› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Filter = regn?
- Detta ämne har 11 svar, 902 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av
Subaru Robban.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2004 kl. 12:35 #2602
MittX
DeltagareJa har precis satt på mitt öppna K&N filter.. och filtret ligger ju rätt under häger huv gäl… så nu regnar d och faller ner allmän skit (Frö mjöl från björkar bland annat) är detta farligt, tänker mest på när man tvättar och så lär ju dränka filtret..ska man kanske sätta på skydd under?
17 augusti, 2004 kl. 13:08 #53329griml0ck
DeltagareJag har satt dit original skyddet under gälen så det inte kommer vatten direkt på filtret. Har då funkat bra hittils, och jag har kört flera ggr i ösregn. Jag är mer fundersam hur bra de kommer funka på vintern. Där det kanske kan komma frost på filtret som sedan tinar. Lär bli en hel del blött runt filtret väl 😮 Har ju kvar original luftboxen på vinden för säkerhets skull iaf 😉
17 augusti, 2004 kl. 13:31 #53335Wesslan
DeltagareMittX du har PM.
Som jag skrev i ett Pm till ”MittX” så har jag galler istället för gälar och det är inga problem att köra när det regnar. Det är såpass varmt så vattnet dunstar direkt och även om det smiter med lite in så gör inte det något förutom att det sänker insugstempen vilket är bra. Jag var i början orolig för den känsliga LMM men det har inte varit några problem. Innan jag körde med öppet filter gick den sönder 2ggr på 2 veckor. Med öppet filter har den aldrig pajjat.
/Micke
17 augusti, 2004 kl. 15:55 #53334Assazel
Deltagaremen om du parkerar bilen i regn då?
17 augusti, 2004 kl. 16:46 #53336Wesslan
Deltagare>men om du parkerar bilen i regn då?
Oftas kör jag inte när det är regn och om den står parkerad hemma när det regnar har jag plast som jag lägger där.
Därimot har det ju hänt att den står ute i regn (även ösregn) ibland och det har aldrig varit några problem. Det regnar ju inte rakt in i insuget. Det ligger ju heller inte en pöl i filtret som sedan sugs in när man startar utan det är bara fukt./Micke
17 augusti, 2004 kl. 17:50 #53330griml0ck
DeltagareMitt filter ligger dock direkt under gälen så något galler räcker nog inte 😉 Det är ju lite olika placeringen beroende på modell. Men jag skulle nog rekommendera att försöka skydda filtret på nått sätt.
17 augusti, 2004 kl. 22:33 #53337Wesslan
Deltagare>Mitt filter ligger dock direkt under gälen så något galler
>räcker nog inte 😉 Det är ju lite olika placeringen beroende
>på modell. Men jag skulle nog rekommendera att försöka skydda
>filtret på nått sätt.Mitt ligger också rakt under gälarna men det är inga problem. Även om det kommer vatten på det så regnar det ju inte rakt in i insuget. Filtret blir fuktigt, thats it. Och om bilen drar in lite ”ånga” där så gör inte det något.
/Micke
Edit: griml0ck: Kollade nu på dina bilder och ditt filter ser ut att kunna suga åt sig ganska mycket vatten, såg ut lite som en svamp. Mitt är lixom ”hårt”.
18 augusti, 2004 kl. 09:39 #53338FeA
DeltagareHa orginalplåten som sitter på insidan liggandes i bilen. Då är de bara å muttra dit om det börjar regna, tar ju 2 min typ.. 😉
18 augusti, 2004 kl. 10:56 #53331griml0ck
DeltagareKör med det på jämt om det inte är 30 grader ute. Det blev 65 grader vid insuget med skyddet på. Tog jag av det hamna den på ~40 grader. Detta är ju bara när man står still då. Kör man brukar de bli kring ~20 på dagtid en varm sommar dag. På kvällarna ere ~10 o då skjuter det på lite mer än vanligt i turbon 🙂
20 augusti, 2004 kl. 03:55 #53332MittX
Deltagare>Kör med det på jämt om det inte är 30 grader ute. Det blev 65
>grader vid insuget med skyddet på. Tog jag av det hamna den på
>~40 grader. Detta är ju bara när man står still då. Kör man
>brukar de bli kring ~20 på dagtid en varm sommar dag. På
>kvällarna ere ~10 o då skjuter det på lite mer än vanligt i
>turbon 🙂detta är me skyddet på lr?
21 augusti, 2004 kl. 18:21 #53333Simon
DeltagareJag körde utan skydd i en vecka. sen lämna jag bilen ute över natten tänkte inte på att det hade regna så mycket men bil gick typ i hundra meter ryckigt. sen skruva jag bort filtret då gick den bra igen. nu siter plåtbiten där.
21 augusti, 2004 kl. 20:58 #53339Subaru Robban
DeltagareJag har mitt filter i skärmen, suger luft nere från ena dimljuskåpan i en gång där…;)
Robban gävle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.