› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Får min 2008 nästa vecka!!!
- Detta ämne har 40 svar, 3,911 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2012 kl. 20:32 #251136
folie
Deltagare😎
Gillar hatchen, speciellt bakifrån! 🙂
05 kombi är inte vacker nej… men en tidig Impreza 1.8 GL kombi är fan fulare! :p
Speciellt med denna grillen, tycker den är gräsligt äcklig 😉
Hahahaha
9 december, 2012 kl. 22:10 #251137folie
DeltagareVara lätt på foten är väl dumt, det är väl bättre att köra skiten ut den med en gång så vet du om det håller när du ändå har försäkring och dessutom kan få någon slags kompensation av bilhandlaren om den skulle rasa, och om den skulle komna in på motor rep efter detta är det väl bara att smyga in lite cosworthgrejer till mekanikern och få en billig uppdatering? Känns ju sjukt att behöva ligga under 3k varv med en nästan ny sportbil för 200k kr, haha! Skrattretande!
Skulle den rasa så är det ingen dum idé att byta lite grejer om motorn endå ska bytas!
En nyfiken fråga till er som kan. Varför fortsätter subaru att tillverka denna motorn om den är så kass!!??
10 december, 2012 kl. 17:19 #251105johan_gt
DeltagareSkulle den rasa så är det ingen dum idé att byta lite grejer om motorn endå ska bytas!
En nyfiken fråga till er som kan. Varför fortsätter subaru att tillverka denna motorn om den är så kass!!??
I början på alla 2008’or när man gick i varvstoppet så ströps bensinen, men med en senare uppdatering så styrde man det med tändningen istället.
Det är var jag läst, då Subaru inte gärna skryter med detta.Är man rädd om bilen och varmkör ordentlig noga med oljan så håller den nog.
Är rätt så lätt att köra i varvstoppet då max effekten ligger vid 6000 och varvstopp vid 6500 (tror det är 6500).10 december, 2012 kl. 17:43 #251138folie
DeltagareI början på alla 2008’or när man gick i varvstoppet så ströps bensinen, men med en senare uppdatering så styrde man det med tändningen istället.
Det är var jag läst, då Subaru inte gärna skryter med detta.Är man rädd om bilen och varmkör ordentlig noga med oljan så håller den nog.
Är rätt så lätt att köra i varvstoppet då max effekten ligger vid 6000 och varvstopp vid 6500 (tror det är 6500).Tack!! Hur ofta bör man byta oljan? Varje 500e mil?
10 december, 2012 kl. 18:35 #251102rigdab
DeltagareI början på alla 2008’or när man gick i varvstoppet så ströps bensinen, men med en senare uppdatering så styrde man det med tändningen istället.
Är rätt så lätt att köra i varvstoppet då max effekten ligger vid 6000 och varvstopp vid 6500 (tror det är 6500).Har själv haft en -08:a och rotat i ecu:n. När det pratas om SI-driven(intelligent, sharp, sport sharp om jag minns rätt) så sägs det att det är olika mappningar.
Det enda som dock skiljer är hur mycket och hur tidigt gassjället öppnar i förhållande till gaspedalens läge.
I intelligent läge öppnar spjället max till ca 80%.
Bränslekurvan och tändkurvan är hela tiden likadan oavsett läge på SI-drive, dock med en del +/- variatoner beroende på temperatur och andra faktorer.Från början var det programmerat så att gasspjälllet hastigt stängdes vid varvstoppet, det ändrades till att istället tidigare börja stänga spjället efter 6500rpm så att den blev väldigt svag vid varvstoppet.
10 december, 2012 kl. 19:08 #251106johan_gt
DeltagareTack!! Hur ofta bör man byta oljan? Varje 500e mil?
Ja runt 500 mil så kan du köra med en lite billigare olja.
Har själv haft en -08:a och rotat i ecu:n. När det pratas om SI-driven(intelligent, sharp, sport sharp om jag minns rätt) så sägs det att det är olika mappningar.
Det enda som dock skiljer är hur mycket och hur tidigt gassjället öppnar i förhållande till gaspedalens läge.
Bränslekurvan och tändkurvan är hela tiden likadan oavsett läge på SI-drive, dock med en del +/- variatoner beroende på temperatur och andra faktorer.Från början var det programmerat så att gasspjälllet hastigt stängdes vid varvstoppet, det ändrades till att istället tidigare börja stänga spjället efter 6500rpm så att den blev väldigt svag vid varvstoppet.
Tack så mycket för infon, väldigt intressant.
10 december, 2012 kl. 21:02 #251139folie
DeltagareHar själv haft en -08:a och rotat i ecu:n. När det pratas om SI-driven(intelligent, sharp, sport sharp om jag minns rätt) så sägs det att det är olika mappningar.
Intressant. Med andra ord är man osäker på om bilen är uppdaterad så ska man inte köra i si mode?
Jrm påstod att motorn är kass och att subaru bara skyllde på att det var en dålig mappning. Vet inte vad man ska tro.
Ni verkar grymt kunniga här
11 december, 2012 kl. 00:37 #251140Simon.x
DeltagareIntressant. Med andra ord är man osäker på om bilen är uppdaterad så ska man inte köra i si mode?
Hej här har du en video link hur det fungerar. http://www.youtube.com/watch?v=z47SbRrIo7E
ang uppdatering så bör dom ha fixat detta i daxläget. Men du kan ju kolla med Subaru Nordic ang detta. eller i dina service papper. Eller åka in med bilen och kolla din mjukvara till dom som vet vilken version det ska vara..
//Simon
11 december, 2012 kl. 07:40 #251117Arson
DeltagareNär bör man egentligen växla på en STI 2008 för att få en så optimal växling som möjligt?
Som gammal S2000 åkare har man för vana att alltid dra den till varvstopp för att skicka nästa växel. Det känns inte alls lika optimalt på dessa bilar.
11 december, 2012 kl. 12:57 #251107Fricke.w
DeltagareOrginal program vara från subaru, har ju bara en del med problemen att göra, sen har vi ju även problemet med lite väl trång borrade cylindrar, och även veka kolvar på de, som gärna spricker i ring landet, så bara för att en bil är uppdaterad från första metern i program varan, så betyder inte de att den inte kan rasa, kolvaran kan säga upp sig ändå, men klart är ju att chansen att den håller bättre med bra programvara är ju störe, hälst ska man vell feta på lite, så man i bästa fall får lite kallare kolvar.
Men kolar man på andy forest hemsida, så rekomenderar inte han att vara sig köra några high speed runs under längre tid, eller köra bana hårt, med orginal botten, då risken för att kolvarna lämnar in, är en faktor då.jag skulle säga att de är en 50/50 chans att den rassar, vissa verkar drabbas, andra inte, vi är endå många på deta forum som kört ej257 och ej255 många mil, och även med trim, utan ras, min gamla sti, fick uppdaterad program vara först vid 4200mil har jag för mig, och då hade den gåt bana en gång före de, samt att jag körde jrm steg 1.3 på den till strax över 6000mil på den, innan jag byggde motor på den, och dom orginal kolvarna var i prima skick när jag plockade ur dom 🙂
11 december, 2012 kl. 13:29 #251122pettsun
DeltagareMin Ej255 har rullat snart 15000mil. har varit trimmat till 350hk av JRM från den var NY. Är alltså original botten, bara annan turbo,spridare,fulerail,avgas,IC.
Den har inte rasat än i allafall 🙂 men jag väntar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.