Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Olaaa
    Deltagare

Har inte direkt några ninjaskills i att vaxa och dona med lack så skulle behöva lite tips! Tänkte ge det ett försök att fixa själv och går det åt helvete så får man väll lämna ifrån sig till någon som kan.

Det är såhär att jag svart bälte i att få skador på bilen på parkeringplatser. Trots att jag alltid ställer mig längst bort från entrén eller vart man nu ska, på en så avlägsen plats som möjligt, för att slippa folk som inte bryr sig om bilar som står runt om kring när de ska parkera.

Här är iaf skadan, nere på sidan av fronten, det har inte gått alls djupt i plasten så tänkte att om man kan få dit lite färg och fixa till så det iaf inte syns så mycket. (jag har miljoners med insekter på fronten, jag vet :))

Ska man köpa lackstift och lägga i och sen vaxa och grejja?
      Finns väll säkert någon som har bra kunskaper om hur man kan trolla lite med sånt här?

Jag kräver ju inte att det ska bli superbra, men hade varit härligt om det gick att fixa så revan inte syns lika mycket!

Tack på förhand.

Manor
      Deltagare

Jag har aldrig lyckats med lackstift, men däremot hyggligt med en sprayburk.
        En burk med spray blandades till i affären (Auto-Herba i Huddinge) och kulören var i det närmaste perfekt.

Tvätta och förpreppa med maskeringstejp som du viker upp lite mot skadan så att det inte blir en “färg-mask-linje” eller vad man ska kalla det. Täck i övrigt med tidningspapper, det går snabbt och smidigt. Det kanske är så att du ska lacka ända ut till skarvarna uppåt och åt vänster så syns det kanske än mindre, eller så minimerar du lackningen så mycket det går och fokuserar enbart på det svartrepade området.

Då det är plast så är tipset att börja med någon form av plastgrundfärg, och därefter några tunna lackningar med sprayburken samt avsluta med klarlack.
        Vid ett tillfälle så sprayade jag genom en kartong som jag gjort ett litet hål i botten på (som matchade lackskadan). Då hamnar all färgdimma i kartongen, och man kan minska på maskningen om man vill. Färgkanten blir då också tämligen obefintlig.

Det enda som du kan polera sen är klarlacken. Det går inte att polera lacken då den ju inte är i en solid färg utan metallic. Det är därför man inte vill få en “färgkant/masklinje”.

Det kommer inte bli perfekt, men betydligt bättre än den svarta repan du har nu.

Jag måste ju tillägga att ovanstående är mitt amatörstips, och att det kanske finns smartare sätt att lösa det på.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.