. 10:04 #229469Peera
DeltagareJapp det är gjort, och det ser ut att linjera bra:) lagomt nervös nu;)
21 september, 2011 kl. 17:54 #229470Peera
DeltagareFaan vad fiint gick kanon:) aldrig gått så här bra förutom en sak! Hon blå ryker:( min teori är: anledningen till att jag lyfte toppen var av att en avgasventil gick åt skogen, var bara halva ventilen som satt kvar. Och ventilen har inte åkt ner i cylindern (var hur fin som Hellst i cyl loppet) det jag tror att den har flugit ut i avgasröret och igenom turbon och förstört den? Eller så kanske hon bara ska gå till sig vad vet jag;) vad tror ni? Nån som har en fin turbo och sälja kanske?
21 september, 2011 kl. 18:18 #229450Fricke.w
DeltagareGick du i genom ventil tätningar när du ändå hade toppen borta och kollade så allt var schyst?
Antar att du bytte tätning på den som var trasig i alla fall, samt kollade över ventil spelen 🙂21 september, 2011 kl. 18:33 #229471Peera
DeltagareVentilspelet är kollat och rätt, tätningarna kändes också bra, jag bytte inte tätning för den verkade bra och tät. Mina misstankar är turbon eftersom jag inte hittar den försvunna ventilen:p
22 september, 2011 kl. 18:04 #229472Peera
DeltagareDet ryker liksom bara ibland också luktar det bränd katalysator tycker jag, liksom att den får arbeta mycket när den ryker, vet liksom inte vad det kan vara om det inte är turbon någon som har ett tips? Ska besikta senast slutet av nästa vecka och man kan ju inte åka dit sådär för då sprängs väl deras Co mätare;)
23 september, 2011 kl. 09:55 #229451Fricke.w
DeltagareJa passa dig för att bräna ur den bilen nu, för har du otur så tycker din lambda att bilen går jäkligt fet nu i och med oljan som kommer, vilket den säkert gör, så har du otur går bilen jäkligt magert nu, där av den konstiga lukten kannske, men är vell bara att ta av down pipe och kolla där hur pass mycket olja de är om de finns någon? samt slänga ett öga in i turbon på tryck sidan mot ic om du tar bort den, går ju riktigt fort att riva dom grejerna och titta?
23 september, 2011 kl. 20:00 #229473Peera
DeltagareNu har jag tagit bort downpipen och visst glappar det! Men hur mkt är okej? Det är på avgassidan, men på den andra sidan då? Ligger dem på samma axel eller hur fungerar det?:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
