› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Fladdrande ljud vid turbo-ladd?
- Detta ämne har 8 svar, 1,581 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av
important.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2013 kl. 23:53 #29801
esko
DeltagareNågon som kanske kan ge ett svar på varför det kommer ett fladdrande ljud när jag trycker på i en högre växel, det är precis som att den inte orkar hålla laddet när den får jobba på mer. När jag däremot gasar på i lägre växlar så går den som den ska. Kan det vara wastegate, eller har det någonting att göra med att jag bara har catback system?
12 januari, 2013 kl. 00:43 #252860Takacs
Deltagaredu har inte mappat bilen eller så ? har det hållt på länge ?
12 januari, 2013 kl. 02:11 #252855Christian S
Deltagaredet är inte dumpen som inte orkar hålla tätt?
12 januari, 2013 kl. 08:53 #252854Steewe
DeltagareLåter som ett surge-problem. Sök runt på forumet och webben på ”turbo surge”.
12 januari, 2013 kl. 10:14 #252856goffemannen
DeltagareHåller med steewe. Turbo Surge. Ja har det på min bil också men inte gett mig på det än. Men det är ett problem att motorn inte orkar svälja all luft den får. Så lösningen är att fixa så motorn får bättre flöde och kan svälja mer luft eller ge den mindre luft :).
Jag tror är att enklaste lösningen är att sänka laddet vid de drabbade varvtalen på de högre växlarna.
Eller så växlar man ner helt enkelt :).
/ David J – Superior Media
12 januari, 2013 kl. 13:39 #252858esko
DeltagareTackar för svar, grejen med motorn är att den är ihopbyggd för 400 mil sedan, den är orginal så det känns som ett skumt problem eftersom den inte är trimmad? kommer inte ihåg hur det var när jag hade öppen dump, för det som sitter nu är ju orginal!kollade lite på youtube på turbo surge och det blir typ samma ljud med det uppkommer inte alls på låga växlar, vet inte helt hur jag ska förklara, men ska testa byta till 3” utan kattar osv, byta bort dumpen och se om problemet kvarstår!
13 januari, 2013 kl. 13:01 #252857Zlasher
DeltagareSka du byta till 3″ borde du ju även mappa bilen…
13 januari, 2013 kl. 13:44 #252859K_1_M
DeltagareKan ju även va så att du har en läckande slang nånstans. Hade lika på rx7an och det visade sej vara en klippt slang till en mekanisk laddtrycksmätare…
8 april, 2014 kl. 08:46 #252861important
DeltagareHåller med steewe. Turbo Surge. Ja har det på min bil också men inte gett mig på det än. Men det är ett problem att motorn inte orkar svälja all luft den får. Så lösningen är att fixa så motorn får bättre flöde och kan svälja mer luft eller ge den mindre luft :).
Jag tror är att enklaste lösningen är att sänka laddet vid de drabbade varvtalen på de högre växlarna.
Eller så växlar man ner helt enkelt :).
/ David J – Superior Media
Är inte surge att inloppet på turbon är för litet och vid höga laddtryck vill kompressorhuset pumpa ut mer luft än vad som finns på inloppet att ta för sig vilket skapar ett mothåll/vakum på insugsröret till turbon och turbin står och motas av luften den inte får in.
På jobbet har våra vätgaskompressorer en ASV/Antisurgevalve.
Om kompressorn sväljer för mycket att det inte finns tillräckligt på sugsidan att ta av, så då tar man ut gas från trycksidan, kyler ner den så att den tar mindre plats och sedan in I sugsidan igen.Sorry för upptagning av gammal tråd, men satt å leta igenom massa kul trådar och vill veta om surge är olika I bilvärlden och I övriga världen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.