SSC Allmänt snack Allmänt småprat Fasta priser på service?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    GrizzlyBear
    Deltagare

Har IM satt fasta priser som verkstäderna ska ta för en service eller är det fri prissättning? Jag roade mig med att ringa till två olika auktoriserade verkstäder för att höra om tider och pris för 10000mils service och fick två ganska olika priser. Men ingen av dem kunde ange exakt vad som ingick i priset utan de kollade på någon prislista. Så då började jag undra om de räknar med att göra olika mycket eller om det kan skilja beroende på vem man frågar…?

rickey
      Deltagare

Även jag har ringt runt lite vid förra servicen och när jag fick ett bättre pris hos en firma så visade det sig när jag skulle betala att de hade inte räknat in oljan i det priset jag fick när jag lämnade in bilen…

Mäst underligt tycker jag det då var när det var en olje-service…!

MISFITS
        Deltagare

Jag har gjort alla mina fria service hos närmaste SUBARU återförsäljare, så när det var dax för 6000 mils service så skulle det gå på ca 6000:-
          Där. Så jag ringde till butiken där jag köpte bilen som är 12 mil hemmifrån, där fick jag ge 3900:- för det.

thorlake
          Deltagare

Fri marknad.

Dessutom så har alla verkstäder möjlighet att sätta egna arbetskostnader varför priserna kan diffa ganska mycket.
            De får givetvis också sätta egna marginaler på der reservdelar de använder. (Generellt ju fler mellanhänder desto dyrare. alla skall ju ha en bit av kakan.)

Större verkstäder kan givetvis pressa priserna ifrån återförsäljare och tillverkare, men kräver i gengäld då också större marginaler pga större driftskostnader, svineri faktorn etc. 😉

Så nej, det finns ingen prisrekommendation vad jag känner till.
            Kunden styr.

Ringa runt lönar sig helt klart.
            Ha kontakter ännu mera. 🙂

/Thorlake

GrizzlyBear
            Deltagare

OK. Viss variation hade jag räknat med, men skillnaden på de två ställena jag lyssnade med var ~3000kr :O
              Men jag tar nog den dyrare iaf. Där kunde jag få tid nästa vecka. Den andra hade inte tid förrän efter sommaren.

lunkan
              Deltagare

Åker du Impreza GT så kan du göra servicen själv om du nu inte vill ha stämplar i boken, det är inte svårt att byta olja, filter och remmar. Kamremmen är kanske lite bökig första gången men annars så behöver man inte vara professor direkt för att serva bilen 😉

goldog
                Deltagare

10.000 mila servicen som ska göras nästa vecka!

Båda är auk. subaru verkstäder.
                  #1: ca 12.000
                  #2: ca 7500

Så det lönar sig VERKLIGEN att söka runt lite 🙂

rickey
                  Deltagare

Jag fattar inte hur de kan ta ut 12.000 för en sådan service… helt sinnessjukt!

Subarumicke
                    Deltagare

vilka delar byter dom då vid 10000 mila servicen då pirat eller org delar? vilken olja? mm…

goldog
                      Deltagare

eftersom det är en aukt. subaru verkstad med tillhörande subaru försäljning dörr i dörr antar jag bara att dom kör med orginal, men gör dom inte det så gör det inte mitt liv surare för det antagligen!

GrizzlyBear
                        Deltagare

Jag räknar med att få originaldelar när jag lämnar den på en auktoriserad verkstad. Annars hade jag nog lämnat den till Mekonomen eller liknande.
                          Jag har iaf bestämt att jag ska ringa runt lite mer imorgon och kolla med flera verkstäder då det uppenbarligen kan skilja väldigt mycket. Men sen ska man väl fundera på hur mycket de räknar med att byta. Spännrullarna till kamremmen t.ex. Det är ju inte alla som tycker att de behöver bytas medan andra säger att man absolut ska byta dem också. Och de kostar ju ett par hundra styck vill jag minas.

Min mors Forester Turbo kostade 14500kr när den var in på 10 000mils service. Och det var ”bara” ca en 1/3 av det som var arbete. Resten var delar. Men det är väl aldrig någon som sagt att det ska vara billigt att köra Subaru 😉

rickey
                          Deltagare

När jag lämnade min bil på service sist så påpekade han att bromsarna behövde bytas och då tor han fram priser på både orginal och pirat delar så det tycker jag var riktigt schysst gjort.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.