Jadu, varför är en bra fråga!
Jag har kollat upp dessa missfire-fel på div. forum och orsakerna varierar… kraftigt (likaså spekulationerna).
Högst på listan ligger spridarna eller tändspolarna. Trötta stift eller fel gnistgap förekommer oxå. Dåliga kablar/glapp/taskig jord, kamaxelgivare, vevaxelgivar, neutrallägesgivare (i lådan(!)), taskig soppa, igensatta AVAC-filter (skummade bara den delen då jag saknar AVAC =), vacuumläcka, spricka i kolv, trasiga kolvringar, loppa på nån ventil, O2-sensor, läcka i avgassystemet, igensatt soppafilter, döende soppapump, topplockspackning, luftmassemätare (förstås =)… Listan kan göras lång!
Stalltipset är att
1. kolla stiften
2.byta spolarna mellan en feltändande cylinder och en som inte feltänder för att se om felkoden ändras (”flyttar sig”) till nästa gång.
3. Samma sak med spridare.
Kommer felet inte tillbaks när du väl nollat ECU så skulle jag nog inte bry mig. En engångsföreteelse (som kan, men inte behöver, bero på nåt av ovanstående =)
mvh
Koffe, som väl haft nån P0301 nångång kanske…