SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor fel kod wrx 01

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    livio
    Deltagare

hejsan fick en fel kod igår när jag gasade ur bilen lite.

P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction.

någon som har nå tips om vad det kan va för fel.eller en bild på vart sensorn sitter?

tacksam för hjälp

Mvh

Chewie
      Deltagare
        livio
        Deltagare

tack för ditt svar.

bilen laddar olika på växlarna. 1ans växel laddar den 0,6 och trean så kommer den upp till 0,9 bar.är turbon helt slut? nån som haft samma problem?

Mvh

jaybe9
          Deltagare

Turbon laddar mindre på låga växlar, det är helt normalt. På 4:an och 5:an vid 3000 varv ca ska den ladda som mest..

livio
            Deltagare

jag tror inte det ska va så lågt.men jag kan ha fel 🙂
              Den laddar alltså 0,6 på både 1 och 2ans växel,men ibland så går den upp på 0,9 bar på 2ans,men resten av växlarna laddar den ok!

Sen så har jag hög tomgång när bilen är kall ca 1500 rpm.efter 1km så är det som det ska 500rpm,kanske har varit så förut också men har tänkte påt nu 🙂

sen så ska jag tilläga en sak att när laddtrycket börjar på komma så hörs ett tickande,klickande ljud!Men det hörs inte när jag kör utan ladd och bara kör lugnt, nån som kan hjälpa mig?

Mvh

challe
              Deltagare

Jag tycker inte att det verkar vara ngt onormalt med ditt ladd, det laddar helt enkelt inte mer på 1an och 2an, om bilen är orginal dvs.

Angående tomgången så är det heller inget att oroa sig för den är så hög när bilen är kall och lägger sig sedan på 700-800 varv när den fått upp arbetstemp 😉

livio
                Deltagare

tack så mycket..

kanske inte är nått!!bara jag som e skum 😀

men de där klickandet jag hör som kommer med laddtryck vet du nått om de? sen så orkar inte turbon holla 0,9bar efter ca 5500rpm och framåt!?

Mvh

challe
                  Deltagare

Det klickande ljudet du beskriver är ju inte så lätt att gissa vad det kan bero på när man inte hör det i verkligheten…

Och våra små org turbos orkar helt enkelt inte hålla trycket uppe när varvet börjar komma upp på 5500-6000 rpm utan det enda att göra är att klappa i nästa växel 😉

livio
                    Deltagare

jaja okay..tack så mycket för dina svar 🙂

Mvh

livio
                      Deltagare

Va ut igår och testade om bilen laddade lika mycket uppför!
                        uppför brant väg så laddar den 0,9 både 1an och 2åns växel men inte om jag kör på en vanlig raksträcka då är det 0,6bar den laddar på samma växlar..kör med org laddstyrning!är det fel på solenoiden kanke?

Mvh

challe
                        Deltagare

Att det laddar mer uppför beror på att motståndet är högre och motorn får jobba hårdare… 😉

livio
                          Deltagare

misstänkte att de va så. tack än en gång

Mvh

livio
                            Deltagare

hejsan testade idag att dra ut kabeln till luftmasemätaren och det som hände va att den dog.startade den direkt efter och körde en sväng och bilen går som vanligt går att varva över 4000rpm och den laddar 0,6bar sen vid 4000rpm så går den upp till 0,9 bar.

bilen ska vell inte ens gå att varva mer en 4000rpm när man drar ut kabeln,är det inte samma sak som om den vore trasig?

har inte fått fel koder.

Mvh

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.