Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Självklart fyller vi väl varje bil, varjefall 2-3 pers/bil? Är väl ingen mening att var och en åker med sin bil över till Mumindalen…eller?

Davve
      Deltagare

Jag är intresserad!!

Mats
        Deltagare

Självklart fyller vi väl varje bil, varjefall 2-3 pers/bil? Är väl ingen mening att var och en åker med sin bil över till Mumindalen…eller?

Vadå Mumindalen?:o http://www.muumimaailma.fi/ruotsi/index.html
          Jag trodde denhär tråden handlade om detta: http://www.nesterallyfinland.fi/
          Men jag kanske har missförstått nånting? 😀 :*

Mats GBG
          Regionsansvarig Göteborg

Niklas
          Deltagare

Mats: Hur funkar det med biljettbokning, kan en person boka för alla eller måste varje bilägare boka själv? Tänkte om du kunde ta tag i det när du ändå skall sköta allt där i utomlandet. 😉

SecretAgentMan
            Deltagare

Mumindalen 😮 (se nilecity) inhemska specialiteter (kosken, risbastu och kniven?) 😮

Det låter helt livsfarligt det här… 😀

/J – kraftigt OT igen

Toni
              Deltagare

Missade ju faktiskt Svenska i år (av samma skäl som Frasse, även om mitt skäl är något mindre akut…)

Om man ska till Finland finns det olika sätt både att spara pengar och att optimera upplevelsen. Jag har varit där några gånger och fått lite erfarenheter med mig hem.

1. Om man tycker det är mycket folk och långa bilköer på Svenska så har man ändå inte sett någonting jämfört med Finska!
                2. Räkna med att parkera upp till 4-5 km(!) från sträckan om man har otur.
                3. Räkna med att det är mångdubbla led med folk som står framför dig ute på sträckan.

Efter att sett på hur en del Finnar själva gör så kom jag på följande som jag tillämpade med stor framgång:
                1. Skaffa cykelhållare och ta med en gammal cykel. Då gör det inget om du parkerar 4-5 km från sträckan för du kommer ändå fram till favorit-stället på nolltid. Så fort köerna in till sträckan börjar så parkerar du direkt. Man kan också välja cykla en egen väg på skogsstigar in till mitten på sträckor där få andra står. Betyder även att man hinner tilbaka snabbast efter sträckan och är först på väg till nästa sträcka.
                2. Skaffa en liten portabel pall eller hushålls-stege. Vid de tillfällen du ändå ska till de värsta publikställena (t ex på Ouninpohja eller Mökiperä) så är det ovärderligt att komma upp huvudet högre än alla andra om man vill se något.
                3. Ta men en liten trädgårdssåg. Skapa fri sikt om det inte finns naturligt…

Ska man ha cykel med så måste man självklart planera resandet så att man får plats med lika många cyklar som resenärer i varje bil.

Men annars kan man ju såklart nöja sig med att se färre sträckor om den sociala biten är viktigast och man inte vill ha med cyklar.

Får se hur saker utvecklar sig för mig framöver men kanske hänger jag på till Finland. Var några år sen sist jag var där…

Mats
                Deltagare

Det går säkert att fixa ihop någon grupprabatt eller liknande. Bokar man mer än en månad i förväg så brukar det också vara billigare.
                  Jag tror iof att man måste boka MINST en månad innan för att alls få någon plats. Det brukar vara ganska fullt just då…
                  Skall jag boka detta så kommer jag behöva födelsetid och nationalitet på alla som skall åka med.

Mats GBG
                  Regionsansvarig Göteborg

Danne-Lakan
                  Deltagare

Jag har varit i finland några gånger och mitt tipps är åk på onsdag kvällen så kan ni se killeri på torsdag kväll ( super ss )

Köp en detalgerad karta i finland och kör små vägar så slipper ni stå i kö och gå flera kilometer. Jag och mitt gäng brukar ta 3-4 sträckor om dan och titta på alla bilar sista stäckan,

Niklas
                    Deltagare

Har varit i Finland två gånger (99 och 01) och tycker inte det har varit några större problem. Visst är det mycket folk och man kanske får gå längre än på svenska men det är varmt (och förhoppningsvis inte regn) samt inga snövallar så man kommer fram även på smala vägar där folk parkerat.

När vi var där så tog vi två sträckor om dagen, såg mer eller mindre alla på en tidig sträcka och alla på en av de sista under en dag.

Bästa minnena: Hoppen på Mökkiperä (?) och SS inne i Jyväskylä (?).

PetterSolberg
                      Deltagare

man får väl se till att vara ute i tid.. den som väntar på något gott…..:P
                        Patrik

Niklas
                        Deltagare

Exakt, vi satt och väntade i 3-4h vid kravallstaketet vid målgången när de körde inne i staden sista året innan de flyttade ut på Killeri.

Toni
                          Deltagare

När vi var där så tog vi två sträckor om dagen, såg mer eller mindre alla på en tidig sträcka och alla på en av de sista under en dag.Bästa minnena: Hoppen på Mökkiperä (?) och SS inne i Jyväskylä (?).

Sträckan inne i Jyväskylä är ju numera sen länge SS ute på travbanan Killeri. Personligen hade jag ganska lite utbyte av SS eftersom alla som varit på en travbana kan ana att det är låååååååångt fram till bilarna från där man står och tjockt med folk. Hela grejen med rally för mig är ju att kunna stå så nära bilarna som möjligt när de far förbi.

Med cykel ut till sträckorna från där man parkerar så hinner man minst 3 ofta 4 sträckor per dag – en gång hann jag med 5(!) sträckor samma dag – men då låg de extremt bra ihop geografiskt och jag cyklade i princip bara in på sträckan och stod där jag kom in och såg de 20 första bilarna. Stress och motion är dock inte alltid kul så visst – två sträckor om dagen räcker. Precis som i Sverige kör de f ö ofta samma sträcka två gånger samma dag.

Boende då? Nån som har bra kontakter i trakterna? Om jag åker så kaaaanske jag kan fixa något bra i Himos men där ryms inte alla – max en 5-6 stycken.

PetterSolberg
                            Deltagare

om man får se runt 7-10 sträckor skulle jag vara helnöjd.. men det beror ju på hur dom ligger rent geografiskt oxå….
                              Patrik

Niklas
                              Deltagare

Nä, sträckan inne i “stan” körs inte längre…tyvärr. Det var sjukt coolt att se rallyjärnen dra på fullt längs stadens gator. Lite som F1 i Monaco. De flyttade väl till travbanan år 2000 om jag inte minns helt fel.

Svågern har släkt i Orivesi som ligger mitt mellan Åbo och Jyväskylä. Som det ser ut nu så skall de dit lagom till rallyt men där ryms vi inte heller. Bäst är väl att ta in på hotell allihop. Roligast om gänget är samlat under vistelsen. Sen tycker jag det är roligare att sitta i skogen och snacka skit än att sitta i en bilkö och svära över andra bilister. Två sträckor räcker gott, kanske att man ser samma två gånger men rör sig på sträckan mellan varven. Måste du åka till en annan sträcka har du inte hittat det bästa stället att stå på. 😉

Mats
                                Deltagare

Hotell o grejer… Jag som hade sett framemot en helg i militärtält. Lite inhemska “specialiteter” blandat med god rallyunderhållning. Och några hekto mygg. Vad mer kan man begära?}( :+

Men ska vi kolla på hotell så är vi nog ute i ungefär rätt tid om vi bokar om en 3 veckor eller nåt.:D

Mats GBG
                                  Regionsansvarig Göteborg

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.