SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Felkod 22 + 23 och vinande ljud?

• Detta ämne har 9 svar, 2,431 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av xevz.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    xevz

Igår när jag lite lugnt körde hem till en polare började motorlampan lysa.
      Stannade och kollade felkod, vilket sa 22 (knacksensor) och 23 (LMM).

Ryckte lite i sladden till LMM:en (kinkakopia troligen, köpt på Ebay då jag trodde det var fel på den i höstas) och när jag sen startade bilen var lampan släckt.
      Kan dessa två koder vara relaterade till varandra?

Tänkte inte mer på det och körde vidare, lampan tändes då en kort stund efter några hundra meter, men slocknade igen. Därefter kom både dit och hem utan problem.
      Imorse hände samma sak, en kort tändning, sen släckt.

Nu, på väg hem från jobbet inträffade återigen samma sak, en tid senare tändes lampan helt. Stannade och kollade felkod, samma som förut, rycka i sladd hjälpte dock inte.
      Då jag var ganska nära hemma rullade jag hem till garaget.

Väl framme upptäckte jag dock att motorn viner en del kan det ha uppstått pga detta (och då är ju frågan vad tusan som hänt)? 🙁
      Ljudet följer motorvarvet och hörs inte på tomgång.
      Vet inte om den gjort det förut (tomgången är jag säker på låter likadant dock), då det ju mest är vid sådana här tillfällen man lyssnar lite extra.
      Bilen har gått ~20 300 mil och är fullt servad, senast vid ~19 800.

Ska ut och byta till orginal-LMM (som troligen inte är trasig, visade sig vara soppapumpen förra gången) och se om det blir någon förbättring.

Är en MY97 för övrigt, annan LMM som inte är alls lika känslig som de nyare enligt Subaru (Fürstenhoff).

Tack på förhand,
      Mikael

xevz

Okej, ny LMM och återställd ECU. Tog ett varv, inga felkoder än.

Vinandet verkar vara generatorn (lyssnade med ena örat mot skaftet av en skruvmejsel).

Vore fortfarande intressant att höra om ni tror att de båda felkoderna kan höra ihop på något vis dock. 🙂

matte555
        Deltagare

Motorlampa som tänds och släcks ibland låter som knacksensor

xevz

Motorlampa som tänds och släcks ibland låter som knacksensor

Hm, okej.
            Frågan är om den faktiskt har problem, eller om det bara var relaterat till LMM:en på något vänster. Alternativt vise-versa. 😛

Sternborn
            Deltagare

Hm, okej.
              Frågan är om den faktiskt har problem, eller om det bara var relaterat till LMM:en på något vänster. Alternativt vise-versa. 😛

Felkoden på knacksensorn har inget med felkoden på lmm att göra. Det kommer sluta med att du får byta knacksensorn för att bli av med problemet med den felkoden som kommer tända motorlampan sporadiskt. Hade samma problem på min förra GT i över ett halvår innan jag böt Knacksensorn och blev av med det för gott 🙂

Knacksensorn kostade ca 700 kr hos subaru när jag köpte den.. kan ju ha stigit lite i pris men inte alltför mycket.

xevz

Felkoden på knacksensorn har inget med felkoden på lmm att göra. Det kommer sluta med att du får byta knacksensorn för att bli av med problemet med den felkoden som kommer tända motorlampan sporadiskt. Hade samma problem på min förra GT i över ett halvår innan jag böt Knacksensorn och blev av med det för gott 🙂

Knacksensorn kostade ca 700 kr hos subaru när jag köpte den.. kan ju ha stigit lite i pris men inte alltför mycket.

Mjo, jag tycker ju det låter lite skumt att de skulle vara relaterade. 🙂
                Men samtidigt känns det väldigt spännande att de båda koderna dök upp på samma gång.

Sternborn
                Deltagare

Mjo, jag tycker ju det låter lite skumt att de skulle vara relaterade. 🙂
                  Men samtidigt känns det väldigt spännande att de båda koderna dök upp på samma gång.

Brukar du kolla upp koderna regelbundet? För felkoden på knacksensorn kan ju funnits där sen tidigare eller tvärtom

xevz

Brukar du kolla upp koderna regelbundet? För felkoden på knacksensorn kan ju funnits där sen tidigare eller tvärtom

Ah, det har du rätt i, nej det gör jag inte.

Steewe
                    Deltagare

Ah, det har du rätt i, nej det gör jag inte.

Har en ny knacksensor liggandes. Skickar den till dig för 500 kr. Skicka PM om du vill ha den.

Mvh Stefan

xevz

Har en ny knacksensor liggandes. Skickar den till dig för 500 kr. Skicka PM om du vill ha den.

Mvh Stefan

Då är frågan om det är samma på -97 och -99…

Får undersöka. 🙂

/ Mikael

EDIT: Samma är det inte, frågan är om den fungerar ihop med ECU:n ändå?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.