SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt fel olja i växellådan ?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    kleinis
    Deltagare

ja som ni ser så tror jag det är fel olja i en låda jag har bytt åt en kompis.

1 lådan rasa (med rätt olja), den byttes och ny olja hälldes i.
      2 2 veckor senare så var lagret i centrumdiffen slut
      3 2 veckor efter det så är det något som knakar fram i lådan när man kör sakta och svänger. troligtvis lager i framdiffen ?

oljan vi fick från subaru tyckte jag var väldigt rinnig och såg precis ut som motorolja. vi fick det i en 5 liters dunk inne på verkstan så vi såg aldrig vad som hälldes i.

ja vad tror ni om den teorin jag har fått ?
      har aldrig hört eller sätt någon som har rasat en centrumdiff.

kleinis
      Deltagare

nu har jag testkört bilen

bakdiffen självlåser sig vilken bra olja man får från bilbörsen i linköping.

nu blir det redline olja med tillsatser så hoppas att detta ska lösa problemet

FeA
        Deltagare

Vad gäller det för bil?

Är det en bil med lamelldiffad bakaxel så måste man ha en olja med LSD-tillsats.

pettsun
          Deltagare

Som mannen ovan skrev. Häller du i en olja utan LSD tillsats så kommer du pajja diffen. hjälper troligen inte att byta olja, utan du lär måsta byta lameller, om det går att byta dessa på imprezorna vet jag ej.

Christian S
            Deltagare

Som mannen ovan skrev. Häller du i en olja utan LSD tillsats så kommer du pajja diffen. hjälper troligen inte att byta olja, utan du lär måsta byta lameller, om det går att byta dessa på imprezorna vet jag ej.

det går alldeles utmärkt att byta dom 😉

kleinis
              Deltagare

Vad gäller det för bil?

Är det en bil med lamelldiffad bakaxel så måste man ha en olja med LSD-tillsats.

en gt 99. den ska inte ha det, och mycket konstigt att bilbörsen i linköping lämnar ut en olja som är felaktig.

vi ska testa i helgen med redline oljan och lds-tillsats hoppas att det kanske löser problemet. vad kan det annars vara ? diffen låter som en svetsdiff men inte alltid utan bara när man pressar den.

adam.b.w
                Deltagare

en gt 99. den ska inte ha det, och mycket konstigt att bilbörsen i linköping lämnar ut en olja som är felaktig.

vi ska testa i helgen med redline oljan och lds-tillsats hoppas att det kanske löser problemet. vad kan det annars vara ? diffen låter som en svetsdiff men inte alltid utan bara när man pressar den.

Tycker att dom gott kan fixa dig en ny diff. Jag hade alldrig accepterat de. Hoppas det löser sig för dig

pettsun
                  Deltagare

Har du eller har du inte en lamelldiff?
                    Har du GT original diff så behövs ingen LSD, då du inte har nån diffbroms.

Igge
                    Deltagare

Har du eller har du inte en lamelldiff?
                      Har du GT original diff så behövs ingen LSD, då du inte har nån diffbroms.

GT har väl diffbroms bak? :confused:

FeA
                      Deltagare

Hur vet du att dom gav dej fel olja när du själv inte såg vad dom hällde i?

Det är ingen lamelldiff på en GT, så att byta oljan är nog meningslöst.

Är du säker på att det är bakaxeln som låser sig, och inte centrumdiffen? (viscodiff)

När den ger upp så låser den sig, och det blir konstant 50/50 drivning. Kan då knaka en hel del när drivlinan är varm och man svänger.

kleinis
                        Deltagare

Hur vet du att dom gav dej fel olja när du själv inte såg vad dom hällde i?

Det är ingen lamelldiff på en GT, så att byta oljan är nog meningslöst.

Är du säker på att det är bakaxeln som låser sig, och inte centrumdiffen? (viscodiff)

När den ger upp så låser den sig, och det blir konstant 50/50 drivning. Kan då knaka en hel del när drivlinan är varm och man svänger.

vet också att det inte är någon lamelldiff i gt,

men om jag hissar upp ett hjul och försöker snurra det så ska det gå att snurra den utan våld men denna är nästan helt stum.

kan då inte vara centrumdiffen eller har jag fel ?

kleinis
                          Deltagare

Det är nån visco-lsd histora, ingen lamelldiff.

precis en liten men syns knappt

kleinis
                            Deltagare

då var oljan bytt. var lite fräck och tvätta rent med bensin innan jag tryckte i den nya oljan och vips så var bakaxeln som normal igen 🙂

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.