SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Fladdrande ljud vid turbo-ladd?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    esko
    Deltagare

Någon som kanske kan ge ett svar på varför det kommer ett fladdrande ljud när jag trycker på i en högre växel, det är precis som att den inte orkar hålla laddet när den får jobba på mer. När jag däremot gasar på i lägre växlar så går den som den ska. Kan det vara wastegate, eller har det någonting att göra med att jag bara har catback system?

Takacs
      Deltagare

du har inte mappat bilen eller så ? har det hållt på länge ?

Christian S
        Deltagare

det är inte dumpen som inte orkar hålla tätt?

Steewe
          Deltagare

Låter som ett surge-problem. Sök runt på forumet och webben på ”turbo surge”.

goffemannen
            Deltagare

Håller med steewe. Turbo Surge. Ja har det på min bil också men inte gett mig på det än. Men det är ett problem att motorn inte orkar svälja all luft den får. Så lösningen är att fixa så motorn får bättre flöde och kan svälja mer luft eller ge den mindre luft :).

Jag tror är att enklaste lösningen är att sänka laddet vid de drabbade varvtalen på de högre växlarna.

Eller så växlar man ner helt enkelt :).

/ David J – Superior Media

esko
              Deltagare

Tackar för svar, grejen med motorn är att den är ihopbyggd för 400 mil sedan, den är orginal så det känns som ett skumt problem eftersom den inte är trimmad? kommer inte ihåg hur det var när jag hade öppen dump, för det som sitter nu är ju orginal!kollade lite på youtube på turbo surge och det blir typ samma ljud med det uppkommer inte alls på låga växlar, vet inte helt hur jag ska förklara, men ska testa byta till 3” utan kattar osv, byta bort dumpen och se om problemet kvarstår!

Zlasher
                Deltagare

Ska du byta till 3″ borde du ju även mappa bilen…

K_1_M
                  Deltagare

Kan ju även va så att du har en läckande slang nånstans. Hade lika på rx7an och det visade sej vara en klippt slang till en mekanisk laddtrycksmätare…

important
                    Deltagare

Håller med steewe. Turbo Surge. Ja har det på min bil också men inte gett mig på det än. Men det är ett problem att motorn inte orkar svälja all luft den får. Så lösningen är att fixa så motorn får bättre flöde och kan svälja mer luft eller ge den mindre luft :).

Jag tror är att enklaste lösningen är att sänka laddet vid de drabbade varvtalen på de högre växlarna.

Eller så växlar man ner helt enkelt :).

/ David J – Superior Media

Är inte surge att inloppet på turbon är för litet och vid höga laddtryck vill kompressorhuset pumpa ut mer luft än vad som finns på inloppet att ta för sig vilket skapar ett mothåll/vakum på insugsröret till turbon och turbin står och motas av luften den inte får in.

På jobbet har våra vätgaskompressorer en ASV/Antisurgevalve.
                      Om kompressorn sväljer för mycket att det inte finns tillräckligt på sugsidan att ta av, så då tar man ut gas från trycksidan, kyler ner den så att den tar mindre plats och sedan in I sugsidan igen.

Sorry för upptagning av gammal tråd, men satt å leta igenom massa kul trådar och vill veta om surge är olika I bilvärlden och I övriga världen.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.